Gå til innhold

ASUS Hyper M.2 x16 Gen5 Card: Kun 1 SSD kommer opp


Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av denne for å få inn en SSD til: https://www.asus.com/no/product-compare?ProductID=23949,23607&LevelId=Motherboards-Components-Motherboards

Har hovedkortet Asus ROG Crosshair VI Extreme.

Hyper kortet kan ta 4 SSDer, men siden jeg kun har tilgjengelig 1 stk PCI-e x8 slot, så har jeg kun satt inn 2 stk, da i spor 1 og 2. (Lengst vekk fra viften). Vet at grafikkportet kjører i x8 modus, det gjør ikke noe da det kun er ett GTX1650 kort, og ikke noe spilling.

Den ene SSDen er PCI-e 4.0, og den andre 3.0 eller 4.0 (Samsung 970)

Jeg får kun opp den ene som er i spor 1. Gikk inn og satt på å kjøre den PCI porten fra Auto til Enabled slik at den skal kunne kjøre 4x4 modus, når den ikke kom opp første gang jeg startet. (Begge SSDene har vært i drift før, så trenger ikke aktiveres i Diskbehandling).

Noen som vet hva det kan være?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (På 8.5.2024 den 12:58 PM):

Hvilken CPU har du? 

Du skal forøvrig sette diskene i slot 1 og 3.

CPU er 3700X

Kan teste Slot 1 og 3, men alltid hørt at det er 1 og 2 som skal brukes når det har vært oppe andre steder, da det er PCI-e x8, og unaturlig at de krysser internt på kortet. Stod ingenting om hvilken som skulle brukes med mindre enn PCI-e x16 spor.

 

Den mulige feilen jeg ikke har fått testet ut, er at det virker som M2_2 porten er linket mot denne. Kan fjerne den disken, da det er den jeg ønsket å bytte ut uansett. Hvis det ikke funker så kan jeg teste slot 1 og 3

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (35 minutter siden):

CPU er 3700X

Kan teste Slot 1 og 3, men alltid hørt at det er 1 og 2 som skal brukes når det har vært oppe andre steder, da det er PCI-e x8, og unaturlig at de krysser internt på kortet. Stod ingenting om hvilken som skulle brukes med mindre enn PCI-e x16 spor.

 

Den mulige feilen jeg ikke har fått testet ut, er at det virker som M2_2 porten er linket mot denne. Kan fjerne den disken, da det er den jeg ønsket å bytte ut uansett. Hvis det ikke funker så kan jeg teste slot 1 og 3

 

Husk at hovedkortet ditt ikke støtter 4 SSDer på det kortet. Derfor må du bruke 1 og 3. 

Lenke til kommentar

Siden du nevner 4x4 så gjelder det kanskje spesifikt kun PCIeX16/X8_1 og ikke PCIeX8_2 sporet som er begrenset til 8x. Mulig du må kjøre HyperM2 kortet i spor 1 for at det skal fungere?

Samtidig så er vel PCIeX8_2 sporet, som du er inne på selv, linket mot M2_2. Om M2_2 brukes får du vel kun 4x på det sporet og da stemmer det for så vidt at du bare ser en disk.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 13.5.2024 den 9:38 AM):

Husk at hovedkortet ditt ikke støtter 4 SSDer på det kortet. Derfor må du bruke 1 og 3. 

Har hele tiden vist at kortet ikke ville støtte 4 SSD er, nevnte det også i første post.

Men hvor har du 1 og 3 i fra? Har ikke funnet noe sted som viser hvor. All logikk tilsier at siden PCI-e slotten det står i er koblet PCIe x8, og kun kjører i x8, så er det de 2 første som må brukes. Kommunikasjonslinjene fra slot 1 og 2 går til de første, og 3 og 4 til de siste. Så slot 1 tar PCIe linjene 1-4, 2 tar 5-8, og 4 tar 9 til 12 som det ikke er noen pinner i på hovedkortet.

horrorr skrev (På 13.5.2024 den 9:46 AM):

Siden du nevner 4x4 så gjelder det kanskje spesifikt kun PCIeX16/X8_1 og ikke PCIeX8_2 sporet som er begrenset til 8x. Mulig du må kjøre HyperM2 kortet i spor 1 for at det skal fungere?

Samtidig så er vel PCIeX8_2 sporet, som du er inne på selv, linket mot M2_2. Om M2_2 brukes får du vel kun 4x på det sporet og da stemmer det for så vidt at du bare ser en disk.

Det står i Bioesen at der e den andre 16x sporet som jeg kan bytte fra Auto til Enabled på 4x4 (Den som kun har finner for x8).

Så er nok M2_2 som gjør det. Rakk ikke å teste i går.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 timer siden):

https://www.asus.com/support/faq/1037507/

*Follow the steps below to install your M.2 SSDs if the PCIe slot of your motherboard can read only three M.2 SSDs on model list.

 

Det var Slot 1 og 2 som skulle brukes

Testet først med å ta ut fra M2_2, og da kom kun den i slot 2 opp. Hadde glemt å sette tilbake til til 4x4 i Bios. Testet samtidig Slot 1 og 3, og fikk da kun opp 1. Satt tilbake til 1 og 2, og nå funker begge.

Da har begge kjøling også, noe disken i M2_2 ikke hadde fra før.

 

Veiledningen du linker til er for de med fulle PCI-e x16 spor, og CPUer med 48 PCI-e linjer. Min CPU har kun 24 (16 til PCI-e sporene, 4 til M2_1, og 4 til Chipsettet). X370 som Hovedkortet er står heller ikke på listene de viser til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...