Olle P Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 (endret) ... jeg regner virkelig med at kjører du demoen brukbart, kjører du spillet også brukbart - om ikke bedre. Brukar det inte vara tvärtom? Demoversionen brukar ha en så gott som färdig grafikmotor, men betydligt färre fiender i spel och olika grafikobjekt. Dessutom är det inte säkert att demon tillåter max upplösning och detaljrikedom. Ljudet kan också vara förenklat för att minska ner filstorleken. Då blir den skarpa versionen betydligt mer krävande, framförallt av CPU men även av grafikkortet. Jämför med Doom (ettan). Demoversionen som bara hade de första banorna var inga problem med en 486SX25, men några banor in i fullversionen hackade spelet rejält på en 486DX66. /Olle Endret 19. januar 2004 av Olle P
ExTerminator Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 ... jeg regner virkelig med at kjører du demoen brukbart, kjører du spillet også brukbart - om ikke bedre. Jeg må rette på det jeg skrev der, det skulle stått: Jeg regner virkelig med at kjører du beta'n brukbart, kjører du spillet også brukbart - om ikke bedre. Siden en grafikkmotor som enda er beta ikke er ferdig utviklet. Ergo - mener jeg at det ferdige produktet vil bli mere lettkjørt. Bruker da ivertfall og være slik.
Rusher Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Må bare rette litt da... Men HL2 og Doom 3 er IKKE bygd på samme grafikk motor. ergo det at f.eks visst ett radeon kort går best på HL2 så trenger det ikke gå best på Doom3. Etter som jeg har forstått hvordan Doom3 motoren er bygd opp så vil nVidia kort kjøre best der...så ultimate kortet der blir nok fx5900/5950.
ExTerminator Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 hmmm, er ikke FX5900 kansje i minste laget da? Det er ikke akkurat noen racer... Såvidt jeg vet er 9800XT og FX5950 veldig like, men 9800XT i teten når det gjelder ytelse i DX9 baserte spill. Så burde ikke XT kortet kjøre Doom3 bedre da? Er det noen garantert release dato for Doom3 forresten? Nyeste XT og FX kort er vel kansje historie for vi får se det på markedet...
MistaPi Skrevet 19. januar 2004 Skrevet 19. januar 2004 Doom3 er ikke et DX9 spill. Det som skal til for at HL2 går bra er ikke det samme som skal til for at Doom3 går bra.
ExTerminator Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Doom3 er ikke et DX9 spill. Det som skal til for at HL2 går bra er ikke det samme som skal til for at Doom3 går bra. Hva er det da? OpenGL?? Doom3 er DX9.
GasMan Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Doom3 er ikke et DX9 spill. Det som skal til for at HL2 går bra er ikke det samme som skal til for at Doom3 går bra. Hva er det da? OpenGL?? Doom3 er DX9. IdSoft (orginale Castle Wolfenstein, Doom, Quake I, II og III) har meg bekjent aldrig gitt ut et DirectX spill til pc. John Carmack (BigBoss i IdSoft) har alltid vært svoren OpenGL tilhenger og det ville overraske meg stort om det vil bli noe anderledes med Doom 3.
ExTerminator Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Jeg søkte litt sånn smått rundt på andre forums, og fant ut der at Doom3 kjører DX9, OpenGL er på tur ut er det jeg har hørt. Men de kan jo selvsagt ha feil de som meg. Det var jo heller ingen særlig god informasjon på hjemmesida til doom3 heller da. Bare wallpapers og dritt...
bureaucrator Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Doom 3 kjører så vidt jeg vet på OpenGL. Det skal visstnok ikke være spesielt krevende for prosessor (selvfølgelig relativt, i forhold til de urtimelig høye skjermkortkravene.) Ville nok også tro at det er få kort som nå kjører Doom 3 bra. Leste at spillet gikk ganske tregt på de maskinene (med uspesifisert innhold) man fikk prøve DM på i sommer (var visst E3) - det virker irrasjonelt at de ikke skulle ha brukt topp hardware... Dessuten er det vel sikkert ganske stor skalerbarhet på det ferdige produktet - hvis det går flytende på 800 x 600 med middels oppløsning, så går det sikkert ganske tregt på full oppløsning 1024 x 768, for ikke å snakke om med AA og AF... Jeg skal hvertfall klare meg fint med mitt GeForce 4 ti 64MB: 1600 x 1200 med alle detaljer og full antialiasing og anisoptrisk filtrering. Regner med å få rundt 500 fps jevnt. Hvis ikke blir jeg ekstremt skuffet
MistaPi Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 http://www.opengl.org/applications/windows/games/ Funksjonaliteten ligger hovedsaklig på DX7 nivå.
ExTerminator Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Jeg skal hvertfall klare meg fint med mitt GeForce 4 ti 64MB: 1600 x 1200 med alle detaljer og full antialiasing og anisoptrisk filtrering. Regner med å få rundt 500 fps jevnt. Hvis ikke blir jeg ekstremt skuffet YEAH!!! http://www.opengl.org/applications/windows/games/Funksjonaliteten ligger hovedsaklig på DX7 nivå. Den der linken har ingenting med Doom3 og gjøre. Selv om det står Doom3 i den lista, er det ikke det NYE Doom3 det er snakk om her - det er en eller annen missionpack eller noe sånt. Antagelig listet som Doom3 før devs'n fant ut at di skulle lage et til Doom.
ExTerminator Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Det ser ut som det er helt håpløst og finne ut om Doom3 er OpenGL eller Direct3D. Alle har hver sin mening, noen mener OpenGL og noen mener Direct3D. Jeg ble ivertfall lei av og lete. Men ifølge denne linken skrevet 23 oktober 2003: According to John Carmack, the lead programmer for id software, your going to need at least a one gigahertz processor and a geforce 256 video card minimum. So maybe a Pentium III one gigahertz or a p4 one gig will do. The video card is probably more important than the computer. If your running a top end card then your processor can suffer in power, but a strong computer won't make up for a weaker graphics card. If you want to see the game in its splendor get a p4 or the amd equivalent and a good video card. Radion 9800 or 9600 or at least a geforce 3 probably geforce 4. As for ram no one is talking, but my crystal ball tells me that 256 megs of ram will be the minimum recommended amount. Remember there are always ways to tweak video settings on a computer to get the game running. id software is famous for having an excellent set of console commands. These commands help substantially in setting up your configuration properly so that you can get the best performance in the game. Translation: if your computer isn't that great you may still be able to play the game it's just not going to look that great.
captzalo Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Jeg lurer på når slike half-wit spørsmål skal slutte å komme. Per dags dato er det ingen som vet hva framtiden vil bringe. Doom3 vil nok som alle andre spill yte greit på greie skjermkort og bra på bra skjermkort. Eksempelvis var Quake3 fullstendig spillbart på min Celeron 300A@450 med Voodoo Banshee-kort i 640x480 da det kom ut. Etter tweaking av config klemte jeg ut noe slikt som 70 fps av det oppsettet. Det er fremdeles spillbart med P4 2.53 og Radeon 9800 Pro, men frameraten er en del høyere, eyecandy kan skrues helt opp og jeg spiller i 1280x960 på flatskjerm. Med gamleconfiggen klemmer jeg nå ut i overkant av 400 fps, men med alt på fullt slik jeg liker å spille nå, ligger det på 200 fps. (Alle fps-målinger tatt med timedemo 1; demo four i Q3 v1.32.) Eksempelvis ligger Battlefield på 99 fps konstant med den nåværende konfigurasjonen. Og det er slik spillehodene liker det.
MistaPi Skrevet 20. januar 2004 Skrevet 20. januar 2004 Den der linken har ingenting med Doom3 og gjøre. Selv om det står Doom3 i den lista, er det ikke det NYE Doom3 det er snakk om her - det er en eller annen missionpack eller noe sånt. Antagelig listet som Doom3 før devs'n fant ut at di skulle lage et til Doom. Det er nok heller snakk om en dårlig link. Fra Beyond3D: Q:The Kyro (or specifically, the Kyro2). With lack of cubemap support, and with LightDirection being a cube map texture, would disabling per pixel normalization of LightDirection enable the Kyro2 to run DOOM3? Would you do this? A: I doubt it, but if they impress me with a very high performance OpenGL implementation, I might consider it. -John Carmack
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå