Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Odel


MStr

Anbefalte innlegg

Hva skjer dersom søsken som har overtatt gård på odel dør før vedkommende har hatt gården lenge nok til at det blir odelsjord og det er yngre søsken som kan tenke seg å overta gården? 
Kan avdøde testamentere til sine barn og på den måten unngå at yngre søsken kan bruke sin odelsrett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder gården, så er det litt klønete med odelsrett og arv. Her er greia:

Odelsrett er en slags "rett" til å overta en gård i slekten, men det er ikke bare å knipse i fingrene. Du må ha odelsrett og oppfylle kravene (20 år i slekten, dyrket mark/skog). Og du har bare 6 måneder fra du får vite om eierskiftet til å si at du vil ha gården. I tillegg må du betale en god slump penger for den. Og det er en del gårder som ikke har odel om de er for små..
Arv er litt enklere. Den som arver gården i testamentet, får den. Men hvis noen av søsknene  har odelsrett, kan de trumfe testamentet. Men de må betale for gården de også.

Dette er kort oppsummert..

Lenke til kommentar
MStr skrev (2 timer siden):

Kan avdøde testamentere til sine barn og på den måten unngå at yngre søsken kan bruke sin odelsrett?

Nei, men er du sikker på at de andre søsknene fremdeles har odelsrett? Så vidt jeg husker må søsknenes foreldre ha tatt over gården på odelsrett for at søsknene skal ha odelsretten sin intakt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
MStr skrev (3 timer siden):

Hva skjer dersom søsken som har overtatt gård på odel dør før vedkommende har hatt gården lenge nok til at det blir odelsjord og det er yngre søsken som kan tenke seg å overta gården? 
Kan avdøde testamentere til sine barn og på den måten unngå at yngre søsken kan bruke sin odelsrett?

Blir det ikke automatisk odelsjord med en gang hvis du overtar på odel? 

 

Det er vel uansett barna til avdøde som arver gården.

Jeg er 99% sikker på at yngre søskenstiller bak avdødes barn i odelsrekkefølgen. (Uavhengig av om avdøde dør eller ikke. Avdød kunne nok også solgt eller gitt gården til sine barn ingen kan hevde bedre odel enn nåværende eier)

Lenke til kommentar
HW1 skrev (12 minutter siden):

Blir det ikke automatisk odelsjord med en gang hvis du overtar på odel? 

Strengt tatt betyr odelsjord at det hviler odel på eiendommen.

Sitat

Eigedom som det kviler odel på, blir kalla odelsjord.

Odelsrett er ganske komplisert, men jeg mener at det er mulig at en eiendom kan miste status som odelsjord selv om den er overtatt på odel.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (4 timer siden):

Jeg har overtatt gård på odel, min førstefødte har nå odelsrett.

Mine søsken har ikke.

Din førstefødte hadde kanskje odelsrett også før du overtok gården på odel.

Jeg måtte redigere dette innlegget:

Dersom din førstefødte har odelsrett har også dine andre barn odelsrett. Din førstefødte har "best" odelsrett blant dine barn.

Alle dine barn hadde kanskje odelsrett før du overtok gården på odel, men du hadde i tilfelle "bedre" odelsrett.

Det er fullt mulig at dine søsken fremdeles har odelsrett, men det avhenger av eier- og salgs- historikken til eiendommen. Barn av dine søsken kan ha odelsrett, men den har (sannsynligvis) dårligere prioritet enn odelsretten til dine barn.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Odel går i nedadstigende linje.

Jeg har overtatt gård på odel, min førstefødte har nå odelsrett.

Mine søsken har ikke.

hvis du har overtatt gården på odel fra deres felles foreldre så har nok dine søsken fremdeles odelsrett, men dine søsken er nå etter dine barn i odelslinja. (fordi de har odelsrett pga av dine foreldre) (og dine søskens barn har ikke odelsrett i det hele tatt) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (14 timer siden):

Blir det ikke automatisk odelsjord med en gang hvis du overtar på odel? 

 

Det er vel uansett barna til avdøde som arver gården.

Jeg er 99% sikker på at yngre søskenstiller bak avdødes barn i odelsrekkefølgen. (Uavhengig av om avdøde dør eller ikke. Avdød kunne nok også solgt eller gitt gården til sine barn ingen kan hevde bedre odel enn nåværende eier)

Det jeg er usikker på er om en som overtar gård på odel må eie gården i 10 år får det på ny er odelsjord? Eller er det automatisk fortsatt odelsjord fra dag en av?

Lenke til kommentar
MStr skrev (6 timer siden):

Det jeg er usikker på er om en som overtar gård på odel må eie gården i 10 år får det på ny er odelsjord? Eller er det automatisk fortsatt odelsjord fra dag en av?

Hvis det er odelsjord eller ikke påvirkes ikke av at jorda overtas av noen med odel. Det var en dårlig formulering av meg. 

Det jeg mente å si var at hvis du først har tatt over jord  på odel (og ingen  tar jorda fra deg på odel(normalt eldre søsken) så vil dine barn automatisk få best odelsrett(prioritet). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MStr skrev (6 timer siden):

Det jeg er usikker på er om en som overtar gård på odel må eie gården i 10 år får det på ny er odelsjord? Eller er det automatisk fortsatt odelsjord fra dag en av?

Det er odelsjord fra dag 1. Ligger det odel på gården forsvinner ikke den av seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...