Gå til innhold

Kan en kommune selv velge om den vil besvare henvendelser?


Anbefalte innlegg

Jeg opplever at kommunen jeg bor i ikke bryr seg med å svare på henvendelser jeg har sendt dem på epost, det er snakk om en tidsperiode på flere år siden jeg sist fikk svar på en henvendelse sendt kommuneadministrasjonen eller dens enkeltmedarbeidere 

Jeg har derfor følgende spørsmål: Er en kommuneadministrasjon lovmessig forpliktet til å svare på henvendelser de mottar eller er det opp til den enkelte medarbeider om denne gidder å svare eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem an på kva henvendelse det er. Sender du dei reklame for eit produkt du sel er dei ikkje forplikta til å svare. Sender du høyringssvar på ei sak er dei ikkje forplikta til å svare. Sender du innsynsforespørsler plikter dei å svare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Det kjem an på kva henvendelse det er. Sender du dei reklame for eit produkt du sel er dei ikkje forplikta til å svare. Sender du høyringssvar på ei sak er dei ikkje forplikta til å svare. Sender du innsynsforespørsler plikter dei å svare.

Mine eposter har vært av det mer praktiske slaget. Råd, vink og forespørsler. En gang ba jeg om branntilsyn, og den henvendelsen burde de i det minste ha etterkommet. Men nei..

Lenke til kommentar
Datata skrev (5 minutter siden):

Mine eposter har vært av det mer praktiske slaget. Råd, vink og forespørsler. En gang ba jeg om branntilsyn, og den henvendelsen burde de i det minste ha etterkommet. Men nei..

Svarer ikke kommunen innen 3 uker kontakter du Det som før het fylkesmannen, da får du som regel svar 2-3 dager etterpå.
Om det er en seriøs henvendelse.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Datata said:

Mine eposter har vært av det mer praktiske slaget. Råd, vink og forespørsler. En gang ba jeg om branntilsyn, og den henvendelsen burde de i det minste ha etterkommet. Men nei..

Råd og vink har dei neppe plikt til å svare på. Forespørsler kjem jo an på typen forespørsler.

Men tbh - har du vurdert om dei er drit lei av deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Datata skrev (13 timer siden):

Jeg opplever at kommunen jeg bor i ikke bryr seg med å svare på henvendelser jeg har sendt dem på epost, det er snakk om en tidsperiode på flere år siden jeg sist fikk svar på en henvendelse sendt kommuneadministrasjonen eller dens enkeltmedarbeidere 

Jeg har derfor følgende spørsmål: Er en kommuneadministrasjon lovmessig forpliktet til å svare på henvendelser de mottar eller er det opp til den enkelte medarbeider om denne gidder å svare eller ikke?

Bare å ringe dem det og spørre hvorfor de ikke svarer det sørg for å få tak i riktig avdeling først, sentralbordet har ikke snøring! Og kan ikke tenke meg at de er så "opptatt" at de ikke kan svare på det enkleste spørsmål.

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Etter forvaltningsloven skal kommunen svare ut ei sak utan ugrunna opphald, om det er truleg at det tek uforholdsmessig lang tid så skal du få eit midlertidig svar. 

Det avgjerande spørsmålet er då om dine henvendingar er ei sak som skal ha forsvarleg salshandsaming. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...