Gå til innhold

Dragons Dogma 2 - tidenes svindel?


Anbefalte innlegg

Jeg skriver "tidenes svindel" med spørsmålstegn bak for jeg har ikke kjøpt det ennå. Og grunnen er rimelig hissige negative anmeldelser på Steam. Man kan ikke starte spillet på ny hvis man er misfornøyd med karakteren sin eller veien man har gått i spillet så langt. Det finnes altså ingen "START NEW GAME" option i menyene! Ei heller hjelper det å slette sin SAVE-game fil på PCn fordi spillet da bare laster ned den gamle fra Capcoms cloud server - hvor alt ditt altså også ligger lagret. 

Så det man KAN gjøre hvis jeg forstår folket riktig er at man kan kjøpe via en Micro transactions meny en evne til å endre og starte ny karakter! Koster 1.99 dollar!  

Stemmer virkelig dette? Jeg har vel ingen grunn til å tro at det ikke stemmer ut fra anmeldelsene på Steam. Men det høres bare helt, helt utrolig ut. Hvordan i all verden kan man i hele tatt prøve på å lage et spill på den måten? Ingen New Game, men betal 2 dollar når du skal lage ny karakter...

2700 ca. anmeldelser så langt på Steam - "Stort sett negative" er overskriften på Steam. Dette er altså et spill som har fått veldig gode anmeldelser av "proffene" på nettstedene og på Youtube  - i dagene før release....

Leser også om dårlig ytlese på PC, men det var ventet egentlig. Det er dessverre blitt vanlig ved release og er også nevnt i mange av anmeldelsene jeg har sett.

Noen som har kjøpt og testet ennå? Er jo release i dag, eller var vel i natt en gang... Gledet meg fælt, men usikker på denne altså. Har råd, og har råd til 20 spenn for å lage ny karakter hvis/når det trengs, men det er litt prinsippet her... Likte eneren godt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

UPDATE:

Siden jeg er veldig glad i gode rollespill, så ... ja jeg kjøpte det. Og når har jeg spilt ca 2.5 timer i følge Steam. Her er mine inntrykk:

1. Grafikken er god når man skrur alt opp på full pupp. Jeg gjorde det, dog brukte DLSS i Quality mode, og ting flyter greit enn så lenge. Har ikke vært i noen store byer, bare i en mindre en og gått rundt i ødemarken og slåss litt her og der. Mindre kamper. Leser mange har ytelsesproblemer - godt mulig de har det. Jeg har dog en kraftig PC. Og grafikken er ikke sååå pen at den skal bremse maskiner som ikke er på mitt nivå. Så de er negativt, selv om jeg enn så lenge ikke plages av det. God grafikk, men ikke super, duper...

2. Rollespill elementene virker gode, god mekanikk, gode kamper og virker å være mye å gjøre, utforske, tilpasse, oppgradere, lage forskjellige potions osv... Ikke akkurat Baldurs Gate 3, men heller ikke noe RPG Lite dette... 

3. Man kan ikke starte spillet på nytt etter å ha startet det første gangen! Det er som jeg nevnte i posten over her. Helt helt merkelig. Det eneste man kan gjøre etter å ha laget karakteren sin og gått inn i spillet, det er at man kan Loade fra siste Save game eller Loade fra siste vertshus der man sov og healet fullstendig. Altså det finnes ingen "Start New Game" funksjon etter du har kjørt spillet en gang...Helt utrolig! Det er bare en Save Game (eller også en fra siste vertshus), slik at man kan ikke ha en save game man lager og sparer som oppstartspunkt i starten heller.

Så angående PKT 3, hvis du kjøper spillet pass på følgende:
 - Følg nøye med på Cut Scenes og Tutorials da du ikke får se disse på nytt igjen. 
 - Hver nøye når du lager karakteren din, når det gjelder utseendemessig ting i hvert fall. Du kan bytte klasse/vocation på vertshus mot in-game penger senere riktignok. Men ikke utseendet ditt. 
- I prinsippet finnes det bare en Playthrough på dette spillet. No New Game start er mulig. 

Det finnes altså ingen Start New Game hvis man tuller det til i starten og vil prøve på nytt eller ikke fikk med seg litt lore eller dialog fra cutscenes eller sånn. Helt utrolig. Gratulerer Capcom!

Jeg skulle gjerne endret på karakteren min, men nope... går ikke. Kan riktignok betale 20 kroner ekstra for å kjøpe den muligheten, men der går det altså en grense for min del. Pay to win i singel player er en ting. Men å ikke kunne starte spillet forfra...

Så - jaja,,,, jeg kommer til å fortsette å spille. Spillet i seg selv virker bra. De med ikke fullt så god hardware bør vurdere vente til det blir patchet for bedre ytelse.

(Ser noen sier det går an å skru av nettfunksjoner, finne en savefil gjemt på harddisken et sted, slette den, starte spillet og således starte på nytt og så gå på nett igjen etterpå, men passe på at cloud saves ikke overskriver din nye start. Men så skrives det også på Steam forum at  "using this method counts your save as separate PC and causes Denuvo to throw a fit after 5 times, not willing to test myself so try to stay under that." Jeg vil heller ikke teste hva som skjer om jeg gjør dette. Er de så skruppelløse at man ikke kan starte på nytt fra menyene så skulle det søren meg ikke forundre om det regnes som å spille fra en ny PC hvis man "lurer" det systemet. Spekulasjoner, greit. Men for søren da! Behøver jo ikke være sånn.)

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (1 time siden):

Men å ikke kunne starte spillet forfra...

Helt absurd at dette er noe de faktisk har gitt ut i en slik form. Faktisk vil jeg oppfordre deg til å be om pengene tilbake, skrive i begrunnelsen at grunnleggende funksjoner er gjemt bak en betalingsmur også heller finne frem flagget med hodeskalle på og seile inn en bukt og finne spillet der om du fortsatt ønsker å spille det.

 

Selv står jeg fint over av prinsipp på slikt tull som det der, og bruker den lille makten jeg har som forbruker ved å stå over kjøp. Helt absurd at grensene på hva vi må betale for å skulle få lov til å spille et spill skal fortsettes å presses slik som dette her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hopper lett bukk over denne ja. Sto høyt på lista, men backloggen er lang som et vondt år, så kan likegodt vente til de har kommet på bedre tanker og ikke minst fikset performance og en fungerende FG dette spillet sårt trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (31 minutter siden):

Helt absurd at dette er noe de faktisk har gitt ut i en slik form. Faktisk vil jeg oppfordre deg til å be om pengene tilbake, skrive i begrunnelsen at grunnleggende funksjoner er gjemt bak en betalingsmur også heller finne frem flagget med hodeskalle på og seile inn en bukt og finne spillet der om du fortsatt ønsker å spille det.

 

Selv står jeg fint over av prinsipp på slikt tull som det der, og bruker den lille makten jeg har som forbruker ved å stå over kjøp. Helt absurd at grensene på hva vi må betale for å skulle få lov til å spille et spill skal fortsettes å presses slik som dette her.

Piratkopiering er ikke noe alternativ. Refusjon vis Steam skulle vel være mulig. Husker ikke betingelsene. 

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (21 minutter siden):

Piratkopiering er ikke noe alternativ. Refusjon vis Steam skulle vel være mulig. Husker ikke betingelsene. 

Betingelsen er vel at du ikke har eid spillet lengre enn 14 dager, og 2 timers spilletid. Men sistnevnte virker de til å være litt unøyaktig på etter min egen erfaring.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Betingelsen er vel at du ikke har eid spillet lengre enn 14 dager, og 2 timers spilletid. Men sistnevnte virker de til å være litt unøyaktig på etter min egen erfaring.

Takk... Jeg spilte godt mer enn 2 timer før jeg oppdaget at det faktisk var sant... og det er min egen feil. Jeg fortsetter nok å spille også. Det virket veldig bra bortsett fra.... ikke kunne starte på nytt - ever, og prinsippet om at den slags kjeltringtriks burde ingen i spillindustrien holde på med. Jeg burde la vær av prinsipp med andre ord. Men men. betalt er betalt. 

Fra PC gamer om å starte spillet på nytt forfra:  
"There's no in-game option for it, so if you want a fresh start you'll need to find and delete your save."
https://www.pcgamer.com/games/rpg/dragons-dogma-2-start-new-game-delete-save/

Sitat

 

The first thing you need to do is turn off cloud syncing in Steam—otherwise it won't matter if you delete your save, it'll simply be restored from the cloud. Then you need to find where your save files are hidden and delete them. Just follow these steps:

  • Right click on the game in your Steam library, go to Properties, and then turn off cloud saves in the General tab.
  • Find your save. It'll be pretty well hidden, but you should find it in a folder called something like:
  • C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\33217548\2054970
  • Delete all the files in that folder.
  • Boot up Dragon's Dogma 2, start a new game, make your new character, and make sure you've saved.
  • Turn cloud saves back on by the same process you followed to turn them off.

It may take a little hunting around to find the right save folder. It should definitely be in your Steam userdata folder, and the number of the folder should definitely be 2054970, but it is possible for the preceding numbered folder to be named differently, so you might need to hunt a little to find it.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (38 minutter siden):

Takk... Jeg spilte godt mer enn 2 timer før jeg oppdaget at det faktisk var sant... og det er min egen feil. Jeg fortsetter nok å spille også. Det virket veldig bra bortsett fra.... ikke kunne starte på nytt - ever, og prinsippet om at den slags kjeltringtriks burde ingen i spillindustrien holde på med. Jeg burde la vær av prinsipp med andre ord. Men men. betalt er betalt. 

Fra PC gamer om å starte spillet på nytt forfra:  
"There's no in-game option for it, so if you want a fresh start you'll need to find and delete your save."
https://www.pcgamer.com/games/rpg/dragons-dogma-2-start-new-game-delete-save/

 

Utfordringen med dette er at du kan kun gjøre det begrenset antall ganger før Denuvo, DRM'en i spillet, begynner å skape andre morsomheter for deg som potensielt gjør spillet helt utilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant følgende i Steam forumet, fra en kunngjøring fra Capcom:

Sitat

To all Dragon's Dogma 2 players

We would like to update you on the status of the following items, about which we have received numerous comments from the community. To all those looking forward to this game, we sincerely apologize for any inconvenience.

■Crashes and bug fixes
We are investigating/fixing critical problems such as crashes and freezing.
We will be addressing crashes and bug fixes starting from those with the highest priority in patches in the near future.

■The option of starting a new game
We are looking at adding a feature to the Steam version of the game that will allow players that are already playing to restart the game. We will announce more details as soon as we can.

■Paid DLC
All the items listed below can be obtained in-game or as paid DLC items.
Art of Metamorphosis - Character Editor
Ambivalent Rift Incense - Change Pawn Inclinations
Portcrystal - Warp Location Marker
Wakestone - Restore the dead to life!
500 Rift Crystals / 1500 Rift Crystals / 2500 Rift Crystals - Points to Spend Beyond the Rift
Makeshift Gaol Key - Escape from gaol!
Harpysnare Smoke Beacons - Harpy Lure Item

■Regarding Frame Rate
A large amount of CPU usage is allocated to each character and calculating the impact of their physical presence in various areas. In certain situations where numerous characters appear simultaneously, the CPU usage can be very high and may affect the frame rate. We are aware that in such situations, settings that reduce GPU load may currently have a limited effect; however, we are looking into ways to improve performance in the future.

The Dragon's Dogma 2 Team

Så, da kommer det en løsning, håper jeg, på det å kunne starte spillet på nytt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
herzeleid skrev (17 timer siden):

Så den negative mottagelsen selv og bestemte meg for å vente litt. Ser spillet har blitt patchet, hvordan er det nå med tanke på ytelse og funksjoner? 

På Xbox Series X er spillet mye glattere og hakkingen er blitt radikalt mindre i byen du ankommer i starten.
Jeg vet ikke hvordan det er på PC, men det ser visst ut som folk som har mer enn 8-kjerners CPU
er litt mer fornøyde nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...