Gå til innhold

MultiVersus har omsider fått slippdato


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Donkey Kong skrev (På 12.3.2024 den 5:06 PM):

Det er sikkert bra laget, men jeg klarer ikke helt engasjere meg i noe som fremstår som en kopi av et annet spill.

Vil ikke det gjelde omtrent samtlige spill da? Og hva er det som gjør at Smash Bros ikke er en kopi av f.eks. Street Fighter? Faktisk regnes Smash Bros for å ha "hentet inspirasjon" fra et spill som heter The Outfoxies og King of Fighters 95.

Om vi ser på andre sjangre, er det slik at Fortnite ikke fortjener livets rett bare fordi PUBG var tidligere ute med konseptet? PUBG ble jo igjen inspirert av f.eks. DayZ.

Spør du meg er det alltid plass til flere spill i samme sjanger og type. Og i alle fall når en av dem er eksklusiv for kun en av konsollene. Og spesielt når det utføres ganske bra, som f.eks. Playstation All-Stars ble gjort.

Med det sagt, så foretrekker jeg jo at det utvikles nye konsepter. Men det er langt mellom de spillene.

Endret av Gringorilla
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (På 14.3.2024 den 7:51 AM):

Vil ikke det gjelde omtrent samtlige spill da? Og hva er det som gjør at Smash Bros ikke er en kopi av f.eks. Street Fighter? Faktisk regnes Smash Bros for å ha "hentet inspirasjon" fra et spill som heter The Outfoxies og King of Fighters 95.

Det finnes mange spill innenfor samme sjanger, og selvsagt må et spill være "først ute" innenfor sin sjanger.

PUBG og Fortnight er begge skytespill hvor målet er å være siste overlevende blant mange spillere. Men utover det er det store forskjeller på gameplay, er jeg sikker på at mange vil mene.

Smash føltes alltid som en egen nisje innenfor slåsspillsjangeren. Banene var store, det ble brukt velkjente figurer og målet var å slå motstanderne ut av banen fremfor å redusere en helsemåler til 0. Skade påført motstanderen gjorde ingenting annet enn å gjøre det lettere å slå vedkommende ut av banen.

Smash skilte seg dermed voldsomt fra Mortal Kombat, Street fighter, Tekken, Killer instinct og alle de andre slåsspillene. The Outfoxies, som du nevner, har store brett og flere nivåer, men målet i det spillet er også å redusere helse til 0.

Da Smash kom ut fantes det (som jeg kjenner til) ikke noe tilsvarende på markedet. Smash var en egen sjanger.

Playstation kopierte åpenbart mye fra Smash da de utga All stars i 2012. På dette tidspunktet hadde Smash vært eneste spillet av sitt slag i nærmere 15 år. Playstation unngikk imidlertid de verste kopieringsanklagene ved at gameplayet skilte seg vesentlig fra smash, for eksempel ved at målet ikke var å slå motstanderen ut av banen.

Med Multiversus og Nickelodeon er alle forsøk på å gjøre noe eget lagt til side, og man har i paraksis lagt seg så tett inntil Smash som det er mulig. Gameplayet er i det vesentlige det samme som i smash. Mange av "movesene" virker kopiert fra Smash. 

Jeg synes det videre er noe krampaktig når utviklerne av Multiversus gjør alt de kan for å ikke nevne Smash som inspirasjon i promoer, men bruker tildekkende betegner som "platform fighter" o.l (som at dette er en veletablert sjanger). De kunne kalt en spade for en spade: Det er en kopi av smash.

Til syvende og sist er det vel opp til den enkelte hvorvidt det eksisterer en grense for hvor mye kan kan kopiere av andres ideer, og hvor denne grensen eventuelt krysses. For min del mener jeg altså at Multiversus krysser grensen.

 

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...