Gå til innhold

Vi er trolig alene i universet

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Karltorbj said:

Og blir vi rimelig sikre paa at det er liv der, paa en saa kort avstand.

Saa er det en indikator paa at det ligger sinnsvakt mangen saanne, rundt oss.

Paa forskjellige nivaaer, i utviklingen.

Det er bra muligheter for det nå. Det vil i så tilfelle bety at liv er ganske vanlig. Men intelligent romfarende liv er nok sjeldent.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Imaginacíon skrev (36 minutter siden):

Det er bra muligheter for det nå. Det vil i så tilfelle bety at liv er ganske vanlig. Men intelligent romfarende liv er nok sjeldent.

Ja, jeg skrev kort avstand, men jeg maa nok si veldig langt.

Bare 124 lysaar er  en vanvittig utfordring for oss, fr.eks.

Men en veldig liten avstand, i det store perspektivet.

Det er en stoerre planet ogsaa, vi kommer ikke til aa klare aa gaa der engang, paa grunn av tyngdekraften.

Eller, det var visst bare vann der og noe mask.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
35 minutes ago, Karltorbj said:

Ja, jeg skrev kort avstand, men jeg maa nok si veldig langt.

Bare 124 lysaar er  en vanvittig utfordring for oss, fr.eks.

Men en veldig liten avstand, i det store perspektivet.

Det er en stoerre planet ogsaa, vi kommer ikke til aa klare aa gaa der engang, paa grunn av tyngdekraften.

Eller, det var visst bare vann der og noe mask.

Det er det som er med de planetene vi kjenner til, de må ha en viss størrelse for at vi skal kunne observere dem. Men det betyr ikke at det ikke finnes mange mindre planeter av mer passende størrelse.

• Liker 3
Imaginacíon skrev (36 minutter siden):

Det er det som er med de planetene vi kjenner til, de må ha en viss størrelse for at vi skal kunne observere dem. Men det betyr ikke at det ikke finnes mange mindre planeter av mer passende størrelse.

Naermere ogsaa kanskje?

Men allikevel saa langt, saa langt. 😄

Karltorbj skrev (3 timer siden):

Planeten K2-18b har visstnok en størrelse mellom jordens og Neptuns størrelse, og gravitasjonen på Neptun er kun ca. 10% høyere enn på jorden. Dvs. at en astronaut på 80kg ville veid ca. 88kg på Neptun. Ikke sikker på masse/tetthet for K2-18b, som kan bety annerledes gravitasjon, kanskje noe lavere eller høyere.

Men en EVA-drakt kan være ganske tung og det er her utfordringen kan ligge. Den drakten de brukte under Apollo-programmet veide nesten 109 kilo alene (jeg runder opp), som da blir 119.9kg på Neptun, og med astronauten så blir det 207.9kg for en fullt oppkledd astronaut på Neptun. Det ville vært altfor mye til noe praktisk formål.

Så vil det avhenge av faktorer som atmosfærisk trykk, strålingsnivå etc. hvor lett romdrakt som kan brukes der. Det kan kanskje være mulig å designe en drakt på rundt 40 kilo om trykket er noe tilsvarende som på jorden og strålingen er lav, og i hovedsak bærer astronauten da tanker med luft, com-utstyr etc. omtrent som en dykker. Med en slik drakt blir totalvekten 132 kilo (på Neptun, kanskje mindre på K2-18b). I så fall vil en kunne stå og gå på en slik planet i korte tidsrom og strekninger, men det kan være anstrengende. Et kjøretøy/rover vil trolig være nødvendig, med korte spaserturer kanskje noen titalls meter ut fra den. Da kan de være plugget inn så lenge de er i roveren, og bære med seg mindre luft i drakten.

Endret av xRun
xRun skrev (1 time siden):

Planeten K2-18b har visstnok en størrelse mellom jordens og Neptuns størrelse, og gravitasjonen på Neptun er kun ca. 10% høyere enn på jorden. Dvs. at en astronaut på 80kg ville veid ca. 88kg på Neptun. Ikke sikker på masse/tetthet for K2-18b, som kan bety annerledes gravitasjon, kanskje noe lavere eller høyere.

Men en EVA-drakt kan være ganske tung og det er her utfordringen kan ligge. Den drakten de brukte under Apollo-programmet veide nesten 109 kilo alene (jeg runder opp), som da blir 119.9kg på Neptun, og med astronauten så blir det 207.9kg for en fullt oppkledd astronaut på Neptun. Det ville vært altfor mye til noe praktisk formål.

Så vil det avhenge av faktorer som atmosfærisk trykk, strålingsnivå etc. hvor lett romdrakt som kan brukes der. Det kan kanskje være mulig å designe en drakt på rundt 40 kilo om trykket er noe tilsvarende som på jorden og strålingen er lav, og i hovedsak bærer astronauten da tanker med luft, com-utstyr etc. omtrent som en dykker. Med en slik drakt blir totalvekten 132 kilo (på Neptun, kanskje mindre på K2-18b). I så fall vil en kunne stå og gå på en slik planet i korte tidsrom og strekninger, men det kan være anstrengende. Et kjøretøy/rover vil trolig være nødvendig, med korte spaserturer kanskje noen titalls meter ut fra den. Da kan de være plugget inn så lenge de er i roveren, og bære med seg mindre luft i drakten.

Kanskje det er luft der?

De har observert oksygen. 

• Liker 1

Extraordinary claims requires extraordinary evidence sies det. 

Men er påstanden om liv på andre planeter egentlig så ekstraordinær? For meg er det åpenbart når forholdene er de rette (vi vet hvor kjapt liv kom på plass her) og at vi finner tegn til det kort tid etter vi har teknologien på plass er bare naturlig tenker jeg.

Endret av Mars2029
  • Innsiktsfullt 3

Om det er liv på andre planeter, har kun filosofisk/religiøs interesse.

Flere religioner må i så fall innrømme grunnleggende feil og begynne med helt blanke ark.
Derfor vil de samme religionene naturlig nok kjempe for status quo for å beholde sin makt og posisjon.

Send gjerne ut satellitter, romsonder og teleskoper i forskningens øyemed, men teknisk sett vil vi nok aldri få mulighet til å interagere med fjerne samfunn pga avstand og ukjente faktorer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Vokteren skrev (3 minutter siden):

Flere religioner må i så fall innrømme grunnleggende feil og begynne med helt blanke ark.
Derfor vil de samme religionene naturlig nok kjempe for status quo for å beholde sin makt og posisjon.

Send gjerne ut satellitter, romsonder og teleskoper i forskningens øyemed, men teknisk sett vil vi nok aldri få mulighet til å interagere med fjerne samfunn pga avstand og ukjente faktorer.

Altså selv om vi ikke får kommunisert med de i nåtid så kan vi jo lære av dem hvis vi utvikler teknologien til å plukke opp deres signaler. Og selv om kommunikasjon går sent om man ser det fra perspektivet til et menneskeliv så kan det gå relativt kjapp om man ser det fra perspektivet til menneskets historie.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Vokteren skrev (På 19.4.2025 den 8.41):

Jeg ser at Bibelen, fr.eks., skriver om aliens, tror det finns aapning for det der. Kristne, kan tro paa UFO'er, etter min oppfarning.

Men de vil helst ikke mene noe om det, er mine erfaringer, i diskusjoner med dem.

Karltorbj skrev (13 timer siden):

Jeg ser at Bibelen, fr.eks., skriver om aliens, tror det finns aapning for det der. Kristne, kan tro paa UFO'er, etter min oppfarning.

Men de vil helst ikke mene noe om det, er mine erfaringer, i diskusjoner med dem.

Religiøse finner unnskyldninger for alt, så tviler ikke på at de klarer seg greit også her ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...