Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skrevet noe dumt; rapportering; straffeloven


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble rapportert og utestengt fra et forum fordi noe kom ufint ut uten at jeg egentlig mente det. I begrunnelsen pekes på straffeloven paragraf (husker ikke). Betyr dette anmeldelse selv om det ikke står om det?
 

Litt krise. Får ikke fred. For jeg får jo verken presisert eller angret.

Endret av HvisUsikker
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ros59 skrev (Akkurat nå):

Svært lite trolig, men helt umulig for oss andre utenforstående å si sikkert. 

Jeg vet at det tatt ut av kontekst er umulig å si, men kjenner jeg blir fryktelig engstelig. I seg selv finnes det utrolig mye verre, men dette kan jo spores når det er på nettet.

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke har drapstruet noen, så er det nok ingenting å uroe seg for. Men hvor mye ufint kan en skrive uten å mene det og attpåtil bli rapportert og utestengt..?

Jeg har ikke truet noen direkte nei. Jeg skrev vel at noen ikke fortjente livet, egentlig mer rettet mot meg selv, men kom uheldig ut, så den virket kanskje rettet mot andre også. Jeg var sint, full, men det er da ingen unnskyldning. Den var fæl, men ingen direkte trussel.

Lenke til kommentar

Hvis straffeloven kun står referert til i begrunnelsen, skal det mye til at det blir anmeldelse. Som nevnt i andre svar her inne, skal det være ganske så alvorlige ytringer for at en anmeldelse blir en realitet. Vil tro det stopper med utestengelse fra forumet, end of story. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kristian W skrev (3 minutter siden):

Hvis straffeloven kun står referert til i begrunnelsen, skal det mye til at det blir anmeldelse. Som nevnt i andre svar her inne, skal det være ganske så alvorlige ytringer for at en anmeldelse blir en realitet. Vil tro det stopper med utestengelse fra forumet, end of story. 

Hvor alvorlig?

Lenke til kommentar

Hvilket forum er det snakk om? Hvis det er KG (som jeg ikke er på, men har hørt mye rart om), er det nok tomme trusler. Samt at de utestenger folk for alt mulig med alle mulig rare begrunnelser som ikke alltid stemmer.

Men som sagt over hver, så er det umulig å vite da vi ikke vet hva du har skrevet og hvilken paragraf det er snakk om. Det sagt så kan vel alle anmelde hva som helst om de finner en "god grunn" til det. Men ofte blir det aldri en sak ut av det da politiet henlegger, selvom det kan spores på nettet eller de har beviser. Tror det skal være ganske alvorlig, eller rettet mot en offentlig person om de tar sånt på alvor nok til at de lager sak ut av det. 

Så til bekymringene dine, og dette har ingenting med jussen i denne saken å gjøre.

1. Hvor ofte er det det du bekymrer deg for skjer? Stort sett bekymrer vi oss unødig. 

2. Om du skulle bli anmeld og det blir sak. Hva hjelper det deg å tenke på dette nå? 

3. Om du absolutt må tenke på dette, tenk i såfall igjennom hva du kan gjøre og hva du skal si om det blir en anmeldelse. Hvordan vil du forklare/forsvare deg. Når du er ferdig med å tenke igjennom det er det heller ikke noe mer du kan gjøre med saken nå. Og da er det bortkastet tid å tenke på det. Om det presser seg inn i hodet på nytt og på nytt, stopp tankene og si til deg selv at dette har du tenkt på og funnet svaret på og nå er ikke dette mer å tenke på. Gjenta på nytt hver gang bekymringene kommer. Og så må du finne noe annet å fylle hodet med i stedet for bekymringer. 

Leste svaret ditt om hva du skrev der nå imens jeg skrev dette. Slapp av, hele greia virker som en misforståelse. Og om det er sånn som du skriver at det var rettet mot deg selv, er det lite sannsynlig at det vil skje noe som helst. Det skal ganske mye til før politiet bruker tid og ressurser på sånt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
HvisUsikker skrev (1 minutt siden):

Hvor alvorlig?

Det vil jeg tro avhenger helt av hvor hårsår mottakeren er, men som nevnt i et annet svar her; drapstrusler, trusler om å begå terror, etc. Er et hav av upassende kommentarer på diverse forumer rundt om på nettet, så om man skulle anmeldt alle støtende innlegg hadde man ikke fått tid til stort annet. 

Lenke til kommentar
HvisUsikker skrev (2 minutter siden):

1) Bare i kveld i forbindelse med dette

2) Det gjør jo ikke det

3) Hvordan kan jeg?

Ta noen dype pust og si til deg selv at dette går bra. Om du fortsatt er full, få i deg noe mat, etvstort glass vann og en kopp kaffe (om du drikker det). I morgen ser du sikkert lysere på det. Og så får du være velkommen her på forumet istedet 😊

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Kristian W skrev (1 minutt siden):

Det vil jeg tro avhenger helt av hvor hårsår mottakeren er, men som nevnt i et annet svar her; drapstrusler, trusler om å begå terror, etc. Er et hav av upassende kommentarer på diverse forumer rundt om på nettet, så om man skulle anmeldt alle støtende innlegg hadde man ikke fått tid til stort annet. 

Dette var som sagt ingen direkte trussel. Mer enn fryktelig stygg tanke jeg har følt på lenge som ble til en svært stygg formulering. Ikke en trussel direkte, men at jeg hadde begynt å tro at folk som meg skulle tas liv av. Der. Grusom formulering. Mer et desperat forsøk på å fremme en sak. 

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 minutt siden):

Ta noen dype pust og si til deg selv at dette går bra. Om du fortsatt er full, få i deg noe mat, etvstort glass vann og en kopp kaffe (om du drikker det). I morgen ser du sikkert lysere på det. Og så får du være velkommen her på forumet istedet 😊

Jeg vet ikke.. jeg klarer det ikke. 

Lenke til kommentar
HvisUsikker skrev (59 minutter siden):

Hei!

Jeg ble rapportert og utestengt fra et forum fordi noe kom ufint ut uten at jeg egentlig mente det. I begrunnelsen pekes på straffeloven paragraf (husker ikke). Betyr dette anmeldelse selv om det ikke står om det?
 

Litt krise. Får ikke fred. For jeg får jo verken presisert eller angret.

Høres ut som KG ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvisUsikker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke.. jeg klarer det ikke. 

Alternativet er å ikke klare det og at du bare kjører hodet ditt unødig. Fokuser på å puste inn og ut,dype pust,og gjenta for deg selv "dette går bra, dette går bra". Dette kommer til å gå bra og ordne seg. Om du ikke harvdrapstruet noen direkte og kun har skrevet at noen ikke fortjener å leve/burde taes livet av så er det tvilsomt at politiet bryr seg. De har nok av annet å gjøre! 

Lenke til kommentar
HvisUsikker skrev (2 minutter siden):

Var det men det var vel berettiget

Usj, ikke bry deg om de da! Det er så mye rart som modererer der, tror aldri de gidder å bruke tid til å anmelde det. Dessuten bruker de alle mulige rare begrunnelser for å utestenge folk OG skremme. 

Få i deg noe mat, lag speilegg så minsker du evt fyllesyke også. Når man har drukket og det er lenge siden man har spist, så ender man ofte opp med å tenke mye rart og trist, samt at det er vanskelig å bryte ut av tankekjøret. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...