Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitte/forlenge COAX med TV og internett


Anbefalte innlegg

Hello! Driver og totalrenoverer leiligheten. Per nå kommer kabelen fra GET inn i stua gjennom murveggen, og inn i boks på veggen (se bildene).
image.png 

image.png

 

Vi ønsker å ha TVen langs en annen vegg, men fortsatt la det være lagt opp til TV der uttaket er nå mtp. videresalg senere. En enkel måte jeg ser for meg er å kjøpe 2 nye kabler som kobles inn i boksen (slik det er nå), frese de ned i det gamle tregulvet dit vi vil ha TVen, og så kommer nytt gulv over senere. Hvis jeg i stedet ønsker å få 2 ordentlige uttak på begge steder, hvordan går jeg frem? Det er vel en bedre løsning. 
 

Endret av Petter_1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring GET og hør med dem.

Disse løsningene kan faktisk ha nettverk som går over TV-delen også, så kan være det ikke er så lurt å bare koble på en splitter med forsterker og forvente at ting bare fungerer. Bruker du en vanlig fysisk splitter vil det gi lavere signal til begge uttakene.

Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (19 minutter siden):

Hello! Driver og totalrenoverer leiligheten. Per nå kommer kabelen fra GET inn i stua gjennom murveggen, og inn i boks på veggen (se bildene).
image.png 

image.png

 

Vi ønsker å ha TVen langs en annen vegg, men fortsatt la det være lagt opp til TV der uttaket er nå mtp. videresalg senere. En enkel måte jeg ser for meg er å kjøpe 2 nye kabler som kobles inn i boksen (slik det er nå), frese de ned i det gamle tregulvet dit vi vil ha TVen, og så kommer nytt gulv over senere. Hvis jeg i stedet ønsker å få 2 ordentlige uttak på begge steder, hvordan går jeg frem? Det er vel en bedre løsning. 
 

Det er fullt mulig å forlenge med ekstra uttak. Du skrur ut skruene og drar ut innmaten. Under(bak) er det mulig a koble inn forlengelsekabel, det sitter en ende motstand som du skrur ut og der skrur du fast ny kabel, kjøp nytt uttak som du monterer der du skal ha nytt uttak og legg kabel dit. Husk på å monter ende motstanden i det nye uttaket. Du er nødt til å avmantle kabel korrekt slik at skjermen også blir tilkoblet.

Endret av tflovik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har noe tilsvarende, med TV på motsatt vegg av uttaket men valgte å beholde rutermodemet ved uttaket og kobler da TV og Apple TV til dette over trådløsnett (WiFi). Tidligere hadde jeg en coax-kabel fra uttaket strukket langsmed veggen og til GetboX men denne kastet jeg ut til fordel for Apple TV og da fjernet jeg kabelen. 

Hvis du tenker å lage spor til en coax-kabel i det gamle gulvet kan det være lurt å lage et tilsvarende spor som du legger en CAT6 nettverkskabel i; sjansen for at coax blir byttet ut med fiber i løpet av noen år blir vel større og større. Har du plass i det gamle gulvet, kan du legge coax-kabelen i et trekkerør sånn at du kan bytte den ut senere, da blir eget spor for nettverkskabel overflødig 😊

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lineær TV begynner vel å gå litt samme veien som CD-platen. Det blir byttet ut med online streaming av flere og flere. En får jo tilgang til det en vil se når en har tid og slipper å gå glipp av ting eller å holde på å styre med opptak og å slette ting.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...