Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Politiet som ringer til dps psykologen min angående lovbrudd


Gjest ea1d6...e01

Anbefalte innlegg

Gjest ea1d6...e01

Har politiet virkelig lov til det? 

Og kan dps da etter dette nevne hvilken diagnose jeg har til de dersom politiet tenke opprette sak? 

Anonymous poster hash: ea1d6...e01

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leger og psykologer (DPS) er lovpålagt å varsle / dele all relevant informasjon om det er mistanke om fare for eget (den som går i terapi) eller andres liv & helse. Kan bli straffeforfulgt hvis de ikke gjør det.

Så kommer spørsmålet om skjønn. Når er noe falsk alarm, når er det reelt? Ofte umulig å avklare og da blir det en vurdering. Det er mulig at DPS har varslet politet og ikke motsatt.

Alternativt har politiet allerede opprettet en sak hvor du er mistenkt, og det ville da overrasket meg stort om de ikke hadde hjemmel for å få alt de ber om utlevert av DPS.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Gjest ea1d6...e01
The Very End skrev (5 minutter siden):

Leger og psykologer (DPS) er lovpålagt å varsle / dele all relevant informasjon om det er mistanke om fare for eget (den som går i terapi) eller andres liv & helse. Kan bli straffeforfulgt hvis de ikke gjør det.

Så kommer spørsmålet om skjønn. Når er noe falsk alarm, når er det reelt? Ofte umulig å avklare og da blir det en vurdering. Det er mulig at DPS har varslet politet og ikke motsatt.

Alternativt har politiet allerede opprettet en sak hvor du er mistenkt, og det ville da overrasket meg stort om de ikke hadde hjemmel for å få alt de ber om utlevert av DPS.

Ok, jeg fikk beskjed av min psykolog på dps at politiet hadde ringt til dps å sagt at jeg hadde gjordt lovbrudd. Dagen etter jeg var på timen min med psykologen så fikk jeg digitaltbrev om at jeg er innkalt til rettpsykiatrisk samtale

Anonymous poster hash: ea1d6...e01

Lenke til kommentar

Etter helt bestemte vilkår ha helsepersonell både rett og plikt til å melde fra til politiet om visse opplysninger.

Etter helst bestemte vilkår har politiet både rett og plikt til å melde fra til helsevesenet om visse opplysninger.

Svarer er derfor; ja, politiet kan ringe din psykolog for å utlevere visse opplysninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Leger og psykologer (DPS) er lovpålagt å varsle / dele all relevant informasjon om det er mistanke om fare for eget (den som går i terapi) eller andres liv & helse. Kan bli straffeforfulgt hvis de ikke gjør det.

Så kommer spørsmålet om skjønn. Når er noe falsk alarm, når er det reelt? Ofte umulig å avklare og da blir det en vurdering. Det er mulig at DPS har varslet politet og ikke motsatt.

Alternativt har politiet allerede opprettet en sak hvor du er mistenkt, og det ville da overrasket meg stort om de ikke hadde hjemmel for å få alt de ber om utlevert av DPS.

Politiet får ikke helsejournal mot pasientens vilje. Det er i  enkelte tilfeller at de skal varsle politiet om fare for liv eller ved trusler, men det innebærer ikke helsejournal, kun relevant informasjon.

Endret av Strategen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dine helseopplysninger er taushetsbelagt, og kan ikke uten videre deles med politiet eller andre. Men det finnes unntak til taushetsplikten. Fare for liv og helse, eller fare for at alvorlig kriminalitet kan bli begått, er eksempler på når unntak kan vurderes. 

Her ser det ut som at det er ditt begåtte lovbrudd og straffeprosessen og etterforskningen rundt dette som ligger som årsak. Det er bestilt en prejudisiell vurdering av deg, og det er en prosess for å avklare om din psykiske tilstand under lovbruddet skal påvirke straffen du eventuelt blir dømt for.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...