Gå til innhold

Agent Orange under Vietnamkrigen


Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg ante ikke hvor jeg skulle legge dette, men det faller vel inn under historie. Jeg håper det er flest kloke hoder her 😅

Agent Orange «dioxin».. Gift som ble brukt under Vietnam krigen. Giftstoff som fortsatt finnes i jungelen og på bakken i Vietnam til dags dato grunnet lang nedbrytningstid. 
 

Jeg så en interessant diskusjon om dette på nettet når det gjelder vintage klær fra vietnamkrigen. Spesielt M65 jakkene som er svært populære. 
 

Jeg har flere av disse selv. Er det mulig at dette giftstoffet fortsatt finnes på feks disse jakkene? Eller er det kun på bakken i naturen dette blir liggende? Det er 50 år siden, så jeg vil tro at mulighetene er små, men er det en teoretisk mulighet?
 

Er det noen som har greie på dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel vært sagt at stoffet kan bruke så mye som 50 år på nedbrytning. Men det er worst case om jeg husker rett. Så da skal du ha uflaks om du får aktiv stoff på deg via klær i dag.

Det ble vist til dette en god del i dokumentaren om Vietnamkrigen på Netflix, kom i fjor mener jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Halflife på 2,3,7,8-TCDD som brukt under vietnamkrigen (bedre kjent som agent orange), ble målt i veteraner til å være 7,1 år. Med tanke på at den jakka har nok i hvertfall fått vann på seg en eller to ganger siden 70 tallet, så bør ikke den jakka være noe problem.

Halveringstiden når den under jorda er mye, mye lengre.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En trenger ikke dra til Vietnam for å få helseskadelige dioksiner, det klarer nordmenn fint når de er ubetenksomme og brenner visse typer plast og behandlet trevirke i peisovnen.  Husk derfor på å levere slikt til gjenvinningsanlegg som enten resirkulerer eller brenner ved mye høyere temp slik at giftstoffene blir til aske.

Sitat

Plasttypen PVC (der C'n står for klor) avgir mye dioksiner hvis den brenner. Ved åpen brenning er dannelsen av dioksiner opp til 10.000 ganger høyere en et godkjent forbrenningsanlegg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...