Gå til innhold

Ndt muligheter/karriere


Anbefalte innlegg

Hei, er 21 år gammel og nyutdannet innen NDT. Trenger litt råd og veiledning innen dette yrket.

har foreløpig sertifikater innen VT, MT, PT, UT. Ønsker gjerne å komme meg ut i offshore/ rotasjon på land hos et bra selskap med bra muligheter i nærmeste fremtid. 
 

noen som har tips/råd bare generelt om hva jeg bør å gjøre for å forbedre meg og hvilke retning jeg bør å ta herfra? Kunne gjerne tenkt meg phased array i fremtiden hvis mulig.

hvilke plasser har gode arbeidsforhold, pensjonsordning og karrieremuligheter?

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei 

 

ALLE og naboen rekruterer fortiden innen NDT, forholdene for de som reiser er slik jeg skjønner det ganske like i de forskellige selskapene rundt om, siden reise ansatte har liten tilknytning og lojalitet så bytter de raskt jobb om det er bedre andre plasser, siden de reiser og er pernmanet utleid så betyr det lite hva som står på kjeledressen, så da må alle holde seg konkuransedyktig på lønn.


det går i 2/3 rotasjoner på land og 2/3 eller 2/4 offshore, men faste rotasjoner offshore er vansklig og få, Offshore er det 2 behvo for ndt, sporadisk ved stans og vedlikehold, og driftsinspektører, og det er mange som vil ha den faste rotasjoene offshore, det er gjeren de som har jobbet offshore sporadisk som får fast rotasjon først, ivertfall hos oss.  
 

om du vil kan jeg få hr avdelingen der jeg jobber til og kontakte deg, vi trenger folk på lokal avdlinger og i rotasjon på land og muligens og offshore, vi rekruterer aktivt og har stort behov for peronell, bare og sende meg PM med kontaktinformansjon og gjeren litt info om erfaring, samt hvor i norge du befinner deg. 
(for og ha det på det rene så får jeg rekruteringsbonus for personer jeg fåreslår til HR som blir annsatt) 

 

det og betale for egne sertifikater er siste utvei, arbeidsgiver betaler for og heve kompetansen på de rette ansatte og da får du og praksistiden din, om du tar sertifikater på egenhold har du ikke praksis timene tide og får ikke skrevet ut sertifikat før du har praktisert nok, og praksistiden er altid den som tar lengst tid og få. 
Phased array er klart et sertifikat og trakte etter, og noe som blir benyttet en del offshore, slik jeg har skjønt det tar det litt tid og få sikklig roen på det og det er mye tid brukt på kalibrering og oppsett, og selve inspeksjoen er ganske rask ute i feltet etter dette, men har bare vært med og utført et par ganger som "waterboy" 

Lenke til kommentar

VT-MT-PT er 30.000 per metode inkludert eksamensavgift for nivå 1og 2 hvor det kjøres et krus for begge nivåer uten eksamen på nivå 1.  ca 6 dager per metode 

UT nivå 1 er 19500 uten eksamen, nivå 2 er 57000 inkludert eksamen, 8 dager for nivå 1 og 13 for nivå 2. 

RT nivå 1 er 19500 uten eksamen, nivå 2 er 59500 inkludert eksamen, 5 dager for nivå 1 og 12 dager for nivå2 

ET nivå 1 er 19500 uten eksamen, nivå 2 er 44000 inkludert kesamen, 5 dager for nivå 1 og 8 for nivå 2. 

 

så trenger du 6 månder praksis for V-MT-PT og 1 år praksis for resten, men du får rabatter for sertifikater du har fra før opp til 50% reduksjon i praksis krav. 

 

utenom dette finnes det ekstra sertifiseringer innen både RT og UT, Phased array krever at du har nivå 2 innen UT og god erfaring og kunskap innen dette før du tar kurest, det koster 60000 og varer i 12 dager. 

Det er Force i kristiansand og Kiwa i Stanvager som holder kurs i norge, noe gjøres via teams men alle kurs er basert på oppmøte så da kommer kostnad på reise og hotell. 

 

som du ser er det meget dyrt og drive og ta disse sertifikatene selv, noe jeg sterkt vil fraråde, om man enda er ung så kan man prøve og få seg læreplass, vi har lærliger som kommer fra både nav og som har ønsket og ta en ny utdanning.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mato skrev (På 15.3.2024 den 11:36 PM):

VT-MT-PT er 30.000 per metode inkludert eksamensavgift for nivå 1og 2 hvor det kjøres et krus for begge nivåer uten eksamen på nivå 1.  ca 6 dager per metode 

UT nivå 1 er 19500 uten eksamen, nivå 2 er 57000 inkludert eksamen, 8 dager for nivå 1 og 13 for nivå 2. 

RT nivå 1 er 19500 uten eksamen, nivå 2 er 59500 inkludert eksamen, 5 dager for nivå 1 og 12 dager for nivå2 

ET nivå 1 er 19500 uten eksamen, nivå 2 er 44000 inkludert kesamen, 5 dager for nivå 1 og 8 for nivå 2. 

 

så trenger du 6 månder praksis for V-MT-PT og 1 år praksis for resten, men du får rabatter for sertifikater du har fra før opp til 50% reduksjon i praksis krav. 

 

utenom dette finnes det ekstra sertifiseringer innen både RT og UT, Phased array krever at du har nivå 2 innen UT og god erfaring og kunskap innen dette før du tar kurest, det koster 60000 og varer i 12 dager. 

Det er Force i kristiansand og Kiwa i Stanvager som holder kurs i norge, noe gjøres via teams men alle kurs er basert på oppmøte så da kommer kostnad på reise og hotell. 

 

som du ser er det meget dyrt og drive og ta disse sertifikatene selv, noe jeg sterkt vil fraråde, om man enda er ung så kan man prøve og få seg læreplass, vi har lærliger som kommer fra både nav og som har ønsket og ta en ny utdanning.  

Ikke minst må man også ha en Nivå 3'er som kan stå som ansvarlig for deg, hvordan dette blir om man ikke er ansatt i en bedrift er jeg litt usikker på.

Må selv en tur til Kristiansand for resertifisering for PT på slutten av året, tror det er 1 eller 2 dager via teams og 1-2 dager i Kristiansand med repetisjon samt eksamen.

Tok nylig også MT hvor det var 2 dager med Teams og resten i Kristiansand, 2+4 dager inkludert eksamen.

Fordelen med Teams er/var for min del iallefall at man fikk tilgang til alt materiellet på nett ca en mnd før kurset, så jeg var godt forberedt, jeg anbefaler og lese og følge med da det er en del og sette seg inn i.

 

Ellers sånn lønnsmessig så har man vel sånn ca 500k i grunnlønn pluss tilegg, litt avhengig av arbeidsted rotasjon/offshore osv.. så kan man ligge tett opp mot millionen.

PS! Man bør heller ikke være redd for trange steder og/eller høyder.

Har selv sjekket en del sveis på skip og det er ikke alle steder som er like hyggelige og være for og si det slik.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
diabl01 skrev (20 timer siden):

hvor mye kan man forvente å tjene som ndt-operatør i rotasjon sånn generelt? både som ny utdannet og en med litt erfaring?

Startlønn hos oss som nyutdannet er 450 i året med opprykk til 547 etter 2 år, og etter 5 år og med minimum 4 sertikater så kan man rykke opp til ca 560.
så er det 20% tilleg for og jobbe rotasjon på land og offhore er det et tillege på 103kr i timen, pluss eventuelt natt og kveldstilleg 
dete er og diverse tilleg for avanserte sertifikater sertifikatet, tilkomsteknikk. 

det er og fint mulig og jobbe en god del overtid.

som nenvet av Dragonlove, du kan ikke ha klaustrofib eller høydeskrekk det jobbes høyt og lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...