Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Herpes smittefare på arbeidssted


Anbefalte innlegg

Hei, 

jobber som personlig assistent for en som trenger assistanse. Jeg ble gjort oppmerksom på at ingen av tingene er smittsomme før tiltredelse. Jeg kan ha litt paranoia for smittsome virus og ting som man bærer livet ut om man blir smittet. Jeg har funnet ut at vedkommende har herpes og foreløpig har et aktivt utbrudd (ikke informert om dette, men funnet ut på egenhånd). Jeg kjenner jeg er litt ubekvem med hele situasjonen, jeg vet herpes er veldig stigmatisert og veldig stor andel av befolkingen har herpes viruset i en form eller en annen i kroppen fra før av. Kan godt hende jeg har det også for alt jeg vet.. men ingen utbrudd, fordi jeg har et greit immunforsvar. Må jo ta på masse ting underveis, men fra det jeg har lest er det usannsynlig å bli smittet gjennom objekter.. vasker hender ofte for kontakt med smittet område er uungåelig i denne jobben, samt dråpesmitte som treffer ansikt ved bæring osv. Hva hadde dere gjort?

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar
  • Leidulfen endret tittelen til Herpes smittefare på arbeidssted
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Kan hende du jobber i feil bransje. Herpes er ikke så veldig smittsomt. Bare unngå kontaktsmitte.

Ja, jobber deltid for å spe på inntekt, men mye mulig jeg må revurdere, absolutt. Synes det er veldig trivelig å hjelpe folk som trenger det, men når jeg blir såpass bekymret at det tærer på trivselen av sånne ting så er det nok ikke riktig yrke for meg vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Om det er "bare" at du er redd for smitte så ville jeg ikke revurdert jobb i helse, du blir trygg etterhvert, og det blir mindre ekkelt over tid. 

Les deg opp på smittevernsrutiner, utfør god håndhygiene osv så kommer dette til å gå kjempefint.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mr.Duklain skrev (9 minutter siden):

Nå tviler jeg på at pasienten kan smitte deg, hvis dere ikke råkliner eller har sex, så tror jeg det skal gå bra. Over 80% av befolkingen i Norge har blitt smittet av herpes, jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg. 

Godt å høre, konsensusen jeg har lest er at det skal en del til å bli smitta, mens noen få mener de har blitt smitta ved å dele dosetet med noen som har fått påvist viruset.. og deretter har flere utbrudd i måneden resten av livet. Skal prøve å ikke bekymre meg og vurdere om jeg klarer å legge ‘overtenkningen’ til side i fremtiden eller om jeg må finne meg noe annet 🙂

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar
Leidulfen skrev (17 minutter siden):

Jeg ble gjort oppmerksom på at ingen av tingene er smittsomme før tiltredelse.

Stusser litt på dette. Reint språkleg så vil ein enten få beskjed om at vedkommande ikkje har smittsomme sjukdommar, eller så blir ein gjort oppmerksom på at vedkommande har smittsom sjukdom. Synes dette var ein rar formulering. 

Slik eg ser det så har to to muligheiter. Enten så ber du om å få slutte umiddelbart eller at du blir overført til anna jobb på bakgrunn av at du mottok uriktige opplysningar. 

Eller så fortsetter du i jobben og gjer det beste ut av det. Bruker du vanleg smittevernsutstyr så er du ganske trygg sjølv ved pågåande utbrudd. Smitten foregår ved hudkontakt mellomtiden slimhinner slik at risikoen for smitte er liten ved kontakt mellom slimhinne og vanleg hud, som til dømes om du tek på pasientens slimhinner utan hanskar. Det er ein grunn til at dei fleste får herpes av kyssing eller sex. Bruker du eingongshanskar og munnbind så skal det mykje til for å bli smitta, og enda mindre sannsynleg er det å bli smitta via gjenstandar. 

 

PS. Om grunnen at du ikkje fekk vite om herpesen var at det ikkje var kjent så bør du sjølvsagt rapportere funnet. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 minutter siden):

Om det er "bare" at du er redd for smitte så ville jeg ikke revurdert jobb i helse, du blir trygg etterhvert, og det blir mindre ekkelt over tid. 

Les deg opp på smittevernsrutiner, utfør god håndhygiene osv så kommer dette til å gå kjempefint.

Risikoen for smitte av diverse er nok  større i helsesektoren generelt sett, mye å lese seg opp på, men ja prøver å vaske hendene før bruk av tlf da skjermen er en bakterie / virusbombe slik jeg forstår - mye forskjellige viruser og bakterier med ulik levetid og hvor de liker å oppholde som gjør det utfordrende å bli klok på. Generell kunnskap om smittehåndtering og unngåelse er nok det man bør fokusere på 😊

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (27 minutter siden):

Stusser litt på dette. Reint språkleg så vil ein enten få beskjed om at vedkommande ikkje har smittsomme sjukdommar, eller så blir ein gjort oppmerksom på at vedkommande har smittsom sjukdom. Synes dette var ein rar formulering. 

Slik eg ser det så har to to muligheiter. Enten så ber du om å få slutte umiddelbart eller at du blir overført til anna jobb på bakgrunn av at du mottok uriktige opplysningar. 

Eller så fortsetter du i jobben og gjer det beste ut av det. Bruker du vanleg smittevernsutstyr så er du ganske trygg sjølv ved pågåande utbrudd. Smitten foregår ved hudkontakt mellomtiden slimhinner slik at risikoen for smitte er liten ved kontakt mellom slimhinne og vanleg hud, som til dømes om du tek på pasientens slimhinner utan hanskar. Det er ein grunn til at dei fleste får herpes av kyssing eller sex. Bruker du eingongshanskar og munnbind så skal det mykje til for å bli smitta, og enda mindre sannsynleg er det å bli smitta via gjenstandar. 

 

PS. Om grunnen at du ikkje fekk vite om herpesen var at det ikkje var kjent så bør du sjølvsagt rapportere funnet. 

Det jeg mente med første setning et at jeg fikk beskjed før tiltredelse i stilling om at ingen av sykdommene til brukeren er smittsomme. 
 

Ja spørs om det blir alternativet, virker nok som at jeg overreagerer som bare det, men kjenner at jeg er ubekvem med situasjonen og med det faktum at jeg ikke har blitt informert. Virker ikke som andre assistenter er bekymret i det hele tatt, ingen bruker munnbind, og ingen har nevnt noe som helst om dette til meg. Bruker engangshansker, men munnbind har verken jeg eller bruker tilgjengelig. H*n blir nok fornærmet om jeg bruker munnbind når ingen andre gjør det. Hadde jeg hatt det tilgjengelig hadde jeg nok gjort det uansett for egen peace of mind. 
 

det er kjent fra før, krem for viruset må påføres. Takk for innspill 🙂

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar
Leidulfen skrev (11 minutter siden):

men ja prøver å vaske hendene før bruk av tlf da skjermen er en bakterie / virusbombe slik jeg forstår

Det er nesten enda viktigare enn vaske hendene at du er bevist på korleis du bruker hendene. Om du klarer å redusere kor mykje du tek deg sjølv i ansiktet så hjelp det mykje på. For det er stort sett då du kan stå i fare for å få virus som du har på fingrane i kontakt med dine slimhinner. 

Du treng ikkje å bli heilt paranoid, men greit å tenke på at det ikkje hjelp så veldig mykje med hanskar om du brukar den same hansken til å klø deg i auge, nase og munn. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Det er nesten enda viktigare enn vaske hendene at du er bevist på korleis du bruker hendene. Om du klarer å redusere kor mykje du tek deg sjølv i ansiktet så hjelp det mykje på. For det er stort sett då du kan stå i fare for å få virus som du har på fingrane i kontakt med dine slimhinner. 

Du treng ikkje å bli heilt paranoid, men greit å tenke på at det ikkje hjelp så veldig mykje med hanskar om du brukar den same hansken til å klø deg i auge, nase og munn. 

Absolutt! Takk for tips. Jeg prøver veldig bevist å unngå å ta meg selv i ansiktet, og om jeg føler jeg må det, ta hånden under genseren og klø med stoffet (mulig dette ikke har noe for seg, da viruset smitter videre til stoffet)? 
 

beste er å vaske hender hvis man absolutt må ta seg i ansiktet / på slimhinner da 🙂

Lenke til kommentar

Det holder med å bruke hansker, munnbind er helt unødvendig i denne sammenhengen. Vi snakker tross alt om herpes, ikke omgangssyke. Husk å gjøre grundig håndhygiene før og etter hanskebruk og bruk sunn fornuft. 

Jeg vet ikke hvordan dette med ansvarsområde for innkjøp smittevernsutstyr fungerer i praksis når man jobber som BPA? Er så vant med at arbeidsgiver bare har tilgjengelig alt man trenger av hansker, munnbind, visir, vernebriller, smittefrakk, men har aldri jobbet som BPA så vet faktisk ikke helt hvem som skal stille med hva, om det er BPA-firmaet eller brukeren selv som ofte er arbeidsleder, eller assistenten selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...