Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo i nyere bil


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje selvsagt for noen, men ikke meg.

Har en 2019 Toyota Proace/Peugeot Traveller. Jeg er ganske misfornøyd med lyden som er i bilstereoen der. Så jeg begynte å sjekke hva som kan være mulig å få til. Ser det finnes rammer for å erstatte den originale skjermen. 

https://bilradiospes.no/komplette-montsett/brspkty203/komplett-montsett-for-bilradio-toyota-proace-17--gt--m-ryggesensorer

Og det finnes spillere med innganger for ryggekamera (dog var det ganske vagt rundt kompabilitet og signaltype). Men det er jo en del andre funksjoner i den originale skjermen, slik som initialisering av dekktrykksensorer, fjernlysassistent, start/stopp-modus osv. Blir disse utkoblet eller er det løsninger for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med Bass Brothers, de har skreddersydde løsninger til de fleste biler, skiftet kun forsterker i min Bmw F11 550D og lyden ble som natt og dag, ifølge Frode hos BB var høytalerne gode nok i bilen, det var bare det at orginalt så er forsterkeren ikke noe særlig, dette var da plug and play for min del. 😀

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
mobile999 skrev (På 13.2.2024 den 4:14 PM):

Jeg forsøkte å finne "amplifier harness" for å legge til forsterker til den orginale skjermen, men ble ikke klok.

Er det personbil eller varebil du har?

Jeg finner en del rammer og ledningsnett, men det er ikke noen indikasjon på at jeg kan regne med å få noe annet enn ryggekamera til å virke. Det er personbil.

Men jeg ser @Dragonlove sier noe om forsterker. Jeg så at BB hadde et høytalerkit til min bil. Det kan holde med det også. Eventuelt få en ekstra forsterker av noe slag. Skal altså ikke mye til for at dette blir merkbart bedre. Det er 90-tallsnivå på lyden.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (30 minutter siden):

Jeg så at BB hadde et høytalerkit til min bil. Det kan holde med det også. Eventuelt få en ekstra forsterker av noe slag.

Ja bytte av høyttalerne blir en oppgradering. Neste steg vil være å koble til en forsterker (og beholde den orginale skjermen). Dette bør la seg gjøre med en "amplifier harness" dersom det er mulig å bruke det på den orginale hovedenheten.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

Ja bytte av høyttalerne blir en oppgradering. Neste steg vil være å koble til en forsterker (og beholde den orginale skjermen). Dette bør la seg gjøre med en "amplifier harness" dersom det er mulig å bruke det på den orginale hovedenheten.

BB har kabelsett for og montere forsterker på orginal radio.

 

https://www.bassbrothers.no/bilstereo-tilbehor/plug-and-play-kabler/match-pp-pac-01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Den dukker ikke opp som kompatibel med ts sin bil på produsenten sine nettsider.

Den gjør det om man bruker Peugeot Traveller og ikke Toyota Proace, mens BB lister den som kompatibel med Proace, har desverre ikke fordypet meg så grundig i disse bilene da intensjonen min kun var og komme med ett forslag.

Hadde jeg vært TS så hadde jeg tatt en tlf eller sendt en mail til BB og hørt med de, det er godt mulig at spiller i begge disse bilene er like siden Peugeoten er en Fransk Toyota Proace.

Ikke sier TS noe spesifikt om hvilken av disse 2 han har, noe som ikke kan være så vanskelig og spesifisere egentlig.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 timer siden):

 

Ts har åpenbart en Toyota Proace Verso (personbil). At dette "er" en Peugeot Traveller betyr ikke nødvendigvis at de er identiske i infotainmentsystemet.

 Nettsiden til Audiotec Fischer foreslår PP-AC 37 og PP-AC 38 til Proace Verso, men ingen av dem til Traveller.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Cerent skrev (På 1.3.2024 den 12:17 AM):

Traveller er vel med bakseter, mens Proace er varebil... Begge er vel en Citroën Jumpy variant.

Proace Verso har bakseter. Så det er samme bil. Forskjellen er praktisk talt kun emblemet i grillen. Sånn for ordens skyld: Har altså en Proace Verso, med 3 seterader.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 1.3.2024 den 1:23 AM):

Ts har åpenbart en Toyota Proace Verso (personbil). At dette "er" en Peugeot Traveller betyr ikke nødvendigvis at de er identiske i infotainmentsystemet.

 Nettsiden til Audiotec Fischer foreslår PP-AC 37 og PP-AC 38 til Proace Verso, men ingen av dem til Traveller.

Stemmer, Proace Verso. Skal selvfølgelig være forsiktig med å tro, men det er lite som tilsier at dem har valgt å gjøre noe annerledes når skjerm ser identisk ut fra forsiden og har samme GUI som Peugeot. Uansett så skulle jeg vel være ganske safe om jeg velger overgang for Proace. 

Lenke til kommentar

Skjermen er kun en skjerm. "Infotainment" er en egen boks.

Det er litt vanskelig å finne informasjon, men jeg tror det ser ut som Traveller/Spacetourer har samme boks, mens Proace/Vivaro personbiler har en annen boks. Varebilene har sannsynligvis forskjellig boks fra dette igjen.

pp-pac-01 som ble linket til over passer kanskje Proace varebil, men ikke personbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...