Gå til innhold

For mye gjær i bollene


Anbefalte innlegg

Ok, så jeg er på jobb,  eldreomsorgen, og har bakt rundstykker. Forvekslet tørrgjær med vanlig gjær og har dermed hatt 4 ganger for mye gjær i deigen. 

Jeg baker så godt som aldri, hva skjer hvis man har for mye gjær?

Endret av Tussi
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nukleosid skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det er farlig, men mulig man kan bli litt oppblåst/vondt i magen?

Kan vel heller ikke smake optimalt.

Tror stekingen må jo drepe det som er igjen, men kanskje jeg skal smake på dem først iallefall...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fant dette på nett:

"For mye gjær kan føre til at deigen blir flat ved å slippe ut gass før melet er klart til å utvide seg. Dermed klarer ikke deigen holde på gassen."

Mulig deigen ikke hever ordentlig, eller at baksten blir flat/kompakt etter steking?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 minutter siden):

Fant dette på nett:

"For mye gjær kan føre til at deigen blir flat ved å slippe ut gass før melet er klart til å utvide seg. Dermed klarer ikke deigen holde på gassen."

Mulig deigen ikke hever ordentlig, eller at baksten blir flat/kompakt etter steking?

Takk, det høres logisk ut, det var veldig fin heving, men på slutten så ble de flate... hvis de blir for hardt for vi bare bruke vanlig brød.... jeg ville bare gjøre noe hyggelig 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Du får en mindre optimal heving og litt mer smak av gjær. All gjæren vil bli drept i stekeprosessen.

Om bollene smaker godt og har hevet seg skikkelig så er det ingen skade som har skjedd.

 

Trippelure skrev (Akkurat nå):

Prøv å bake scones eller noe annet med bakepulver neste gang. Da slipper du hevetiden også 😉 Håper uansett det ordner seg og at de blir spiselige. 

Takk. De virker fine 😁

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (47 minutter siden):

Alltid lurt å smake på maten før man serverer andre :lol:

Haha. Ja de var gode, ikke så mettende men luftige og fine 😆 pasientene likte det,  det er det viktigste ❤

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...