Gå til innhold

Endre markedsverdi på primærbolig i skattemeldingen - noen som har gjort dette og kan bistå?


Gjest 1a833...858

Anbefalte innlegg

Gjest 1a833...858

Hei!

Jeg skal forsøke å bistå et familiemedlem hvor vi mener at markedsverdien av boligen er satt for høyt. I skattemeldingen er markedsverdi satt til 2.6M, mens en tilsvarende leilighet i samme bygg gikk for 2.1M etter å ha forsøkt å selge denne en stund.

1) Det stilles krav til dokumentasjon. Enten takst eller salg av tilsvarende bolig. Hos Kartverket kan jeg finne tinglysning for den tilsvarende boligen som nylig ble solgt, så jeg regner med det kan benyttes som dokumentasjon i fravær av egen verdivurdering?

2) Er det noen fallgruver eller potensielle ulemper ved å gjøre denne justeringen?

3) Er det så enkelt som å bare gå inn på skattemeldingen, justere beløpet manuelt og legge ved dokumentasjonen (tinglysning av tilsvarende bolig)?

Jeg gjorde litt "serviettregning" på det nå og om jeg gjorde det riktig er kanskje ikke 500K et stort nok utslag til at det er verdt bryderiet. Samtidig er det jo en prinsippsak å ikke betale mer skatt enn man må. Familiemedlemmet jeg bistår fikk restskatt, så alt hjelper sånn sett.

På forhånd takk! :) 

 

Anonymous poster hash: 1a833...858

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg antar eigaren betalar formuesskatt i utgangspunktet, ikkje berre restskatt?

Om endringa reduserer formuen med 125k (25% av 500k) så utgjer det ei reduksjon i restskatt på 1250 kroner. Så sant det er primærbustad. Det ser dei vel direkte ved å legge inn ny verdi i skjemaet for skattemeldinga og sjå kva den nye summen blir.

Lenke til kommentar
Gjest 1a833...858
Zeph skrev (8 minutter siden):

Eg antar eigaren betalar formuesskatt i utgangspunktet, ikkje berre restskatt?

Om endringa reduserer formuen med 125k (25% av 500k) så utgjer det ei reduksjon i restskatt på 1250 kroner. Så sant det er primærbustad. Det ser dei vel direkte ved å legge inn ny verdi i skjemaet for skattemeldinga og sjå kva den nye summen blir.

Formuesskatt og eiendomsskatt :) 

Anonymous poster hash: 1a833...858

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller er hva man kjøpte leiligheten for + årlig prisstigning/prisfall som er mest riktig. Hva andre leiligheter blir solgt for trenger ikke være representativt.

Man kan også bruke kalkulatoren som etaten tilbyr. Man kan evt. vise til hva andre leiligheter har blitt solgt for osv. Dokumentasjon kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Gjest 1a833...858
Trulss skrev (12 timer siden):

I de fleste tilfeller er hva man kjøpte leiligheten for + årlig prisstigning/prisfall som er mest riktig. Hva andre leiligheter blir solgt for trenger ikke være representativt.

Man kan også bruke kalkulatoren som etaten tilbyr. Man kan evt. vise til hva andre leiligheter har blitt solgt for osv. Dokumentasjon kan være så mangt.

Dette er på bygda. Det har knapt vært prisstigning siden boligen ble bygd. Trist, men sant. Ikke alle plasser i Norge er som Oslo.

Det objektet som nylig ble solgt er en tilsvarende naboleilighet som har vært forsøkt solgt over en lenger periode. Vil ikke det da være den mest riktige indikasjonen på markedsverdi kontra et regnestykke som gir en verdi som er 500K høyere?

Men også litt derfor jeg spør. Om man kan gå seg på en smell senere ved å sette verdien for lavt.

Regner med prisen som alt ligger inne er ut fra Skatteetatens eget regnestykke med en slik kalkulator/statistikk.

Trulss skrev (12 timer siden):

Glemte å skrive at man ikke trenger legge ved dokumentasjon. Det er kun når etaten ber om dette i ettertid at man må sende inn.

Ok. Mente det sto at man måtte dokumentere.

Uansett greit å ha det klart og ha sitt på det rene i tilfelle det blir spørsmål :) 

Takker for svar :) 

Anonymous poster hash: 1a833...858

Lenke til kommentar
Gjest 1a833...858

Dytter litt på denne. Har ikke gjort noe med saken enda, men bør få gjort det i løpet av kommende helg tenker jeg.

Venter litt på informasjon fra nevnte familiemedlem.

Regner med jeg trygt kan redusere markedsverdien fra 2.6 MNOK til 2.1 MNOK når naboleiligheten fra nøyaktig samme byggeår og samme areal ble solgt for 2.1 MNOK. 

Og så har jeg lastet ned grunnboken fra Kartverket som viser dette og tenker det må være fullverdig dokumentasjon?

 

image.thumb.png.26a4dbb8e977a9611668d75b4c2239f6.png

Anonymous poster hash: 1a833...858

Lenke til kommentar
15 hours ago, Guest 1a833...858 said:

Regner med jeg trygt kan redusere markedsverdien fra 2.6 MNOK til 2.1 MNOK når naboleiligheten fra nøyaktig samme byggeår og samme areal ble solgt for 2.1 MNOK.

Det verste som kan skje er vel at Skatteetaten sier "Nei", og da er dere tilbake til dagens situasjon. Det skader ikke å prøve å redusere beløpet i skattemeldingen. (Du blir ikke sendt til fronten, eller noe sånt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1a833...858

Takker for svar! :) 

Jeg er ikke redd for å bli sendt til fronten, men redd for at dette vil kunne bli godkjent automatisk (mye på Skatteetaten er vel automatisert i dag), men så kan det bli omstridt senere og man vil måtte betale tilbake mer skatt på et senere tidspunkt.

Hadde det vært min egen skattemelding hadde jeg ikke hatt noen skrupler, men føler litt på det ansvaret siden jeg hjelper et familiemedlem med begrensede ressurser som kan ha større problemer om det skulle bli en smell senere.

Men da tenker jeg at jeg uansett tar sjansen og korrigerer dette :) 

Anonymous poster hash: 1a833...858

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...