Gå til innhold

Evnetest jobbintervju, eksempler på logiske oppgaver, noen som kan se på?


Anbefalte innlegg

Jeg gjennomførte nylig en slik test med begrenset tid, som gikk ganske bra, men det var noen oppgaver hvor jeg ikke tok logikken, men hvor jeg synes det hadde vært interessant å forstå dette bedre. Søkte meg frem til lignende test og fant noen oppgaver som ligner. I følge der hvor jeg fant dette, er det alternativet jeg har markert med rødt det korrekte svaret, men jeg kan ikke garantere at det stemmer.

Det jeg lurer på er ganske enkelt om noen ser logikken i det som skal være det korrekte svaret. Noen betraktninger selv:

Oppgave 1:  Her er det tre ulike typer figurer, hvor det ser ut til at den ene figuren av de det er tre av er speilvendt av en av de andre, og den siste er vendt 90 grader i forhold til en av de andre. Av den det er to av, så er den andre vendt 90 grader i forhold til den første, men ingen av de seks alternativene er speilvendt, derimot er den som "fasiten" sier bare vendt 90 grader av den øverste (og 180 grader av den i midten). Men mulig det er en helt annen form for logikk man skal se etter, f.eks. relasjonen mellom de tre på hver vannrette linje.

Oppgave 2: Her virker det å være en slags logikk i den øverst til venstre og øverst til høyre, hvor figuren er vendt, og ett svart felt er gjort om til hvitt, som på sett og vis stemmer med figuren nederst til venstre og "fasiten".

Oppgave 3: Øverste rad ser jo svært enkel ut, bare summerer de to første og får den tredje. I følge "fasiten" blir det motsatt i tredje vannrette linje, altså at man tar differansen mellom den første og den andre, og får "fasiten". Men raden i midten, der ser jeg ikke umiddelbart logikken.

Oppgave 4: Litt som oppgave 1, tre typer figurer, hvor svaret åpenbart må være A, E eller F. Men jeg ser ikke hvorfor det blir F og ikke f.eks. A, som er helt lik, bare snudd 180 grader.

oppg1.png

oppg2.png

oppg3.png

oppg4.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr 4

3 og 3 biter er samme type bit.

La oss ta for oss bitene hvor vi referer til en enkelt bit i x,y format der x er vertikalt og y er horisontalt. Slik at biten øvert til venstre er 1,1 og biten i midten nederst er 2,3

1,1 3,2 2,3 er samme bit bare med fargene skiftet og biten rotert.

3,1 2,2 1,3 følger samme mønster.

Skal man da ha samme fasong på biten uten at bitens farge kombo og rotasjon allerede eksisterer har man to valg. A eller F.
Her kommer det andre mønsteret inn i bildet. Ser man fra 3,1 til 2,2 til 1,3 altså diagonalt fra øverst høyre til nederst venstre ser man at den den hvite biten er lik hele veien, samt den svarte firkanten er lik hele veien. Mønsteret gjentar seg fra 3,2 til 2,3 som bare er to biter men rektangelet er hvitt og den lille sorte biten er sort. Ser man på 2,1 til 1,2 ser man en stor hvit bit og en liten svart bit. Ser man fra 1,1 til 2,2 til 3,3?? så ser man at for å fullføre mønsteret med liten hvit bit og større svart bit så må man ha en stor svart bit og en liten hvit bit.

Den eneste forklaringen jeg kan se til at  det er F og ikke A er at i figurene i venstre kolonne er det hovedsakelig hvitt til venstre i figuren og svart til høyre. I midten er det annenhver gang høyre og venstre og i høyre kolonne er det hovedsakelig til høyre det hvite elementet finnes med svart til venstre.

Da er er det kun F som er et godt alternativ siden andelen hvit er til høyre og andelen svart er til venstre.

 

Nummer 3
Det kan være så enkelt for raden i midten at mønsteret som gjentar seg bare er Svarte prikker til høyre diagonalt for de hvite. Du kan si at i den første brikken så er det en svart prikk rett over den hvite, men der man de to prikkene som ett er det sammen diagonalt for de andre prikkene.
Den nederste linjen ser ut til å være som du sier bare et enkelt fratrekk, men det er også det mønsteret som passer best hvis man ser på "logikken" på prikkene. Det er kun brikke A som passer mønsteret svart står sammen og hvitt er rett under svart prikk.

 

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (På 19.3.2024 den 12:13 PM):

Nr 4

3 og 3 biter er samme type bit.

La oss ta for oss bitene hvor vi referer til en enkelt bit i x,y format der x er vertikalt og y er horisontalt. Slik at biten øvert til venstre er 1,1 og biten i midten nederst er 2,3

1,1 3,2 2,3 er samme bit bare med fargene skiftet og biten rotert.

3,1 2,2 1,3 følger samme mønster.

Skal man da ha samme fasong på biten uten at bitens farge kombo og rotasjon allerede eksisterer har man to valg. A eller F.
Her kommer det andre mønsteret inn i bildet. Ser man fra 3,1 til 2,2 til 1,3 altså diagonalt fra øverst høyre til nederst venstre ser man at den den hvite biten er lik hele veien, samt den svarte firkanten er lik hele veien. Mønsteret gjentar seg fra 3,2 til 2,3 som bare er to biter men rektangelet er hvitt og den lille sorte biten er sort. Ser man på 2,1 til 1,2 ser man en stor hvit bit og en liten svart bit. Ser man fra 1,1 til 2,2 til 3,3?? så ser man at for å fullføre mønsteret med liten hvit bit og større svart bit så må man ha en stor svart bit og en liten hvit bit.

Den eneste forklaringen jeg kan se til at  det er F og ikke A er at i figurene i venstre kolonne er det hovedsakelig hvitt til venstre i figuren og svart til høyre. I midten er det annenhver gang høyre og venstre og i høyre kolonne er det hovedsakelig til høyre det hvite elementet finnes med svart til venstre.

Da er er det kun F som er et godt alternativ siden andelen hvit er til høyre og andelen svart er til venstre.

 

Nummer 3
Det kan være så enkelt for raden i midten at mønsteret som gjentar seg bare er Svarte prikker til høyre diagonalt for de hvite. Du kan si at i den første brikken så er det en svart prikk rett over den hvite, men der man de to prikkene som ett er det sammen diagonalt for de andre prikkene.
Den nederste linjen ser ut til å være som du sier bare et enkelt fratrekk, men det er også det mønsteret som passer best hvis man ser på "logikken" på prikkene. Det er kun brikke A som passer mønsteret svart står sammen og hvitt er rett under svart prikk.

 

Takker, på nummer 4 tror jeg også det kan være et poeng at figur A for så vidt er der fra før, bare i motsatte farger, og at F er den eneste som passer som ikke er der fra før.

Om nummer 3, så er det for så vidt samme logikk i andre og tredje rad, nemlig at man først må speilvende figuren i midten, og deretter blir det slik at de figurene som har to og tre prikker i sum blir like som den som har fire eller frem prikker.

Nummer 2 har jeg funnet et svar på, det som skjer fra øverste til venstre til figur nummer to i samme rad, er at man får en svart prikk i midten, samt også en hvit halvsirkel, i tillegg til at figuren roterer 90 grader med klokken. Fra figur to til tre i første rad, så mister man en svart prikk, og mister samtidig en sort halvsirkel, og figuren roterer nye 90 grader med klokken. I rad 2 skjer akkurat det samme, bare i motsatt rekkefølge. Og i rad 3 samme som rad 1, som forklarer hvorfor A er riktig, som passer perfekt til dette mønsteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...