Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alzheimer risiko å ha "hjernedød" jobb?


Gjest a78fd...4de

Anbefalte innlegg

42% høgare sannsynlegheit er veldig mykje. Ei undersøking blant 7000 personar er ikkje ei veldig stor gruppe men det er heller ikkje ei ubetydeleg gruppe.

Eg reknar med at forskarane er på ballen når det gjeld tolkinga av innsamla data, men eg lurer litt på kva andre faktorar som speler inn. Min fyrste tanke var om mentalt krevande yrker kan ha betydning for diagnoseringa og ikkje nødvendigvis i kva grad ein får demens. Det kan kanskje være at i den gruppa som har mentalt krevande jobbar så er det lettare å oversjå begynnande demens medan dei er yrkesaktive?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luktesansen henger veldig sammen med hukommelsen. Og de fleste med Alzheimer/demens opplever tap av luktesans og vanskeligheter med å identifisere forskjellige lukter. Det kan faktisk være et av de første tegnene på demens og jo tidligere demens blir oppdaget, jo tidligere kan man starte medisinering og dermed holde sykdommen lengst mulig i sjakk. 

Så jeg lukter og trener luktesansen for å opprettholde den, og for å oppdage endringer om de skulle oppstå. Man kan trene opp luktesansen og det er aldri for sent å begynne. Nå som våren er her oppfordrer jeg alle til å komme seg ut en tur og sniffe blomster. Det er sunt for kroppen og trener hjernen 😃 Og selvfølgelig lukte på alt mulig annet også. Å bruke alle sansene sine aktivt holder hjernen i aktivitet og lager flere nevronbindinger som utvikler hjernen. Det er også avslappende på kroppen i en stressende hverdag å bruke sansene sine bevisst, noe de fleste av oss glemmer. Da er vi over på mindfullness, å være tilstede her og nå, som også er sunt for kropp og sinn. Alt henger sammen og det er ikke alltid så mye som skal til for å holde seg mentalt oppegående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...