Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Stemmer det at det er forskjell mellom coax internett kabel og coax antennekabel?

Jeg trenger en kabel for å koble til ruter og til vegg for internett. Prøvde å kjøpe en coax kabel på claes Ohlson men den passet ikke. Hann koblingen var for tykk.

Virker som jeg trenger en tynnere hann kobling.

Jeg trenger enn hann-hann kobling 

Er det f.eks en sånn jeg trenger?

https://www.power.no/tv-og-lyd/kabler-og-adaptere/antenne-og-andre-kabler/qnect-antenneledning-f-f-10-m/p-1008914/store/1124/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw_qexBhCoARIsAFgBleujHQ3RzP2AHykKdatta7dThrhS2h52b_a5BUCwiPFrEi32WovhK3MaAqWcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (1 time siden):

Hann koblingen var for tykk.

Usikker hva du mener her. Muligens denne du kjøpte? 
Du forholder deg egentlig ikke til selve kabelen, men til pluggen. Og der finnes det mange typer. 
Til antenne ar det (minst) to typer. Du linker til en med F-kontakt, som er med gjenger. Den jeg linker til er en annen type kontakt uten gjenger.
Det er sannsynligvis en F-kontakt kabel du skal ha til router. Dvs den du linker til.

Endret av Hårek
Liten misforståelse fra min side
Lenke til kommentar

For coax nettverkskabel, som ingen har brukt siden tidlig 90-tall, er det ikke samme kabel. 50ohm vs 75ohm og andre terminaler.

For internett over kabel-tv er det samme type. Før man hadde digital kabel-tv var det antenneledning med UHF-signaler rett i TV'en og splitter inn i kabelmodemet for internett. Vet ikke det fremdeles er UHF-signaler der, men sist vi hadde Canal Digital-kabel rundt 2015 var det fremdeles UHF signaler på samme kabel som sto i modemet.

Lenke til kommentar

For å vise hva du trenger, er vel strengt tatt bilde av modem og veggkontakt det beste. Men i utgangspunktet ser kabelen du linker til, ute til å være den som normalt sett benyttes.

Tradisjonelt sett, har det vært en del nok så dårlige kabler solgt av en del aktører. F.eks. hvis det også har støtt en kabel i modemet eller veggkontakt tidligere, kan den ha vært med litt tykkere senterleder og slik sett "presset ut" kontakten. Hvis man da får en kabel som har temmelig tynn senterleder, kan det gi litt problemer.

Vet ikke hva praksis er, men kan godt hende også at Telia og Telenor, samt evt. andre aktører som har HFC, sender kabel hvis du mangler det f.eks. ved innflytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...