Gå til innhold

Produksjonsplanlegger AMA - Hva lurer du på om arbeidet en produksjonsplanlegger gjør?


Anbefalte innlegg

Jeg hiver meg på den nye trenden og oppretter en tråd hvor man kan lære mere om arbeidet som produksjonsplanlegger. Er bedriften stor så er man gjerne flere planleggere som har ansvar for ulike produktsegmenter, men for min del så er jeg bedriftens eneste planlegger.

Når de fleste bedrifter når en viss størrelse så behøver man et ERP system (enterprise resource planning) for å sammenkjøre alle de ulike avdelingene i bedriften. Det meste av det som skjer i en bedrift genererer data og ERP systemet er et program med tilhørende database hvor alle disse dataene blir lagret. Når kunder bestiller et produkt så opprettes det en kundeordre i systemet. Når en operasjon er fullført i produksjonen leses en strekkode av og materialene for den operasjonen reduserer lageret av materialene. Når det lages et nytt produkt så tar noen å måler mengdene av de ulike materialene som produktet behøver og dette legges inn i en BOM (bill of materials) som rett og slett er "matoppskriften" til produktet. Og regnskapsdelen består av mange ulike kontoer der nesten samtlige hendelser i bedriften som registreres i ERP systemet fører også med seg føringer i regnskapsdelen.

Om jeg skal liste opp hva som vil gjøre deg til en god produksjonsplanlegger vil jeg si følgende ting:
    - Læreiver - Mye av det du skal jobbe med har du sannsynligvis aldri forholdt deg så mye til ellers i livet så her må det læres!
    - IT ferdigheter - Datamaskinen er vertkøyet vårt, og det noen programvarer og ferdigheter som kan utgjøre store forskjeller for deg desto mere du kan.
    - Erfaring fra produksjon er en stor fordel, spesielt fra produksjonen til bedriften du er planlegger for. Et alternativ kan være erfaring fra logistikk for mye av det som skjer i produksjonen handler egentlig om logistikk.
    - God på samarbeid - I en produksjonsbedrift så vil veldig mange gå til produksjonsplanleggeren for å finne ut når varene kommer til lager. Produkt-designerne vil vite når prototypen er ferdig så de kan se på og justere, Markedsavdelingen skal ta bilder og må samkjøre med fotografer og andre, Kundeservice har kunder som etterspør varer, Produksjonsavdelingen har korrigert et avvik og ønsker å forsikre seg om at avviket er borte fra neste batch, Lageret skal gjøre plass til nye produkter og ønsker å vite hvor mange de forventer å få og når, Salg har kunder som spør om hvilke volumer vi kan levere til hvilke tidspunkt. De eneste to avdelingene som kontakter produksjonsplanleggeren når noe er galt er IT og Regnskap. :)
    - Liker tall - Veldig mye av det vi gjør på er å produsere riktig antall til riktig tid til riktig kostnad. Om du liker tall så tenker jeg at du etter hvert kommer til også å lære deg å analysere data og ta informerte besluttninger som kommer til å gjøre deg til en bedre planlegger.

Her er de IT ferdighetene som virkelig vil gjøre deg til en "produktiv" produksjonsplanlegger:
1. ERP-systemet: Lær deg alt du kan om ERP-systemet din bedrift bruker slik at du klarer å navigere deg frem til dataene du trenger, enten direkte i forbindelse med produksjonsplanlegging, eller fra at andre avdelinger trenger svar på spesifikke spørsmål i forbindelse med produksjonen.

2. Excel: Dette jobber man i daglig og her gjør man alt fra små analyser, helt opp til at hele produksjonsplanleggingen organiseres i Excel. Om jeg skal nevne funksjoner jeg bruker mye av så er det: INDEX, MATCH/XMATCH, COUNTIFS, SUMIFS, SUMPRODUCT, OR, AND, IF, IFS, LEFT, RIGHT, SEARCH, TRIM, DATEVALUE, og noen av de nyere funksjonene som kom i Microsoft 365: LET, TRANSPOSE, BYCOL, BYROW, FILTER, SEQUENCE, CHOOSECOL, CHOOSEROW, LAMBDA, REDUCE, SCAN. Det er ikke nødvendig å kunne alle disse, men desto mere du kan desto mere interessante problemstillinger kan du takle. Noen ganger når jeg kjeder meg kikker jeg innom Reddit sin excel sub hvor folk fra alle mulige bransjer trenger hjelp til spesifikke (og noen ganger ganske kompliserte) problemstilligner. F.eks. så har de ikke noen kontroll på formatet de mottar data i, men de trenger å omforme det til et spesifikt format når de skal kunne bruke det videre. Vær forberedt på at du kan bli sett på som bedriften sin Excel-gud, og noen ganger dukker det opp sjokolader og yoghurter på pulten :)

3. SQL: Dette er språket som brukes til å kommunisere med en del database-løsninger, og dette er veldig nyttig å bruke de ganger ERP-systemet ikke kan gi deg den sammenstillingen av dataene du trenger for å løse en problemstilling. Her vil du også lære deg hvor alle dataene ligger lagret i databasen, og noen ganger til og med at disse dataene faktisk finnes, du har bare ikke sett de i ERP-systemet.

For å demonstrere hvordan jeg har brukt SQL for en spesifikk problemstilling kan jeg ta et eksempel der vi hadde feil lagersaldo for ett av materialene som vi bruker mye av i produksjonen. Vi trodde vi hadde mye mer enn hva vi faktisk hadde, og dette førte til at vi kom til å ha 3 uker hvor vi måtte overleve på det vi hadde på lager (som under ordinær produksjon ville holdt en halv uke). Ved hjelp av SQL regnet jeg ut %-andelen av dette materialet i BOMene på alle produktene vi hadde skulle produsere i innværende år, og listet opp alle produktene som brukte 5% eller mindre av dette materialet, og hvor mange av de ikke-påbegynte produksjonsordrene i produksjonen inneholdt 5% eller høyere av dette materialet, og på hvilke maskiner disse skulle startes, slik at vi kunne få stanset alle og erstattet de med produksjonsordrer for produkter som brukte mindre som gjorde at vi kunne opprettholde produksjonstakten i denne 3-ukers perioden. Å gjøre denne jobben manuelt ville betydd å delvis stenge ned produksjonen for å rekke å få oversikt og gjøre endringene, og dette ville ført til at man ville måtte benytte overtid for å hente igjen det tapte.

4. PowerBI/DAX: DAX er språket som brukes for å lage PowerBI rapporter. Man henter inn data fra databasen med SQL (eller andre kilder også, til og med Excel-filer), så bruker man DAX funksjoner (litt som Excel funksjoner) for å aggregere og tranformere dataene til rapporter som interne brukere kan bruke når de skal gjøre sine analyser. Det man kan gjøre i PowerBI er at man kan "drille ned" flere lag i dataene, mens i Excel må man lage en helt egen oppstilling for hvert lag man ønsker å vise. F.eks. så kan man vise de årlige salgstallene, så klikke ned og få månedsoversikt, videre ned på dagsoversikt, mens i Excel må man lage en egen oppstilling for hvert av disse nivåene.

5. PowerShell: Jeg har laget noen PowerShell scripts som brukes til å styre Excel for å oppdatere noen tungt-kjørende rapporter som vi bruker for å se den samlede oversikten over verdikjeden vår og kundeordrer slik at vi ser om det vi gjør henger sammen med behovet fra kundene våres.

Hva er en eventuell karrierevei videre fra rollen som produksjonsplanlegger? Supply Chain Manager er definitivt én mulighet. Men om du lærer IT-ferdighetene jeg nevnte over så kan du bli analytiker, BI utvikler, eller til og med ERP-utvikler enten pg.a. SQL kunnskapen du har opparbeidet deg, eller som en super-bruker av ERP systemet, eller også fra en kombinasjon av begge disse to faktorene.

 

Still gjerne spørsmål så skal jeg forsøke å svare etter beste evne :) 

 

Håper også at andre planleggere kan hive seg inn i tråden da det hadde vært interessant å få inn flere perspektiv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...