Gå til innhold

Referanse og sluttattest


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny på dette med jobbsøking, da jeg tidligere har fått jobb etter å ha tatt kontakt med bekjente uten å sende noen jobbsøknad. Men skal nå søke på jobber der det er litt mer formelle søknadsprosesser. I et halvt år nå har jeg reist på sporadiske jobbreiser/oppdrag for et firma med jevne og ujevne mellomrom. Denne arbeidsgiveren er klar over at jeg ser etter andre jobber i en litt annen bransje, og jeg har derfor også sagt at jeg ikke ønsker fast ansettelse der, men vil fortsette med samme ordning som nå inntil jeg får den jobben jeg egentlig er interessert i. 
 

dette er den jobben jeg har hatt som er mest relevant for den stillingen er de firmaene jeg søker hos nå. Vil det være for tidlig å spør om å få en attest på arbeidet jeg har gjort til nå? 
 

jeg har også fått videresendt noen Mail med gode tilbakemeldinger fra oppdragsgiver på enkelte av oppdragene jeg har vært på. Vil det kunne være naturlig å bruke disse ifbm søknadsprosess dersom det avklares med avsender?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Poelse said:

Jeg er ganske ny på dette med jobbsøking, da jeg tidligere har fått jobb etter å ha tatt kontakt med bekjente uten å sende noen jobbsøknad. Men skal nå søke på jobber der det er litt mer formelle søknadsprosesser. I et halvt år nå har jeg reist på sporadiske jobbreiser/oppdrag for et firma med jevne og ujevne mellomrom. Denne arbeidsgiveren er klar over at jeg ser etter andre jobber i en litt annen bransje, og jeg har derfor også sagt at jeg ikke ønsker fast ansettelse der, men vil fortsette med samme ordning som nå inntil jeg får den jobben jeg egentlig er interessert i. 
 

dette er den jobben jeg har hatt som er mest relevant for den stillingen er de firmaene jeg søker hos nå. Vil det være for tidlig å spør om å få en attest på arbeidet jeg har gjort til nå? 
 

jeg har også fått videresendt noen Mail med gode tilbakemeldinger fra oppdragsgiver på enkelte av oppdragene jeg har vært på. Vil det kunne være naturlig å bruke disse ifbm søknadsprosess dersom det avklares med avsender?

Ja, på begge. Om sjefen din vet at du søker jobber, så be hen om å skrive noen ord om deg, og arbeidsoppgavene du har i dag. Skriv gjerne et utkast som de kan redigere, eller send dem en mal, er mye lettere for dem å komme i gang da

Referanser fra kunder, samarbeidspartnere du har hatt i jobben du er i nå er super relevant hvis det er jobb med kundekontakt.

Lenke til kommentar

Ja det er berre å spørre, både stadfesting på dagens arbeidsoppgåver og tilbakemelding på korleis du har utført arbeidet er fin dokumentasjon ved arbeidssøking.

Minstekravet for kva du kan kreve å få er ein sluttattest som stadfester perioden du har jobba samt ei skildring av arbeidsoppgåver, men dette er minstekrav så det er berre å spørre om ein meir utfyllande attest.

I denne samanhengen så blir det feil å kalle det ein sluttattest ettersom du ikkje har slutta, det blir meir ein skriftleggjort referanse frå dagens arbeidsgivar.

 

Det same gjeld det du har fått skriftleg frå oppdragsgivarane, det er absolutt nok du bør bruke men som med andre referanser så er det ryddig at du informerer på førehand, særleg om eposten du har fått vidaresend ikkje er sendt ut med tanke på å være ein attest til deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar

 

kanskje dumt spørsmål, men hvor viktig er det å ha de som har skrevet attester og Mail med tilbakemeldinger som referanse på CV-en? De jeg har skrevet opp som referanser kan nok si mye mer om hvordan jeg er som person da jeg har jobbet med dem over lengre tid selv om det begynner å bli noen år siden, enn de som har skrevet Mail med tilbakemeldinger etter kortere arbeidsoppdrag. 
 

Bør mailadresser til andre mottakere sladdes selv om jeg får godkjenning av avsender til å bruke i søknader? 

Endret av Poelse
Lenke til kommentar

En ny arbeidsgiver forstår at du ikke har noen attest fra nåværende arbeidsgiver, og dette er nok heller ikke forventet. Siden du ser etter jobb i en annen bransje blir en eventuell nåværende referanse mer unyttig. Om du derimot vet at du får god "karakter" vil referanse fra arbeidsgiver være positivt.

Referanser kan oppgis ved forespørsel.

Lenke til kommentar
Poelse skrev (44 minutter siden):

kanskje dumt spørsmål, men hvor viktig er det å ha de som har skrevet attester og Mail med tilbakemeldinger som referanse på CV-en? De jeg har skrevet opp som referanser kan nok si mye mer om hvordan jeg er som person da jeg har jobbet med dem over lengre tid selv om det begynner å bli noen år siden, enn de som har skrevet Mail med tilbakemeldinger etter kortere arbeidsoppdrag. 
 

Bør mailadresser til andre mottakere sladdes selv om jeg får godkjenning av avsender til å bruke i søknader? 

 

Den store fordelen med å ha skrevne attestar er at dette er varig dokumentasjon på arbeidet du har utført. Dei aller fleste som skal tilsette vil uansett ringe for å prate med referansepersonen, men ein skriftleg referanse er eit godt alternativ om referansepersonen skulle bli utilgjengeleg, om det går så lang tid at vedkomamnde ikkje husker deg så godt lenger, eller til og med at dykk havnar i ei konflikt slik at den sjefen som før hadde gode ting å seie om deg ikkje lenger er villig til å skryte av deg. Då er det greit å ha denne skryten skriftleg.

Ein anna fordel med skrevne attestar er at du kan ha dei som vedlegg til søknaden. For dei fleste som tilsetter så er det mykje raskare å raskt lese over for å sjå at her er det eit par tre gode attestar i staden for å bruke tid på å ringe rundt. Kor viktig det er med skriftlege attestar kan variere, men jo meir lettfatta info du kan legge ved i søknaden jo større sjanse er det for at akkurat din søknad gir eit betre fyrsteinntrykk slik at du har større sjanse til å få eit intervju.

 

Eg ville sladda alle urelevante epostadresser og namn, om ikkje anna for å framstå som litt seriøs i måten du behandlar personopplysningar på. I tillegg skal du være litt forsiktig med å oppgi kontaktinfo til personar som du ikkje har gjort avtale om å ha som referanse. Sjølv om arbeidsgivar ikkje skal kontakte personar som ikkje er oppgitt som referanse så hender det seg at dei gjer det likevel, så pass på at dei personane som blir nemnt i søknaden er personar som kjem til å snakke pent om deg.

Eg ville også vært forsiktig med å legge fram epostar som ikkje er skreve direkte til deg som ein attest, sjølv om det er skryt av ditt arbeid så er det nok litt ugreit med å vidaresende epostar til utanforståande utan at det er avtalt med avsendaren. Sånn sett kan det kanskje være like greit å berre skrive i søknaden at du har fått gode tilbakemeldingar frå oppdragsgivarar, og at du på førespurnad kan legge fram dokumentasjon på dette i form av epostar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

 

Den store fordelen med å ha skrevne attestar er at dette er varig dokumentasjon på arbeidet du har utført. Dei aller fleste som skal tilsette vil uansett ringe for å prate med referansepersonen, men ein skriftleg referanse er eit godt alternativ om referansepersonen skulle bli utilgjengeleg, om det går så lang tid at vedkomamnde ikkje husker deg så godt lenger, eller til og med at dykk havnar i ei konflikt slik at den sjefen som før hadde gode ting å seie om deg ikkje lenger er villig til å skryte av deg. Då er det greit å ha denne skryten skriftleg.

Ein anna fordel med skrevne attestar er at du kan ha dei som vedlegg til søknaden. For dei fleste som tilsetter så er det mykje raskare å raskt lese over for å sjå at her er det eit par tre gode attestar i staden for å bruke tid på å ringe rundt. Kor viktig det er med skriftlege attestar kan variere, men jo meir lettfatta info du kan legge ved i søknaden jo større sjanse er det for at akkurat din søknad gir eit betre fyrsteinntrykk slik at du har større sjanse til å få eit intervju.

 

Eg ville sladda alle urelevante epostadresser og namn, om ikkje anna for å framstå som litt seriøs i måten du behandlar personopplysningar på. I tillegg skal du være litt forsiktig med å oppgi kontaktinfo til personar som du ikkje har gjort avtale om å ha som referanse. Sjølv om arbeidsgivar ikkje skal kontakte personar som ikkje er oppgitt som referanse så hender det seg at dei gjer det likevel, så pass på at dei personane som blir nemnt i søknaden er personar som kjem til å snakke pent om deg.

Eg ville også vært forsiktig med å legge fram epostar som ikkje er skreve direkte til deg som ein attest, sjølv om det er skryt av ditt arbeid så er det nok litt ugreit med å vidaresende epostar til utanforståande utan at det er avtalt med avsendaren. Sånn sett kan det kanskje være like greit å berre skrive i søknaden at du har fått gode tilbakemeldingar frå oppdragsgivarar, og at du på førespurnad kan legge fram dokumentasjon på dette i form av epostar.

Skal evt avklare med avsender siden mailen opprinnelig ikke ble sendt til meg. Så da vil jeg anta det er greit å bruke, kan jo legge ved mailen der han bekrefter at det er ok også sammen med den opprinnelige mailen..?

Lenke til kommentar
Poelse skrev (8 timer siden):

Takk for svar

 

kanskje dumt spørsmål, men hvor viktig er det å ha de som har skrevet attester og Mail med tilbakemeldinger som referanse på CV-en? De jeg har skrevet opp som referanser kan nok si mye mer om hvordan jeg er som person da jeg har jobbet med dem over lengre tid selv om det begynner å bli noen år siden, enn de som har skrevet Mail med tilbakemeldinger etter kortere arbeidsoppdrag. 
 

Bør mailadresser til andre mottakere sladdes selv om jeg får godkjenning av avsender til å bruke i søknader? 

og sette opp noen som refferanse må du avtale med personen for nesten hver gang du bruker de som refferanser. 

en sluttattest er en bekreftelese og bevis på at du har jobbet en plass, og disse personene regnes ikke som refferanser som kan kontaktes, sluttatester har gjene heller ikke direkte kontakt info til den personen, attesten er ofte skrevet i bedriftens "letterhead" printet og signert av relevant leder. 

 

enkelte plasser krever at du legger ved rett kopi av alle relevante dokumenter fra CV, og noen er fornøyd med bare CV, men om du lister opp en arbeidsplass på din cv må du kunne dokumentere at du har jobbet der, det samme med skoler og kurs, du må ha bevis på at dette er gjennomført, så om du ikke har attest fra alle tiligere arbeidsgivere er dette noe du bør bruke tid på og samle sammen. 

 

 

eksempel på en enkel attest jeg har på en av mine første jobber med firma informansjon fjernet, jeg tipper dog det er få som skriver disse for hand i disse dager 

image.thumb.png.a9f19011683a37389fd231a9ad608b01.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...