Gå til innhold

Bilkjøp


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte bil des 2022. En hyundai kona, som ble annonsert som en 2021 modell, gikk på statens vegvesen siden for å se at den ikke er bruktimportert. Da jeg har søkt opp flere annonser tidligere og linket til min samboer og bror, der jeg skriver: glem det den er bruktimportert. Der jeg viser at jeg ikke er interessert i noe importbil. 

Nybilsgaranti fra 10/09-21, 5år. 

Så måtte jeg på 12v service med bilen tirsdag forrige uke, der viser det seg at bilen er bruktimportert, en 2020 modell, og jeg ikke har garanti på bilen, kun EU garanti som er vesentlig dårligere, 5år på hovedbatteri kontra 8 i Norge. Jeg har snakket med selgeren (privat) om dette. Der jeg har skrevet mail om heving av kjøp, hen motstrider dette. Jeg tenker å ta dette videre med advokat. 

I vognkortet står det at det er førstegangsregistrert 10/09-21 og førstegangsregistrert i Norge samme dato. 

I mailen hen sender meg så står det i kjøpskontrakten at bilen har vært registrert 09/10-2020, og at det er 2020 modell.

Så hen har visst om at dette er en 2020 modell og at den har vært registrert før.

Tenker at hen har bevisbyrden og at hen har visst om at dette er en 2020 modell og at den har vært registrert før. Føler alarmen burde gått der for hen sin side? 

Ps: hen har kjøpt fra forhandler som har nyregistrert den på nytt i Norge 10/9-21. Hen sier hen ikke visste den var bruktimportert

Noen juskyndige som mener jeg har en god sak? 

Da jeg mangler 1 år på garantien, den er bruktimportert, som igjen blir at bilen ikke er bygget etter norsk klima.

Dette er en vesentlig stor økonomisk tap for vår del da mange ikke vil ha importert og bilen er i "dårligere" teknisk stand kontra en norsk bil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har en dårlig sak siden det står i kjøpekontrakten at den har vært registrert 10/09-2020 og er en 2020 model. Det virker heller ikke som at du har spurt selger før kjøpet om den er bruktimportert.

Når det gjelder at den ikke skal være bygget for norsk klima, tror jeg ikke at det er noe som heter det på den modellen.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du har en dårlig sak siden det står i kjøpekontrakten at den har vært registrert 10/09-2020 og er en 2020 model. Det virker heller ikke som at du har spurt selger før kjøpet om den er bruktimportert.

Når det gjelder at den ikke skal være bygget for norsk klima, tror jeg ikke at det er noe som heter det på den modellen.

Hei jeg kjøpte bilen som en 2021 modell, men ifølge kjøpskontrakten til den personen som jeg kjøpte den av, som hun fikk av sin forhandler, så står det at det 2020 modell. Jeg visste ikke om kjøpskontrakten fra tidligere som hen solgte til meg. Det er som sagt ikke jeg som har hatt kjøpskontrakten som det står 09/10-2020 på. Det er hens avtale som hen hadde med forhandleren som hen har valgt å ikke si noe om til meg da jeg kjøpte en 2021 modell

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at du er usikker på kjønnet til vedkommende du kjøpte bil av også? Har man ikke en viss undersøkelsesplikt når en kjøper bil? Om det tok 2 år å oppdage at bilen ikke var til å leve med heller så har du nå ikke undersøkt dette så veldig nøye heller? Jeg tror du hadde hatt en sterkere sak om du kjøpte den fra en profesjonell aktør siden selger kan hevde å handle i god tro basert på info fra vegvesen som du også brukte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

eg legger merke til at du er usikker på kjønnet til vedkommende du kjøpte bil av også?

Nei, slutt opp!

minim skrev (5 minutter siden):

Jeg tror du hadde hatt en sterkere sak om du kjøpte den fra en profesjonell aktør siden selger kan hevde å handle i god tro basert på info fra vegvesen som du også brukte.

Selger kjøpte kanskje en bil som ikke hadde norsk registreringsnummer ennå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe nei er ikke usikker på kjønnet, mer om at jeg ikke ville si om d var han elr hun 😅

Grunnen til at det tok tid var at jeg fikk vite d nå da jeg var på service med bilen og fikk vite at 12v batteriet ikke hadde garanti pga d var importert. Har uansett 2 års rett i forhold til kjøpsloven vet jeg på feil/mangler. 

Både jeg og min far spurte om den var bruktimpotert. 

Takk mobile999 👍

Lenke til kommentar
Nikkojr skrev (2 minutter siden):

Hehe nei er ikke usikker på kjønnet, mer om at jeg ikke ville si om d var han elr hun 😅

Grunnen til at det tok tid var at jeg fikk vite d nå da jeg var på service med bilen og fikk vite at 12v batteriet ikke hadde garanti pga d var importert. Har uansett 2 års rett i forhold til kjøpsloven vet jeg på feil/mangler. 

Både jeg og min far spurte om den var bruktimpotert. 

Takk mobile999 👍

:)

 

For at det skal være grunn til heving må vel mangel være vesentlig. Usikker på om noe så lite som import/Brukt import er noe som faller under dette. Er du NAF medlem eller har advokat hjelp via bil forsikringen ville jeg henvendt meg der. Har brukt NAF advokat en gang tidligere og et skriv i fram dem stoppet hele diskusjonen den gang. De kjenner disse sakene og vet om du har en sak eller ikke. 

Om du har spurt om det var Brukt import og fått til svar at den ikke var import har du absolutt en mye sterkere sak. Det hele ble litt vanskelig å lese blant all usikkerheten om kjønn :p

Lenke til kommentar

Jaja skjønner dette. Ja, men er som sagt ikke bare importen, er at selgeren visste at bilen var en 2020 modell kontra 2021 som jeg kjøpte, og visste at den var førstegangsregistrert 09/10-2020 (som det visstnok står i selgers kjøpskontrakten med forhandler). Det fikk aldri jeg vite noe som helst om. Mulig selgeren fikk vite litt når han/hun var på service, siden den skulle selges 1.gang 7-8 mnd etter først anskaffet. (prøvde å selge først i juni, men måtte gå ned i pris i nov/des.2022). Har snakket med klp rettshjelp, vegvesenet og forbrukerrådet, som mener jeg har en sak. Kontaktet advokat idag etter jeg fikk svar på mail igår der vedkommende motstrider seg heving av kjøp. venter på svar fra advokat. 

 

 

Bilen er ifra Belgia (fikk jeg beskjed av hyundai) garantien er 2 år på 12v batteri, 3 år på infotainment, 5 år på hovedbatteriet, må betale alt av feilsøking selv.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket og:

Sitat

Our unique 5-year unlimited mileage warranty covers all defects resulting from a product or manufacturing defect. You can do this at any Hyundai repairer in Europe. The warranty applies to all new Hyundai passenger cars sold in Belgium since 2011.

Kilde: https://www.hyundai.com/be/nl/service/zorgeloos-rijden/5-jaar-fabrieksgarantie.html

Du blir lurt.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekket opp ang. kjøp av kjøp av brukt Hyundai Kona i 2021, se svar fra Hyundai Motor Norway under, samt vedlegg. Legg merke til at Hyundai Motor Norway har liten egeninteresse av at biler blir parallellimportert, ofte omtalt som gråimport. Det er mulig noe vanskeligere for verkstedene å få dekket garantireparasjoner. Forhandlere og verksted ønsker naturligvis å selge biler selv. 

Men, normalt selges biler som er parallellimportert til noe lavere pris. Det var også en periode vanskelig å skaffe nok biler. Da ble parallellimport benyttet for å skaffe nok biler. Gjerne i kombinasjon med støtte fra landet bilen kom ifra var dette god butikk for de som eksporterte bilen til Norge, og forhandlere eller private som solgte bilene i Norge. Husk, noen merkeforhandlere har også solgt biler som opprinnelig kom fra annet land pga. de ikke fikk tak i nok biler via importørene i Norge. I disse tilfeller skal rettigheter være mye lik som en "Norsk" bil.

Når det gjelder å sjekke om en bil er bruk importert er dette enkelt å slå opp via Statens vegvesens om en har registreringsnummer eller chassis nummer: 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/

Slik jeg leser er bilen kjøpt tatt inn til Norge av en forhandler som registrerte bilen i Norge 10 sept. 2021. Bilen ble kjøpt av en privatperson, som solgte den videre desember 2022 til trådstarter Nikkojr.

I dette tilfelle kan nåværende bileier gjøre gjeldene reklamasjon i 5 år fra 10. sept 2021 til forhandler som importerte bilen til Norge. Nå kan kravene for reklamasjon være høyere enn en garanti, og det kan være vanskeligere å nå igjennom.

Er det mulig å bevise at privatpersonen som bilen ble kjøpt fra viste bilen var bruktimportert, men unnlot å opplyse om dette? Står det noe om bruktimportert i Finn annonse, eller kontrakt? Generelt burde det vært reklamert før, men om en var i god tro, og selger bevist har underslått informasjon kan det forlanges et prisavslag pga. bilen hadde en svakere garanti enn lovet. Å heve kjøpet vil jeg tro vil være vanskelig å få medhold i.

Når det gjelder Hyundai Kona og batteribytte, dette gjelder biler fra 2018 til tidlig 2020, produsert i Korea. Biler produsert i Tsjekkia er ikke omfattet av produksjonsfeilen på batteri. Den omtalte bilen er trolig produsert i Tsjekkia. 

Kan sjekke chassisnummer her: https://www.vindecoder.pl/en  

 

Fra: HMN CustomerService <[email protected]>
Dato: 11. november 2021 kl. 11:12:44 CET
Emne: SV: Kjøp av brukt Hyundai Kona

Hei,
Se info under.
Lagringstid og vanlig bruk, påvirker ikke batteriet normalt sett.
En av ulempene med å kjøpe bruktimportert bil er at vi dessverre ikke har tilgang til informasjon om bilen.

Spørsmål rundt hva som er av utstyr osv. må kunden dermed rette til Hyundai-importøren i landet hvor bilen opprinnelig ble importert.

Når det gjelder garantivilkår er det slik at disse avviker fra våre femårsgarantier på flere viktige områder. Kunden må også være klar over at reklamasjonssaker må rettes til stedet der bilen ble kjøpt, og ikke til Hyundai Motor Norway. Fem års reklamasjonsrett er lovfestet i Norge, men går her altså på den som har bruktimportert/solgt bilen, og ikke produsenten.

For biler importert av Hyundai Motor Norway er det som nevnt flere lokale garantitillegg som ikke vil komme bruktimporterte/sideimporterte biler til gode.

Unntakene fra vår utvidede garanti er følgende, og gjelder bruktimporterte/sideimporterte biler:

•    12 volts batteri har kun 2 år garanti (ubegrenset km)
•    Navigasjons-/infotainmentsystem har kun 3 år garanti (ubegrenset km)
•    Det er ingen leiebildekning ved garantiarbeid eller ventetid for deler
•    Feilsøking er inkludert i reparasjonstidene fra fabrikk, men eventuell utvidet feilsøking må dekkes av kunde eller selgende part (reklamasjon til selger)
•    Assistanse / veihjelp fra fabrikk gjelder i 2 år, deretter årlig, som normalt utløses ved utførende service hos et Hyundai merkeverksted

Eier kan fritt velge verksted for å rette garantikrav, så lenge det er et Hyundai merkeverksted man reklamerer til.

Med vennlig hilsen / Best Regards /
감사합니다
 
Kundeservice Hyundai
T +47 22 70 60 10 
[email protected] www.hyundai.no

Hyundai Motor Norway

Gråimport bil.pdf

Endret av toralfb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (6 minutter siden):

Jeg sjekket opp ang. kjøp av kjøp av brukt Hyundai Kona i 2021, se svar fra Hyundai Motor Norway under, samt vedlegg.

Når det gjelder å sjekke om en bil er bruk importert er dette enkelt å slå opp via Statens vegvesens om en har registreringsnummer eller chassis nummer: 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/

Slik jeg leser er bilen kjøpt tatt inn til Norge av en forhandler som registrerte bilen i Norge 10 sept. 2021. Bilen ble kjøpt av en privatperson, som solgte den videre desember 2022 til trådstarter Nikkojr.

I dette tilfelle kan nåværende bileier gjøre gjeldene reklamasjon i 5 år fra 10. sept 2021 til forhandler som importerte bilen til Norge. Nå kan kravene for reklamasjon være høyere enn en garanti, og det kan være vanskeligere å nå igjennom.

Er det mulig å bevise at privatpersonen som bilen ble kjøpt fra viste bilen var bruktimportert, men unnlot å opplyse om dette? Står det noe om bruktimportert i Finn annonse, eller kontrakt? Generelt burde det vært reklamert før, men om en var i god tro, og selger bevist har underslått informasjon kan det forlanges et prisavslag pga. bilen hadde en svakere garanti enn lovet. Å heve kjøpet vil jeg tro vil være vanskelig å få medhold i.

Når det gjelder Hyundai Kona og batteribytte, dette gjelder biler fra 2018 til tidlig 2020, produsert i Korea. Biler produsert i Tsjekkia er ikke omfattet av produksjonsfeilen på batteri. Den omtalte bilen er trolig produsert i Tsjekkia. 

Kan sjekke chassisnummer her: https://www.vindecoder.pl/en  

 

Fra: HMN CustomerService <[email protected]>
Dato: 11. november 2021 kl. 11:12:44 CET
Emne: SV: Kjøp av brukt Hyundai Kona

Hei,
Se info under.
Lagringstid og vanlig bruk, påvirker ikke batteriet normalt sett.
En av ulempene med å kjøpe bruktimportert bil er at vi dessverre ikke har tilgang til informasjon om bilen.

Spørsmål rundt hva som er av utstyr osv. må kunden dermed rette til Hyundai-importøren i landet hvor bilen opprinnelig ble importert.

Når det gjelder garantivilkår er det slik at disse avviker fra våre femårsgarantier på flere viktige områder. Kunden må også være klar over at reklamasjonssaker må rettes til stedet der bilen ble kjøpt, og ikke til Hyundai Motor Norway. Fem års reklamasjonsrett er lovfestet i Norge, men går her altså på den som har bruktimportert/solgt bilen, og ikke produsenten.

For biler importert av Hyundai Motor Norway er det som nevnt flere lokale garantitillegg som ikke vil komme bruktimporterte/sideimporterte biler til gode.

Unntakene fra vår utvidede garanti er følgende, og gjelder bruktimporterte/sideimporterte biler:

•    12 volts batteri har kun 2 år garanti (ubegrenset km)
•    Navigasjons-/infotainmentsystem har kun 3 år garanti (ubegrenset km)
•    Det er ingen leiebildekning ved garantiarbeid eller ventetid for deler
•    Feilsøking er inkludert i reparasjonstidene fra fabrikk, men eventuell utvidet feilsøking må dekkes av kunde eller selgende part (reklamasjon til selger)
•    Assistanse / veihjelp fra fabrikk gjelder i 2 år, deretter årlig, som normalt utløses ved utførende service hos et Hyundai merkeverksted

Eier kan fritt velge verksted for å rette garantikrav, så lenge det er et Hyundai merkeverksted man reklamerer til.

Med vennlig hilsen / Best Regards /
감사합니다
 
Kundeservice Hyundai
T +47 22 70 60 10 
[email protected] www.hyundai.no

Hyundai Motor Norway

Gråimport bil.pdf 265.06 kB · 2 Nedlastninger

På både chassi/vin nr står det at bilen ikke er bruktimportert og den er registrert 10/9-21. Dette sjekker jeg alltid da jeg skal kjøpe en bil. Vises ingenting om at den har vært registrert før, så dette har bare forhandleren og selgeren min visst da dette stod i kjøpskontrakten (som selgeren skrev til meg). Både min far og jeg var i møte og spurte om den var bruktimpotert, vi fikk svar nei. Har ikke kontaktet forhandleren som solgte bilen til selgeren min for å høre med de. Men forhandleren har visst den er importbil siden det er de som har tatt den inn. Eneste måte jeg kan bevise dette er om forhandleren sier noe om at de har fortalt min selger dvs 1 kjøper av bil. Dette tenker jeg en evt advokat kan gjøre. 

Screenshot_20240409_225125_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar

Her er det noe som ikke stemmer?

Statens vegvesen har samme dato på registrert første gang, og i Norge. Dermed kan ikke bilen være bruk importert? I tillegg sier registrert Nei på bruktimport.

Ville sjekket opp nærmere med den forhandler som solgte bilen ny i 10. sept 2021 - og eventuelt sjekket med Hyundai Motor Norway.

Å engasjere advokat blir fort kostbart.
Om saken ender med et prisavslag, så forsvinner det meste av avslaget til advokaten..?😬

 

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
toralfb skrev (9 minutter siden):

Her er det noe som ikke stemmer?

Statens vegvesen har samme dato på registrert første gang, og i Norge. Dermed kan ikke bilen være bruk importert? I tillegg sier registrert Nei på bruktimport.

Ville sjekket opp nærmere med den forhandler som solgte bilen ny i 10. sept 2021 - og eventuelt sjekket med Hyundai Motor Norway.

Å engasjere advokat blir fort kostbart.
Om saken ender med et prisavslag, så forsvinner det meste av avslaget til advokaten..?😬

 

Jepp her er det noe som ikke stemmer.. Er helt klart. De har importert en bil fra Belgia inn til landet her og solgt den som splitter ny bil i Norge, likevell har den vært registrert i Belgia 11 mnd tidligere. Har klp rettshjelp og 80% dekker de. 

Ser du skriver at jeg kan kreve garantien til de som tok den inn, gjelder dette også på elbatteriet. Siden det er 8 år på elbilbatteriet? 

Fikk vite fra hyundai forhandleren i min by at den gjaldt bare i 5 år? 

Endret av Nikkojr
Lenke til kommentar

Eller - en naturlig forklaring kan være at forhandleren som solgte bilen 10. sept 2021 har skaffet en bil som egentlig var levert til Belgia, men ikke solgt eller registrert der. Kan være utstilling eller stått på lager.

Bilen ble deretter sendt til Norge, og solgt ny i Norge. Om bilen da har blitt importert via Hyundai Motor Norway er den "Norsk" og Norsk garanti.

Er den importert direkte av forhandleren er det parallellimportert / gråimport, med noe dårligere rettigheter.

Ville spurt den du kjøpte bilen av om salgskontrakten. Står det bilen er ny, og forhandler er merkeforhandler har du en god sak mot forhandleren.

Når jeg solgte min Hyundai Kona 2019 modell fikk kjøper med kontakten uoppfordret. (Jeg hadde kjøpt bilen av merkeforhandler.)

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...