Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God morgen! Jeg håper noen her kan gi meg noen råd for veien videre:

I 2014 bestemte jeg meg for å fleske til med ett skikkelig kamera. Jeg endte opp med å kjøpe ett brukt Canon EOS 7D som og ble levert med ett objektiv fra Sigma.

Jeg har hatt en enorm glede av dette kameraet, både privat og proffesjonelt. Men det drar på årene og jeg vurderer å oppgradere.

Men hva skal jeg oppgradere til? Jeg har ikke akkurat den feteste lommeboken, så jeg tenker å kjøpe brukt. Men hva skal jeg kjøpe? Å kjøpe lignende objektiv til f.eks ett Canon EOS 5D mk iii er ikke akkurat billig... Jeg kan kjøpe ett Canon EOS 7D mk ii, men er det verdt å oppgradere til?

Foreløpig har jeg ikke satt opp noe budsjett, men tenker at jeg vil prøve å holde meg under 7000.-.

Eller skal jeg gå bort fra Canon og kanskje heller se på Nikon, Sony eller andre merker?

Jeg tar stort sett bilder fra blomster, innsekter og dyr. Kanskje litt landskap. Og Sigma objektivet har vært utrolig bra til alt!

20240429_084424.jpg

20240429_084443.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
joandreas skrev (35 minutter siden):

spørs om butikk ny r50 eller brukt rp frister . akkurat nå er de overpriset på finn. 5000-8000 kategorien på finn ville jeg ikke kjøpt.

(vil  ikke anbefale feks a6000 eller eos m50 av flere grunnner.  d serien blir man lett stuck med)

Tusen takk for svar^_^ 

Jeg ser og en del på eBay, det selges ganske mange Canon kamera fra Japan der. Jeg har og venner i England og USA og de har kjøpt utstyr for meg før, så jeg er ikke veldig låst til Finn.no. Også bor jeg i Bergen og her er det to fotobutikker som selger brukt utstyr. 

Lenke til kommentar
Okapi skrev (18 timer siden):

Hvorfor vil du ha et nytt kamera da? Hvilken funksjonalitet er det du savner? 

Vel, jeg skulle av og til ønske at bildene var større. 5,184 × 3,456 (18 effective megapixels).

 

Det som og ofte skjer, er det blir en ganske irriterende stripete effekt i mørke områder:

 

image.png.83a02dffc31f38c358458c73bd0ed030.png

image.png.8c591e99ccc0e33bcaceb2c52d0a3221.png

Dette er ett utklipp fra det ubehandlete bildet i RAW format.

Jeg skal ikke utelukke at dette først og fremst skyldes at en innstilling er feil. Kameraet er som sagt gammelt og det er ikke umulig at jeg har gjort noe teit med det i årenes løp. 

Det fulle bildet etter en runde i Lightroom:

image.thumb.jpeg.4a84265fcb2088ce375985cb7a7efc04.jpeg

Det kan og være at jeg bruker objektivet feil. 

En ting til jeg kom på:

Om jeg filmer med det, blir filene automatisk vannrette, altså liggende. Om jeg filmer horisontalt, så er det alltid ett lite hælvete å få filene snudd... Tror ikke Canon forutså hvor mye bevegelige bilder som blir konsumert på mobiler...

Bildene jeg tar blir automatisk lagret riktig vei. Men altså ikke film. 

image.png

Lenke til kommentar

skyldes nok iso. større problem på eldre kameraer. https://photographylife.com/what-is-iso-in-photography

r50 har mer megapiksler, men ville kansje sagt godt  objektiv med lavere blender er bedre. hvor 17-70 bare bør bli byttet med noe med høyere rating.    (og helst noe med rødring som ikke er 17-40 f4 da denne er utdatert. (kryr med sånne dårlige kjøp på finn)

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R50-vs-Canon-EOS-7D

om man ikke vil bytte kamera først men har en generell unngå holdning på kitlinser.

kan sammenlignes med dyrere her.man får vanligvis det man betaler for.

 

 

sammendrag av kitlinse og fast 2.8 zoom. (sony e 16-50 er ikke med. men den kom ut når a5100 var ny)

Spoiler

r50 sin kitlinse.

 

denne som kommer til rf mount i sommer.

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Som nevnt over er støyen etc en begrensing i den gamle sensoren i 7D

R50 med ef-rf adapter for linsa du har er et godt valg til å begynne med, men anbefaler å oppgradere linsa på sikt da den er litt soft.

brukt R eller RP kan også være gode alternativer men litt dyre….? R har vel "samme" sensor som 5d mk IV om jeg husker riktig

Siden ef systemet er på vei ut og en kan sikket få gode priser på objektiver i den serien fremover. Men husk å prut og sammenlign med ebay priser etc.

både 5D mk iii og 7D mk ii er gamle kameraer men hva med brukt 90D? og senere en brukt  Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 ?
pga høy oppløsning vill 90D sammen med linsa du har, kanskje ikke være helt optimalt…..?
nyttig verktøy for sammenligning av linser :
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=713&Camera=474&Sample=0&FLI=5&API=1&LensComp=675&CameraComp=963&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=1

Ang canon/nikon/sony så er kameraer med tilsvarende spesifikasjoner såpas "like" at personlig ferdigheter og etterbehandling har somregel mye mer å si en små tekniske forskjeller.  Så kjøp det du liker best og eventuelt finner best tilbud på.

Lenke til kommentar
joandreas skrev (3 timer siden):

skyldes nok iso. større problem på eldre kameraer. https://photographylife.com/what-is-iso-in-photography

r50 har mer megapiksler, men ville kansje sagt godt  objektiv med lavere blender er bedre. hvor 17-70 bare bør bli byttet med noe med høyere rating.    (og helst noe med rødring som ikke er 17-40 f4 da denne er utdatert. (kryr med sånne dårlige kjøp på finn)

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R50-vs-Canon-EOS-7D

om man ikke vil bytte kamera først men har en generell unngå holdning på kitlinser.

kan sammenlignes med dyrere her.man får vanligvis det man betaler for.

 

 

sammendrag av kitlinse og fast 2.8 zoom. (sony e 16-50 er ikke med. men den kom ut når a5100 var ny)

  Vis skjult innhold

r50 sin kitlinse.

 

denne som kommer til rf mount i sommer.

 

 

Tusen takk^_^

Hadde ett møte i byen of tok litt bilder etterpå.

 

 

IMG_9171.jpg

Lenke til kommentar
50z skrev (3 timer siden):

Som nevnt over er støyen etc en begrensing i den gamle sensoren i 7D

 

R50 med ef-rf adapter for linsa du har er et godt valg til å begynne med, men anbefaler å oppgradere linsa på sikt da den er litt soft.

brukt R eller RP kan også være gode alternativer men litt dyre….? R har vel "samme" sensor som 5d mk IV om jeg husker riktig

 

Siden ef systemet er på vei ut og en kan sikket få gode priser på objektiver i den serien fremover. Men husk å prut og sammenlign med ebay priser etc.

både 5D mk iii og 7D mk ii er gamle kameraer men hva med brukt 90D? og senere en brukt  Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 ?
pga høy oppløsning vill 90D sammen med linsa du har, kanskje ikke være helt optimalt…..?
nyttig verktøy for sammenligning av linser :
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=713&Camera=474&Sample=0&FLI=5&API=1&LensComp=675&CameraComp=963&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=1

 

Ang canon/nikon/sony så er kameraer med tilsvarende spesifikasjoner såpas "like" at personlig ferdigheter og etterbehandling har somregel mye mer å si en små tekniske forskjeller.  Så kjøp det du liker best og eventuelt finner best tilbud på.
 

 

Tusen takk^_^

Jeg har begynt å spare og siden dette er en hobby så er det ingenting som brenner. Foto er noe som jeg vet akkurat nok om til vite hvor mye jeg faktisk ikke har peiling på.

Lenke til kommentar
On 29.4.2024 at 9:06 AM, LadyKimono said:

Eller skal jeg gå bort fra Canon og kanskje heller se på Nikon, Sony eller andre merker?

Forresten, burde kanskje tatt tak i denne her. Hvis jeg var deg hadde jeg ærlig talt sett på alle sammen. Med mindre du har mange kostbare objektiver du vil ta med deg, starter du jo egentlig på bar bakke uansett. Canon R50 er nok ikke noe dumt valg, men det kan være verdt å merke seg at Canon har et ganske stusselig utvalg av APS-C-optikk. F.eks. har Sigma en hel serie med knallbra objektiver som er tilgjengelig på ca. alle formater bortsett fra akkurat Canon RF.

Personlig tror jeg jeg hadde seriøst vurdert Canon om jeg skulle hatt fullformat (en brukt EOS R er jo i prisklassen vi snakker om her), men valgt noe annet for APS-C. Jeg er smått "avhengig" av en kurant 35mm f/2, og det finnes jo rett og slett ikke i det systemet. Kan jo være verdt å ta en kikk på Nikon Z50 og Zfc og Fuji X-S10 og X-T30, for eksempel. Hvis du er åpen for å kjøpe brukt eller sprenge budsjettet, er ikke Nikon Z5 eller Lumix S5 så langt over heller.

Lenke til kommentar
LadyKimono skrev (På 29.4.2024 den 9:06 AM):

Eller skal jeg gå bort fra Canon og kanskje heller se på Nikon, Sony eller andre merker?

Hvilket merke du bestemmer deg for er egentlig et fett. Tar man kameraer i samme segment fra forskjellige merker er disse relativt like og de største forskjellene er kanskje meny og ergonomi. Finn deg er merke hvor menysystemet er oversiktlig og forståelig og som er greit å holde.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...