Gå til innhold

Vurderer oppgradering av spillpc


Anbefalte innlegg

Hei,

Som topic sier så vurderer jeg å oppgradere litt i den "gamle" spillpc'en.

Dette er hva som står i pc'en pr nå:

  • Asus rog strix b550-f wifi
  • AMD ryzen 5 5600x 
  • Asus rtx 3090 tuf gaming oc
  • G.Skill Flare x 2x8gb 3200mhz
  • Corsair rm850x
  • Corsair Force Series mp600 1tb m.2 ssd

Kan skjermkort beholdes eller bør dette også oppgraderes?

Tanken er å spille COD, CS, Battlefield. 

Har prøvd å sette sammen noe under her:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/960f7689-bcbf-43b3-843f-dc87a2797224

 

Budsjett max 20K. Helst under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid vanskelig med oppdatering. Både AMD og Intel kommer med nye CPUer i høst.

Vil ikke anbefale den CPUen hvis spilling er hovedmålet. Da er det bedre med 7800X3D. Grunnen er at 7950X3D er 2 delt, hvor den ene delen har 3D minnet, og den andre ikke har det, og ikke alle spill greier å kjøre på riktig del, da får man ikke den ytelsen man hadde håpet på. Man kan gå inn i BIOS og slå av delen uten 3D minnet, men da har man 7800X3D igjen.

Du får i spillene som ikke greier å velge riktige kjerner bedre ytelse med å velge den billigere CPUen.

 

Hardware Unboxed hadde nettopp en god test av 7800X3D mot Intel sin 14900K, og det var klar seier til AMD. Tar man med strømforbruket samtidig, så vil jeg si Intel blir knust av AMD. (100-170W mer i forbruk med Intel, og det med Intel sine anbefalte innstillinger som er mildere enn det hovedkortprodusentene har brukt til nå)

 

 

Lenke til kommentar
Mogge86 skrev (51 minutter siden):

Da kan man jo bytte cpu til 7800X3D i stedet for å bruke 7950X3D som ikke gir noen bedre spill opplevelse.

Burde man vente til i høst med å oppgradere om priser synker?

Ikke alltid prisene synker, de blir som oftest bare borte. 

Grunnen til å vente er nok heller å gå for den nye som oftest har bedre ytelse. Det som blir spennende til høsten er hva Intel får til med sin nye hvor de går over til å gjøre som AMD med oppdelte chipper.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (7 timer siden):

Ser absolutt ingen grunn til å oppgradere. Vil koste deg 25K for 20-30% høyere fps og det er det ikke verdt. Med din rig bør du klare 200fps+ i 1440P på samtlige titler.

Jeg har fått en eller annen feil på PC-en nå. Den starter og bare booter om og om igjen. Så får nesten ta den med til noen som kan feilsøke å finne feilen før en vurderer å oppgradere. 

Lenke til kommentar
Mogge86 skrev (På 11.5.2024 den 8:29 AM):

Da får en ta en vurdering om en skal vente eller gjøre noe med oppgradering nå. Men kan man bruke 3090 kortet i denne oppgraderingen eller er det bedre å oppgradere skjermkort også da man er igang?

Ikke noe grunn å oppgradere hver generasjon, spesielt når man har topp kortet. Holder hver 2-3 generasjon alt etter hvilke krav man setter selv. Har man mer enn nok penger å bruke på slikt, så bytter man hvert år, men siden du spør om det noe vits, så regner jeg med at du er som folk flest, og ikke har for mye penger å bruke på slikt.

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
AndersT2 skrev (1 time siden):

Ikke noe grunn å oppgradere hver generasjon, spesielt når man har topp kortet. Holder hver 2-3 generasjon alt etter hvilke krav man setter selv. Har man mer enn nok penger å bruke på slikt, så bytter man hvert år, men siden du spør om det noe vits, så regner jeg med at du er som folk flest, og ikke har for mye penger å bruke på slikt.

 

Nei det er ikke vits å kaste penger ut av vindu om man fortsatt kan bruke dette. Er som nevnt over her at det kjører de spillene som er tenkt. 

 

Nå ser det ut som at det blir bestilt nye minnebrikker og kanskje en M2 disk. Mistenker at det er noe feil enten med disken eller minnebrikkene som gjør at maskinen bare går i boot loop. Uten at jeg har fått sjekket dette.

Endret av Mogge86
Lenke til kommentar
Mogge86 skrev (7 minutter siden):

Nå ser det ut som at det blir bestilt nye minnebrikker og kanskje en M2 disk. Mistenker at det er noe feil enten med disken eller minnebrikkene som gjør at maskinen bare går i boot loop. Uten at jeg har fått sjekket dette.

Så ikke den delen av innlegget før nå.

Har du testet å resette bios? Enten knapp bakpå I/O panelet, eller pinne å kortslutte på selve hovedkortet. Sjekk manual hvordan begge deler brukes.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Så ikke den delen av innlegget før nå.

Har du testet å resette bios? Enten knapp bakpå I/O panelet, eller pinne å kortslutte på selve hovedkortet. Sjekk manual hvordan begge deler brukes.

Jeg testet tidligere å resette bios mener jeg. Skal sjekke manualen for å prøve på nytt. Skal også se om det er kommet ny versjon av bios som man kunne oppdatert til.

Endret av Mogge86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...