Gå til innhold

Lurer på om det er noen her som er kjent med taleflom problemetikk


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som er kjent med taleflom problemetikk, en type tankeforstyrrelse greie.

Hatt en episode, hvor en god grei nabo har hatt telefonsamtale om noen ting som en person i naboleiligheten (som lytter) åpenbart har misforstått.

Hun snakket om at hun ikke vil bli kjæreste med en som er picky, begynte å snakke om å ta seg av den andre i fylket ___. 

Dette fikk personen til å snakke veldig lenge, ekstremt høylytt, om at "han gjør folk gal" og "en bli gal av å være i nærheten", utrop som "psykopat" og ikke måte på. Ofte sier personen høylytt "Nå hører jeg stemmer" og tåler ikke at noen snakker om noe, er helt sinnsyk

Skal flytte da^^ '

Er bare at jeg dette med taleflom problematikk og tankeforstyrrelse, er noe jeg har begynt å skjønne i siste tiden. I og med at personen gir inntrykk av å høre stemmer (basert på utrop), og at det er så mye vrangforestillinger som kommer ut, så er jeg egentlig redd for å titte på den ICD-11.

Jeg er ikke psykriater, men vil kunne trenge noe info om hva dette fenomenet egentlig er

Takk for svar

 

Endret av latios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, latios said:

Jeg er ikke psykriater, men vil kunne trenge noe info om hva dette fenomenet egentlig er

Da er du kommet til rett plass, nemlig det store og inkluderende INTERNETT 😅

Og dette er hvorfir nettopp Internett er det beste stedet å stille spørsmål om slike problemstillinger - spesielt knyttet til mental helse:

  • Innlegget der problemstillingen blir forsøkt beskrevet kan vanskelig missforstås. For alle som leser det, fremstår det som "åpenbart" hvilken diagnose personen måtte ha og vi føler nesten å ha kjent hen i lang tid.
  • Alt som du leser på internett er sant
    • såfremt du kan motbevise det fysisk.
    • eller du klarer å overbevise personen bak påstanden i innlegget, der denne skriftlig vedgår egen feil i samme tråden.
  • De som svarer på innlegg må antas å være troverdige fagfolk dersom innlegget virker overbevisende, eller argumentene synes intuitive riktige.

Så håper jeg du leser litt mellom linjene og tar det med en klype salt, lykke til 😎 🤠

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...