Gå til innhold

Noen nettsider som kan fås tilgang til folkeregister


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en pappa som jeg har mistet i flere år, altså ikke død men, gått bort for å kjøpe melk.

Er det noen her som har tilgang til folkeregisteret for da blir jeg så glad, eller er det noen nettsteder som man kan få tilgang til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmeste blir vel og søke i skattelistene, ellers så går nok folkeregisteret under personvernloven så der får ikke hvem som helst tilgang, tviler på du finner noen som vil utlevere slike opplysninger heller, da de kan risikere og miste jobben sin.

Lenke til kommentar
  • aklla låste denne emne

Minner på at personer med tilgang til folkeregisteret gjerne uten unntak har taushetsplikt og ikke har lov til å gi ut informasjon.

Det er så klart allikevel fint å hjelpe til med lovlige metoder :)

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • aklla gjenåpnet denne emne

Din einaste lovlege adgang til slike opplysningar er ved å søke skatteetaten om innsyn. Også som privatperson kan du søke innsyn. Skatteetaten lov til å gi ut følgande opplsyningar ved søknad om innsyn:

  • navn (inkl. historikk)
  • fødsels- og d-nummer
  • grunnlaget for registrert identitet
  • adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter beskyttelsesinstruksen)
  • tidligere adresser, inn- og utflyttingsland
  • fødested
  • statsborgerskap
  • sivilstand (alle typer)
  • vergemål (verges navn)
  • rettslig handleevne
  • stadfestet fremtidsfullmakt
  • dødsdato
  • registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer)

Disse punkta er etter folkeregisterloven ikkje underlagt tausheitsplikt. Det som er underlagt tausheitsplikt er ektefelle og foreldreansvar.

Det betyr at dersom TS søker innsyn så vil han/ho ikkje få stadfesta at dette er faren til TS, men så lenge TS har eit namn på vedkommande så kan TS få vite om den namngitte personen fortsatt er i live, om vedkommande bur i Norge, samt adresse om adressa ikkje er hemmeleg. Eg er litt usikker på om om TS kan få vite eventuelt nytt namn til denne personen, eller om det berre er dagens namn og eventuelle tidlegare namn, men det må TS bare søke om for å finne ut.

Det er dette som er den lovlege og korrekte måten å skaffe seg innsyn på. Då blir det opp til Skatteetaten å vurdere kva opplysningar som kan utleverast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...