Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Luftfilter til Briggs & Stratton motor


Anbefalte innlegg

Driver å renoverer en Briggs & Stratton motor om dagen, og ser at luftfilteret er noen tiår på overtid. Dette er et filter i skumgummi (bilde vedlagt av ca. samma variant), som jeg ser koster opp imot 300 kroner på nett. Er det noe spesielt ved dette filteret, eller er det mulig å skjære ut en bit av en svamp/madrass som en "quick fix" inntil jeg får ordna nytt filter?

svamp.webp

fres.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (16 minutter siden):

Gå i en akvariebutikk og spør der. De har en haug med ulike filterinnsatser som kunne passe som utgangspunkt for å skjære til noe.

Har lest meg litt opp på det, og ser blant annet at det er mulig å få tak i såkalte polyfiber-filter. Er det et alternativ som kunne funka?

Lenke til kommentar
Kristian W skrev (14 minutter siden):

Har lest meg litt opp på det, og ser blant annet at det er mulig å få tak i såkalte polyfiber-filter. Er det et alternativ som kunne funka?

Det er jo ikke noe atomubåt eller romraket, en Briggs&Stratton.

Så det går sikkert an å bruke andre ting også. Jeg skal kanskje lage et filter til oppvarmet forbrenningsluft (100+ grader maks) og har kjøpt stålull. Men ble så usikker om det er lurt om viften er i plast. 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kristian W skrev (1 time siden):

Driver å renoverer en Briggs & Stratton motor om dagen, og ser at luftfilteret er noen tiår på overtid. Dette er et filter i skumgummi (bilde vedlagt av ca. samma variant), som jeg ser koster opp imot 300 kroner på nett. Er det noe spesielt ved dette filteret, eller er det mulig å skjære ut en bit av en svamp/madrass som en "quick fix" inntil jeg får ordna nytt filter?

Hvor fant du det til 300 kr? 

Originalt filter, 140 kr (+ frakt)

Uoriginalt filter, 19 kr (+ frakt)

(er flere ulike typer, jeg valgte det som liknet mest på ditt bilde)

Skal man følge Briggs & Stratton sine anbefalinger, så skal disse skumfiltrene settes inn med motorolje:

The “foam only” style air filter system works by trapping dirt and debris through the use of motor oil spread throughout the oil foam holding medium. A dry or non-oiled oil foam filter will trap only the largest particles. If the air filter element is foam only, it MUST be oiled and serviced regularly.

Ref: https://www.briggsandstratton.com/eu/en_gb/support/maintenance-how-to/browse/changing-foam-air-filters.html

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Bruk luftfilterolje. Ikke motorolje.

B&S skriver "fersk motorolje", så da er det sikkert godt nok hvis man ikke har luftfilterolje tilgjengelig:

Saturate new foam filter with fresh engine oil.

Sist jeg tok service på gressklipperen for et par år siden, så kjøpte jeg et originalt service-sett med tennplugg, motorolje og luftfilter.

image.thumb.jpeg.ae82c4fe588624473eb60f3b3b54e0ba.jpeg

Da var det nok motorolje til at jeg kunne bruke litt av den til luftfilteret. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Det finnes luftfilter å få kjøpt. Jeg ville ikke brukt noe annet enn et luftfilter (altså eventuelt et annet luftfilter).

Har sett hvertfall én norsk aktør på nettet, men der finner jeg bare filter til nyere motorer, ergo en annen form enn det jeg er på utkikk etter. Ville helst slippe å handle fra amerikanske nettsider for å unngå flere hundrelapper i fraktkostnader 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (2 timer siden):

Hvor fant du det til 300 kr? 

Originalt filter, 140 kr (+ frakt)

Uoriginalt filter, 19 kr (+ frakt)

(er flere ulike typer, jeg valgte det som liknet mest på ditt bilde)

Skal man følge Briggs & Stratton sine anbefalinger, så skal disse skumfiltrene settes inn med motorolje:

The “foam only” style air filter system works by trapping dirt and debris through the use of motor oil spread throughout the oil foam holding medium. A dry or non-oiled oil foam filter will trap only the largest particles. If the air filter element is foam only, it MUST be oiled and serviced regularly.

Ref: https://www.briggsandstratton.com/eu/en_gb/support/maintenance-how-to/browse/changing-foam-air-filters.html

Bildet her var bare et eksempel, for filteret mitt har en annen form. Har kun lykkes med å finne et slikt et på ebay. Går selvfølgelig an å klippe så den passer, men så vidt jeg har sett blir mange i minste laget 

Endret av Kristian W
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...