Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erfaring med finansklagenemnda?


Gjest 6573a...e56

Anbefalte innlegg

Gjest 6573a...e56

Noen her med erfaring med å klage inn bank eller lignende for finansklagenemnda som har lyst å dele litt erfaring, råd, tips eller hva det måtte være? 

Anonymous poster hash: 6573a...e56

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse klagenemdene pleier å ha svært lang behandlingstid. Jeg har ingen erfaring med akkurat denne nemden. Nå om dagen er Sbanken og DnB i vinden, men jeg ser ingenting ulovlig med sammenslåingen eller måten de har valgt å gjøre dette på bortsett fra at ASK-flyttingen tar tid.

Lenke til kommentar
Gjest 6573a...e56
Trulss skrev (1 time siden):

Disse klagenemdene pleier å ha svært lang behandlingstid. Jeg har ingen erfaring med akkurat denne nemden. Nå om dagen er Sbanken og DnB i vinden, men jeg ser ingenting ulovlig med sammenslåingen eller måten de har valgt å gjøre dette på bortsett fra at ASK-flyttingen tar tid.

Takk for svar. 

Dette er ikke en klage på sammenslåing eller noe i den duren. 

Det er en klage på en bank med flere brudd på finansavtaleloven ved inngåelse av lån. 

Anonymous poster hash: 6573a...e56

Lenke til kommentar
Gjest 6573a...e56 skrev (18 timer siden):

Noen her med erfaring med å klage inn bank eller lignende for finansklagenemnda som har lyst å dele litt erfaring, råd, tips eller hva det måtte være? 

Anonymous poster hash: 6573a...e56

Har bare gode erfaringer. 

Fått medhold i alle mine saker der. Dog skal jo sies fordi jeg har helt rett i første omgang når jeg går den veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Finansklagenemnda bank er rimelig raske, profesjonelle, og kan sakene sine. Jeg har god erfaring fra begge sider av bordet. 

 

DIYDari skrev (3 timer siden):

Har bare gode erfaringer. 

Fått medhold i alle mine saker der. Dog skal jo sies fordi jeg har helt rett i første omgang når jeg går den veien.

Jobber du i et yrke som gjør at du har hatt inne flere saker? 

Takk for svar dere. Det var oppløftende lesing. 

Er redd for at jeg som den svake part stiller dårlig mot en stor bank med mye midler og erfaring. Men det er vel noe nemnda tar hensyn til? 

Er ørten år siden jeg skrev slike tekster, noen gode råd eller linker til hvordan presentere saken best mulig? 

(der forsvant anonym 😂

Endret av Ørjanø
Lenke til kommentar

Jeg jobber som advokat og har hatt saker for klient (som ansatt i bank) og i eget navn. Tar ikke saker for nemnda der jeg jobber nå.

Hold argumentene korte og konsise, og dokumenter det du påstår, men ikke mer. Husk at du kan be om at banken legger frem dokumentasjon (men anbefaler at du holder det saklig og innenfor sakens rammer).

Nemnda er vant med mye rart. Om du ordlegger deg normalt og ikke blir for konspiratorisk, anklagende eller vonbroten så kommer du langt. Men du må jo ha rett for å få rett. Husk at du må forsøke å løse saken med banken først. Anbefaler at du forteller dem at du planlegger å ta saken til nemnda. Det kan i praksis påvirke forliksviljen, men besparelsen deres går tapt idet du sender klagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (18 minutter siden):

Jeg jobber som advokat og har hatt saker for klient (som ansatt i bank) og i eget navn. Tar ikke saker for nemnda der jeg jobber nå.

Hold argumentene korte og konsise, og dokumenter det du påstår, men ikke mer. Husk at du kan be om at banken legger frem dokumentasjon (men anbefaler at du holder det saklig og innenfor sakens rammer).

Nemnda er vant med mye rart. Om du ordlegger deg normalt og ikke blir for konspiratorisk, anklagende eller vonbroten så kommer du langt. Men du må jo ha rett for å få rett. Husk at du må forsøke å løse saken med banken først. Anbefaler at du forteller dem at du planlegger å ta saken til nemnda. Det kan i praksis påvirke forliksviljen, men besparelsen deres går tapt idet du sender klagen. 

Altså, takk 🙏 

Vi har prøvd flere runder å løse saken med banken. Vi har kommet med forslag som gir og tar litt av begge parter, men innenfor rimelighetens grenser, og som vi ser andre banker tilby i slike saker eller lignende. Men alt de kan tilby oss er til ulempe for oss. Tilslutt sendte vi inn en klage via klageskjemaet i banken. 

Vi har etterspurt dokumentasjon vi har krav på flere ganger, men ikke fått noe. 

Vi vet ikke om vi skal le eller gråte, men svarene vi har fått på klagen har ingen tyngde i seg, ingen lover, ingen vurderinger annet enn at "vi synes vi har gjort en god jobb og ikke enig i det du skriver. Vi skal vurdere å sende saken til en annen avdeling med mer erfaring". 😳

Jeg svarte videre at jeg må ha et ordentlig svar i påvente å sende saken videre til nemnda. Men banken drøyer. 

Saken er komplisert, lang men samtidig rett frem. Alt som blir skrevet er relevant iforhold til lovbrudd. Synes det er vanskelig å holde det kort, tror jeg har et forklaringsbehov. Men trenger kanskje ikke å forklare alt, men komme med eksempler? Eller vil all relevant info jeg ikke tar med kunne bli brukt mot meg? 

Jeg får fortsette å lese flere tidligere saker fra nemnda å øve meg litt på å holde det saklig og kort! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Banken trenerer saken våres. Det har gått noen uker, vi har etterlyst svar 2 ganger, men de svarer aldri. 

Vi har rett og slett ikke mer tid på oss, og det vet banken veldig godt. Hva gjør vi? Kan vi sende inn klagen videre til finansklagenemnda uten at banken har avslått klagen våres? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...