Gå til innhold

Budsjett pc, oculus rift


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å prøve oculus rift, men har ingen pc jeg kan bruke enda. 

Jeg ser specs på oculus sine nettsider men skjønner ikke noe av benevnelsen av cpu'ene lengre. 4590 er anbefalt men hva vil være bedre enn det? 

 

Trenger noen tips til hvilke Specs PCen må ha for at oculus skal funke bra

Endret av Mister t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en maskin med minimum GTX 970/Radeon R9 290 skjermkort for å drive Occulus rift. Minimum I5 4590 CPU og 8 GB RAM, minimum 1 HDMI 1.3, 3 stk USB 3.0 og 1 stk 2.0 og minimum 64 BITS operativsystem.

Siden ingen av disse CPU, GPU er å få kjøpt nytt lenger, skulle det vel ikke være for vanskelig. Selv et 3050 skjermkort skulle holde. Her er et eksempel:

Asus TUF GAMING B760-PLUS WIFI HK - 2490,-

Kingston FURY Beast DDR 5200 MHz 16 GB RAM - 866,-

Intel I5 12600K CPU - 2299,-

WD Black SN770 1 TB Lagring - 1000,-

CM ML240L V2 ARGB CPU vannkjøler - 849

Asus DUAL-RTX3060-O12G-V2 GPU - 3990,-


Phanteks Eclipse G300 kabinett - 899,-

Cooler Master MWE Bronze V2 750 W PSU - 1090,-

Alt til den "nette" sum av kr 13483 på komplett.

Her er ikke skjerm/mus/tastatur med eller Occulus settet. Begynn med et "skikkelig" hovedkort som kan vare en stund, og kjøp billige komponenter som tilfredstiller ditt behov der og da, og heller oppgrader komponentene etterhvert som lommeboka tillater det..

Det kan lønne seg å kikke litt på siden med Demovarer også, da du kan gjøre et varp fra tid til annen.

Bygde maskin til jentungen komplett med skjerm/tastatur/mus for 22700. Men ved å støvsuge Demosidene ble sluttsummen på snaue 13000 fo rlitt over et år siden. Da med en 1920/1080 240 HZ skjerm og RTX 3070 TI GPU...

 

Endret av Tangent
Lenke til kommentar
Mister t skrev (1 time siden):

Jeg har lyst å prøve oculus rift, men har ingen pc jeg kan bruke enda. 

Jeg ser specs på oculus sine nettsider men skjønner ikke noe av benevnelsen av cpu'ene lengre. 4590 er anbefalt men hva vil være bedre enn det? 

 

Trenger noen tips til hvilke Specs PCen må ha for at oculus skal funke bra

Oculus rift (s) produseres ikke lenger av Meta og få, om noen utviklere, lager spill til den lengre. Alt er blitt flyttet over til Quest, så jeg ville ikke ha brukt noen penger på en PC til Oculus Rift om jeg var deg.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

rift cv1 som den heter krever ganske mye av båndbbredde på usb porter. kan og nevnes at alle oculus kontoer nå er slått sammen med meta facebook. (skippe facebook gjør man kun med offculus)

billigere å kjøpe quest 2 enn en pc som moderat klarer kjøre det.

på flysim er egentlig rtx 3090 minimum.

ville ikke brydd meg om privatliv på internett.

 

Lenke til kommentar

Her er en måte å sammenligne CPU'er på: (det er ikke gaming ytelse, men gir et omtrentlig resultat)

https://www.cpubenchmark.net/compare/2234vs3097vs4681/Intel-i5-4590-vs-Intel-i5-8400-vs-Intel-i5-12400F

Og her er en side der GPU/grafikkortet GTX 970 er beskrevet og der er også en liste over hvor den ligger an ytelsemessig:

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-970.c2620

Nå er både CPU og grafikkort gammelt. Så det er forholdsvis lav ytelse sammenlignet med det meste av nyere utstyr.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...