Gå til innhold

"For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." (Joh. 3.16)


Anbefalte innlegg

Jesus sier at det er nødvendig å bli født på ny. Gud elsker alle mennesker. Derfor sendte Han Jesus. Den som tror på Jesus blir ikke dømt. Jesus er veien, sannheten og livet, og verdens lys. Sender med noen bibelvers:                                                                                     "Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» 9 «Hvordan kan dette skje?» spurte Nikodemus. 10 Jesus svarte: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det? 11 Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. 12 Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? 13 Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen, *som er i himmelen•. 14 Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, 15 for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. 16 For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»" (Joh. 3)

Endret av per777
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • per777 endret tittelen til "For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." (Joh. 3.16)
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
per777 skrev (På 21.2.2024 den 18.17):

Jesus sier at det er nødvendig å bli født på ny. Gud elsker alle mennesker. Derfor sendte Han Jesus. Den som tror på Jesus blir ikke dømt. Jesus er veien, sannheten og livet, og verdens lys. Sender med noen bibelvers:                                                                                     "Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» 9 «Hvordan kan dette skje?» spurte Nikodemus. 10 Jesus svarte: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det? 11 Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. 12 Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? 13 Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen, *som er i himmelen•. 14 Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, 15 for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. 16 For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»" (Joh. 3)

Derfor sendte han Jesus

hvem er han ? har han navn ?

Lenke til kommentar
skalvisi skrev (11 timer siden):

Derfor sendte han Jesus

hvem er han ? har han navn ?

Han er Gud og menneske som har betalt for all verdens synd. Han døde på korset og stod opp igjen fra de døde og lever til evig tid.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (23 minutter siden):

Å nei, ikke enda en tråd med utdaterte skriftsteder som brukes til å slå hverandre i hodet med.

Tror de skriftlærde at de klarer å misjonere på denne måten ?

Må være grei nå :-)

Lenke til kommentar
per777 skrev (3 timer siden):

Han er Gud og menneske som har betalt for all verdens synd.

Så det skulle ikke mer til enn en dårlig helg, for så å leve i himmelen, og bli tilbedt og æret til evig tid.

Det er jo tusenvis av mennesker som lider langt mer, hver eneste dag. Hvorfor kunne ikke gud la en av alle disse menneskenes lidelse være betaling, og hvorfor i all verden krevde gud en slik liksom-betaling i det hele tatt?

Ikke noe av dette gir mening når du forsøker å forstå hva de tillærte, tomme frasene du kommer med, egentlig betyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
per777 skrev (8 timer siden):

Han er Gud og menneske som har betalt for all verdens synd. Han døde på korset og stod opp igjen fra de døde og lever til evig tid.

Rom 10:9: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at ( Jehova ) Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst.

Lenke til kommentar

Alltid interessant å se i hvilken kontekst gamle skriftsteder er skrevet.
Anaximenes er ett eksempel på hva som opptok filosofer/tenkere/forfattere i gammeltestamentlig tidsalder:

https://snl.no/Anaximenes

Uforklarlige hendelser ble forklart med mystisime eller kvasifilosofi ut fra datidens kompetansenivå ikke ulikt dagens bibelinnhold.

Disse teoriene ble begjærlig adoptert av kirken og voldelig forsvart med inkvisisjonen helt frem til Kopernicus og Galilei.
Mystisimen er beholdt frem til i dag ved å beholde et dansk-norsk oppstyltet språk og suggererende fremføring.

Hvis protestantismen skal overleve i dagens samfunn og motstå presset fra andre og mer patriarkalske religioner, må man legge om kursen på flere områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi ser hvordan Jehova Gud handlet med Israels folk, blir vi klar over hvor viktig det er å tilbe Gud på den måten han godkjenner. Gud befalte israelittene å ta avstand fra den falske religion som folk omkring dem utøvde. ( 5.Mos 7:25) Disse folkene ofrer barna sine til gudene og begikk urene seksuelle handlinger, deriblant homoseksuelle handlinger. ( 3:Mos 18:20-30) Gud befalte israelittene å sky slike handlinger. Når de var ulydige og tilbad andre guder, straffet han dem. ( Josva 24:20) (Jes 63:10) Det er tydelig at det spilte en stor rolle hvilken religion de hadde.

Hva med de hundrevis av religioner som finnes i vår tid. Du er sannsynligvis enig i at mye av det som blir gjort i religionens navn, ikke har Guds godkjennelse. Under verdenskrigene, som millioner av nålevende mennesker overlevde, oppfordret religionssamfunnene på begge sider av fronten sine tilhengere til å drepe. Drep tyskere-drep dem sa biskopen i London og erkebiskopen i Køln sa til tyske soldater: Vi befaler deres i Guds navn å kjempe til siste blodsdråpe for landets ære.

Katolikker drepte følgelig katolikker med sine religiøse lederes godkjennelse og protestanter gjorde det samme. Presten Harry Emerson Fosdick innrømmet: Til og med i våre kirker har vi satt opp krigsbannerne. Med den ene munnviken har vi hyllet Fredsfyrsten og med den andre har vi forherliget krig. Hva tror du Jehova Gud synes om en religion som hevder at den gjør hans vilje men forherliget krig? På grunn av de forbrytelser som medlemmene av forskjellige religionssamfunn har begått i Guds navn, har millioner i vår tid vendt seg bort fra Jehova Gud ogJesus kristus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...