Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan barnevernet bli koblet inn dersom noen blir foreldreløs over atten år. Hvis de går på skole fremdeles?


Gjest 8a8c5...eb5

Anbefalte innlegg

Gjest 8a8c5...eb5

Hvis en person er så vidt over atten år gammel, men fremdeles går på videregående, kan man likevel havne under barnevernet dersom begge foreldrene dør før man er helt ferdig på videregående?     

Anonymous poster hash: 8a8c5...eb5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5e7fd...94d
Gjest 8a8c5...eb5 skrev (16 minutter siden):

Hvis en person er så vidt over atten år gammel, men fremdeles går på videregående, kan man likevel havne under barnevernet dersom begge foreldrene dør før man er helt ferdig på videregående?     

Anonymous poster hash: 8a8c5...eb5

Lenge siden jeg leste om problematikken, men jeg er ganske sikker på at barnevernet må kobles inn og gjøre vedtak før den det gjelder fyller 18 år, ellers så er vedkommende ikke le ger barn. Det gjelder videreføring av fosterhjem utover 18 år også.

Men ta det med en klype salt, det er lenge siden. men jeg vil anta at barnevernet ikke er riktig instans her

Anonymous poster hash: 5e7fd...94d

Lenke til kommentar

Dette reguleres vel av Barnevernsloven:

Fra § 1-2:

Quote

Loven gjelder for barn under 18 år. Tiltak etter § 3-6 kan iverksettes overfor ungdom inntil de har fylt 25 år.

Og fra § 3-6:

Quote

§ 3-6.Hjelpetiltak til ungdom over 18 år

Tiltak som er iverksatt før en ungdom har fylt 18 år, skal videreføres eller erstattes av andre tiltak når ungdommen samtykker og har behov for hjelp eller støtte fra barnevernstjenesten til en god overgang til voksenlivet. Tiltak kan iverksettes selv om ungdommen har vært uten tiltak en periode.

I god tid før ungdommen fyller 18 år, skal barnevernstjenesten ta kontakt med ungdommen for å vurdere om tiltak skal videreføres eller erstattes av andre tiltak. Avgjørelse om at tiltak skal videreføres, erstattes eller opphøre, er enkeltvedtak.

Tiltak kan iverksettes frem til ungdommen fyller 25 år.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97

Ser for meg ut slik at det må ha vært noen tidligere vedtak først, før 18, for at det skal bli snakk om nye vedtak for aldersperioden 18-25 år. 

Det ser også ut som at alle tiltak i perioden 18-25 forutsetter samtykke fra ungdommen, slik at man kan nekte tiltak, dersom man ikke ønsker det. 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...