Gå til innhold

Gjeldsrådgivning på Nav


Gjest 6c6ce...8d0

Anbefalte innlegg

Sjekk også med kommunen din. Mange større kommuner har egne telefonnummer for gjeldsrådgivningstjenester. 

Ellers så unngå passivitet når du er i en vanskelig økonomisk situasjon. Ta grep, som du gjør ved å be om hjelp. Går det ikke rundt er det viktig at du tar kontakt med dine kreditorer så tidlig som mulig.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6c6ce...8d0
Ogywara skrev (16 minutter siden):

Hei. Jeg er gjeldsrådgiver hos Nav. Anbefaler at du tar kontakt på 55 55 33 39. Da kan få få time på Nav. Trenger ikke ta så lang tid men kan være noen ukers ventetid.

 

Skjønner. Ja kan ringe. Hva er det dere hjelper med? Finnes det håp for de som har mye gjeld men ikke noe inkassosaker osv? Og lånene er under to år.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest d4f3f...e62
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (26 minutter siden):

Skal prøve. Har fått avslag overalt, men kan prøve igjen et sted.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Uff, føler med deg. Håper du får napp. 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0
Gjest d4f3f...e62 skrev (3 minutter siden):

Uff, føler med deg. Håper du får napp. 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Får håpe det, men er ikke lett. Tror jeg har prøvd omtrent alle.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0

Flere her som har hatt det sånn som meg? Følte du at det ikke fantes håp?

Hvordan kom du deg ut av det?

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (4 timer siden):

Skal prøve. Har fått avslag overalt, men kan prøve igjen et sted.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Så lenge du betalar låna dine så er det nok lite vilje til å gi deg ein avtale som gir kreditor mindre inntekt. 

Ei løysing kan derfor være å direkte seie at du kjem til å misleghalde lånet fordi du har for mykje gjeld og må prioritere å betale andre kreditorar fyrst. Då legg du eit press på kreditor som enten må foreslå ein avtale som medfører at du fortsetter å være fast betalar i bytte mot mindre innbetalingar, eller så må dei stå på at låneavtalen ikkje skal endrast og ta jobben med tvangsinnkreving. Så lenge det er sant at du ikkje har råd til å betjene alle låna dine så vil det ikkje hjelpe kreditor med tvangsinnkreving når det ikkje er pengar å ta av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0
The Avatar skrev (1 time siden):

Så lenge du betalar låna dine så er det nok lite vilje til å gi deg ein avtale som gir kreditor mindre inntekt. 

Ei løysing kan derfor være å direkte seie at du kjem til å misleghalde lånet fordi du har for mykje gjeld og må prioritere å betale andre kreditorar fyrst. Då legg du eit press på kreditor som enten må foreslå ein avtale som medfører at du fortsetter å være fast betalar i bytte mot mindre innbetalingar, eller så må dei stå på at låneavtalen ikkje skal endrast og ta jobben med tvangsinnkreving. Så lenge det er sant at du ikkje har råd til å betjene alle låna dine så vil det ikkje hjelpe kreditor med tvangsinnkreving når det ikkje er pengar å ta av. 

Ok. Skjønner. 

Kanskje det hjelper. Eller så ler de sikkert bare av det. 

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (6 timer siden):

Ok. Skjønner. 

Kanskje det hjelper. Eller så ler de sikkert bare av det. 

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Kanskje. Du må finne ei god formulering som også er sant. Poenget er å vise at det er ein konsekvens ved å ikkje gi deg avtale enten økonomisk ellet arbeidsmessig. 

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (11 timer siden):

Skjønner. Ja kan ringe. Hva er det dere hjelper med? Finnes det håp for de som har mye gjeld men ikke noe inkassosaker osv? Og lånene er under to år.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Hei. Du får hjelp til å lage et forslag til nedbetaling som er tilpasset din inntekt. Det er selvfølgelig opp til kreditorene om de aksepterer forslaget men det er verdt et forsøk.

Hvis du ikke får aksept for forslaget og lån går til inkasso så vil du få trekk i lønn. Du har uansett krav på å få beholde nok av lønna til betale husleie samt til livsopphold. 

Vil også bare presisere at gjeldsrådgiver på Nav og kommunal gjeldsrådgiver er det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d4f3f...e62
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (6 timer siden):

Ok. Skjønner. 

Kanskje det hjelper. Eller så ler de sikkert bare av det. 

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Du er ikke alene om å ikke kunne betale for deg, det har de nok hørt før. De fleste kreditorer setter pris på at du ønsker å komme til en løsning. Det viser at du tar tak og ansvar. 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0
Ogywara skrev (3 timer siden):

Hei. Du får hjelp til å lage et forslag til nedbetaling som er tilpasset din inntekt. Det er selvfølgelig opp til kreditorene om de aksepterer forslaget men det er verdt et forsøk.

Hvis du ikke får aksept for forslaget og lån går til inkasso så vil du få trekk i lønn. Du har uansett krav på å få beholde nok av lønna til betale husleie samt til livsopphold. 

Vil også bare presisere at gjeldsrådgiver på Nav og kommunal gjeldsrådgiver er det samme.

Hvis lønnstrekk er det verste som kan skje så er det jo ikke farlig. Men får jo prøve å unngå at det skjer likevel.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0
Gjest d4f3f...e62 skrev (2 timer siden):

Du er ikke alene om å ikke kunne betale for deg, det har de nok hørt før. De fleste kreditorer setter pris på at du ønsker å komme til en løsning. Det viser at du tar tak og ansvar. 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Ja det har nok hørt om det mange ganger. Får håpe jeg får kommet fram til en løsning med dem. Håper det er lettere med hjelp av gjeldsrådgiver.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest d4f3f...e62
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (3 minutter siden):

Ja det har nok hørt om det mange ganger. Får håpe jeg får kommet fram til en løsning med dem. Håper det er lettere med hjelp av gjeldsrådgiver.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Det er nok lettere med hjelp av gjeldsrådgiver, omså den støtten du kan få. Det er tøff situasjon og man blir litt rådvill. Jeg synes ihvertfall du er tøff som står på, ønsker å ta ansvar, ønsker å finne frem løsninger før det går for langt. Det er krevende når man får avslag på avslag, men at du ikke gir deg skal du ha kred for. 

Det er mange i Norge nå som sliter økonomisk. Som sliter med å betjene lånene sine. Det hjelper deg så klart ikke, men du er ihvertfall ikke alene. Og mange tar ikke tak før det har gått for langt. 

Vet du ca hvor mye du kan betjene hver måned på et lån hvis du skulle fått refinansiere? 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0
Gjest d4f3f...e62 skrev (7 timer siden):

Det er nok lettere med hjelp av gjeldsrådgiver, omså den støtten du kan få. Det er tøff situasjon og man blir litt rådvill. Jeg synes ihvertfall du er tøff som står på, ønsker å ta ansvar, ønsker å finne frem løsninger før det går for langt. Det er krevende når man får avslag på avslag, men at du ikke gir deg skal du ha kred for. 

Det er mange i Norge nå som sliter økonomisk. Som sliter med å betjene lånene sine. Det hjelper deg så klart ikke, men du er ihvertfall ikke alene. Og mange tar ikke tak før det har gått for langt. 

Vet du ca hvor mye du kan betjene hver måned på et lån hvis du skulle fått refinansiere? 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Takk for et godt svar. 

Ja, man tror ofte man er den eneste som sliter om man har problemer med noe, men sånn er det jo ikke.

 

Ser jeg betaler litt over 16000. Kunne betalt 6500 i måneden om jeg hadde fått refinansiering. Da hadde det blitt mye lettere. Likevel så får jeg det ikke. Og det gjelder nok ikke bare meg kan jeg tenke meg.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar
Gjest d4f3f...e62
Gjest 6c6ce...8d0 skrev (49 minutter siden):

Takk for et godt svar. 

Ja, man tror ofte man er den eneste som sliter om man har problemer med noe, men sånn er det jo ikke.

 

Ser jeg betaler litt over 16000. Kunne betalt 6500 i måneden om jeg hadde fått refinansiering. Da hadde det blitt mye lettere. Likevel så får jeg det ikke. Og det gjelder nok ikke bare meg kan jeg tenke meg.

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Man føler jo seg ofte alene i slike situasjoner. 

Leit at du ikke får noe hjelp. Håper nav kan endre situasjonen din. 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0
Gjest d4f3f...e62 skrev (6 minutter siden):

Man føler jo seg ofte alene i slike situasjoner. 

Leit at du ikke får noe hjelp. Håper nav kan endre situasjonen din. 

Anonymous poster hash: d4f3f...e62

Sant det ja 

 

Ja er det. Men får håpe

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar

Finnes ganske mange løsninger.

De vanligste tingene å gjøre er følgende:
- Gjeldsrådgiver NAV / kommune som flere har nevnt.
- Refinansering. Med eller uten sikkerhet i eiendom.

Jeg mistenker at du er relativt ung. Det er ganske vanlig å gå på trynet et par ganger i livet, så selv om du taper ansikt - det å innrømme gjeldsproblemer ovenfor foreldre eller andre som står deg nær, er noe du MÅ prøve. Hvorfor pine seg selv i mange år, når du kan pine deg selv i noen få minutter? For godt voksne med egen bolig, så kan man enkelt frigi kapital med sikkerhet i boligen til en vesentlig lavere rente. Jada, det er flaut, du taper ansikt og blabla... men dør du av det? Neppe.

Jobber du i privat sektor kan du også høre med arbeidsgiver. Noen ganger kan de gi deg et lån, større forskudd på lønn/feriepenger eller andre løsninger. 

Se om du kan hente inn frisk kapital, ved å selge ting du eier. Kvitt deg med bilen (om du har), ta buss... Du sitter på langt mer verdier enn du tror selv. 

Eier du bolig? Lei ut et gjesterom... eller enda bedre, lei ut hele kåken en helg eller to og kræsj på sofaen hos venner. 

Leier du? Flytt til en billigere plass... det er alltid mulig. Hva med bofellesskap en periode? 

Sist; se om du kan få deg en deltidsjobb. Jobber du en helg eller to i måneden, gir det en veldig fin ekstrakapital.

Spill munnspill eller ukuleie på gata. Folk som gjør dette tjener overraskende godt.

OnlyFans? ;p

Bli vaskehjelp.... vask biler, klipp gress, skift dekk, beis en terrrasse.... 

>

Jeg har selv slitt mye med gjeld; etter at jeg taklet overgang fra full jobb til uføretrygd dårlig. Det førte til mange år på gjeldsordning. I denne perioden fant jeg ganske mange kreative måter å spare penger på. Den største utfordringen er ikke pengene, men det å måtte si nei til så godt som alt av sosiale aktiviteter o.l.
Rent pengemessig, så drev jeg med dumster diving, jeg samlet tomflasker på gata (overraskende artig "hobby"), drev med litt kjøp og salg på Finn (hentet ting jeg fikk gratis, fikset litt.... og videresolgte). Kjørte litt "taxi" i helgene for venner og kjente... og mye annet rart. 

I den tia betalte jeg 5500 kr,- i husleie inkl mat og hadde maks 2000 kr,- i andre utgifter pr mnd... så jeg klarte meg utrolig nok helt fint på 7500 kr,. (2015-17).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Avatar skriver: «Ei løysing kan derfor være å direkte seie at du kjem til å misleghalde lånet fordi du har for mykje gjeld og må prioritere å betale andre kreditorar fyrst.»

 

Dette MÅ du IKKE gjøre. Dette er å forfordele dine kreditorer og det er straffbart i hht til straffeloven

 

Det du skal gjøre er følgende:

Sett opp dine inntekter minus skatt = nettoinntekt.

Legg ved dokumentasjon over inntektene.

 

Før opp hva du har i husleie, legg ved kopi av husleieavtalen, og ta utskrift av bankkonto, som viser hva du, i dag, betaler i husleie.

Dette må du gjøre da jeg antar at din husleie har steget siden du inngikk leieforholdet.

 

Bruk gjeldsordningslovens livsoppholdssats, som pr d.d. er kr 10 412, pr mnd, som skal dekke alle vanlige daglige utgifter, mat, klær, strøm, offentlige transport, vanlige sykdomsutgifter, så som forkjølelse, omgangssyke osv. Varig sykdom/lidelse og reseptbelagte medisiner skal du ha tillegg for.

 

Sett opp en oversikt over gjelden.

Beregn månedlige renteutgifter.

Legg sammen all gjelden og regn ut 11,75% i forsinkelsesrente. Del det beløpet du fikk i renter på 12, da det første beløpet er årlige renteutgifter.

Legg dette rentebeløpet til dine andre utgifter, og trekk fra inntektene.

 

Hvis du fikk et overskudd skal dette overskuddet betales til dine kreditorer.

Å lage denne beregningen kan du få hjelp til hos namsmannen, eller Nav.

 

Snakk med namsmannen om hva du bør gjøre. Det kan hende at beregningene

 

Så skriver du et brev til alle dine kreditorer hvor du opplyser om din økonomiske situasjon og du vedlegger dine beregninger og dokumentasjon.

Så lenge du betaler i hht. de beregningene du nå har vil ingen kreditor kunne få trekk i din inntekt.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 6c6ce...8d0

Mange bra tips her. Men refinansiering kan jeg nok glemme, jeg eier ikke bolig og bil og får derfor ikke refinansiering noen steder. Har søkt uten sikkerhet men da har det alltid blitt avslag. Vet ikke om noen bank som gir refinansiering uten sikkerhet i min situasjon (har lån over inntekten). Uansett så hadde det blitt mye lettere om jeg hadde fått det da jeg hadde sittet igjen med mye mer etter lån ble betalt. Men bankene tenker tydeligvis ikke sånn. Om noen vet om noen som hjelper folk i min situasjon med refinansiering så rop ut!

Anonymous poster hash: 6c6ce...8d0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...