Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gratis test kjønnssykdom oslo?


Gjest ead2c...595

Anbefalte innlegg

Gjest ead2c...595

Finnes det noe sted å ta gratis test for folk over 30 år? Og der man ikke må gi fra seg masse sensitive opplysninger om antall partnere osv?

Anonymous poster hash: ead2c...595

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også få tatt gratis test hos fastlege. Hvis man har blitt utsatt for overgrep i tillegg så tilbyr de gratis testing på overgrepmottaket også.

Gratis-prinsippet gjelder alle aldre, det skal være gratis å teste og behandle seg for kjønnssykdommer. 

Skulle du teste positivt for kjønnsykdommer ønsker de enten at du selv tar kontakt med aktuelle som kan ha smittet, eller så kan de kontakte aktuelle personer for deg, uten å oppgi hvem det er som smittet dem. 

Det er SVÆRT viktig å opplyse andre om at de kan være smittet av kjønnsykdommer om dette er tilfelle, spesielt klamydia, da dette kan gjøre kvinner infertile, og klamydiaen kan forløpe uten særlig symptomer hos kvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ead2c...595
Gaea skrev (16 minutter siden):

Du kan også få tatt gratis test hos fastlege. Hvis man har blitt utsatt for overgrep i tillegg så tilbyr de gratis testing på overgrepmottaket også.

Gratis-prinsippet gjelder alle aldre, det skal være gratis å teste og behandle seg for kjønnssykdommer. 

Skulle du teste positivt for kjønnsykdommer ønsker de enten at du selv tar kontakt med aktuelle som kan ha smittet, eller så kan de kontakte aktuelle personer for deg, uten å oppgi hvem det er som smittet dem. 

Det er SVÆRT viktig å opplyse andre om at de kan være smittet av kjønnsykdommer om dette er tilfelle, spesielt klamydia, da dette kan gjøre kvinner infertile, og klamydiaen kan forløpe uten særlig symptomer hos kvinner. 

Var kanskje upresis, men med gratis mener jeg å ikke betale noe. Å gå til fastlegen koster penger, selv om testen i seg selv ikke medfører noen ekstrakostnad. Jeg mener også at å gi fra seg sensitive opplysninger er en form for betaling, ettersom nasjonalitet på partnere, antall, og eventuelt sexkjøp er noe som samles inn for å danne seg et statistikkgrunnlag, som sikkert er en fin ting, men som jeg ikke nødvendigvis vil gi fra meg uten videre. Så resultatet blir at jeg dropper å sjekke meg, og samfunnet ofrer folkehelsen på statistikkens alter. Jeg hadde selvfølgelig bidratt til smittesporing om smitte ble påvist.

Anonymous poster hash: ead2c...595

Lenke til kommentar
Gjest ead2c...595
vidor skrev (1 minutt siden):

Kan legge til at om du vet at du har en aktiv smittsom kjønnssykdom så er det straffbart å ha ubeskyttet sex og smitte andre.

Nok en god grunn til å få testet seg og behandle det så fort som mulig.

Feil. Den såkalte aids-paragrafen er en sovende bestemmelse. Du kan ikke straffes for å spre klamma

Anonymous poster hash: ead2c...595

Lenke til kommentar
Gjest ead2c...595 skrev (3 minutter siden):

Var kanskje upresis, men med gratis mener jeg å ikke betale noe. Å gå til fastlegen koster penger, selv om testen i seg selv ikke medfører noen ekstrakostnad. Jeg mener også at å gi fra seg sensitive opplysninger er en form for betaling, ettersom nasjonalitet på partnere, antall, og eventuelt sexkjøp er noe som samles inn for å danne seg et statistikkgrunnlag, som sikkert er en fin ting, men som jeg ikke nødvendigvis vil gi fra meg uten videre. Så resultatet blir at jeg dropper å sjekke meg, og samfunnet ofrer folkehelsen på statistikkens alter. Jeg hadde selvfølgelig bidratt til smittesporing om smitte ble påvist.

Anonymous poster hash: ead2c...595

Man er fritatt fra egenandel hos fastlege for sjekk av kjønnsykdom. Du må ikke opplyse om antall sexpartnere, nasjonalitet etc. Gjør heller en avtale med lege om at du kontakter de aktuelle du har hatt sex med hvis påvist smitte. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ead2c...595 skrev (44 minutter siden):

Var kanskje upresis, men med gratis mener jeg å ikke betale noe. Å gå til fastlegen koster penger, selv om testen i seg selv ikke medfører noen ekstrakostnad. Jeg mener også at å gi fra seg sensitive opplysninger er en form for betaling, ettersom nasjonalitet på partnere, antall, og eventuelt sexkjøp er noe som samles inn for å danne seg et statistikkgrunnlag, som sikkert er en fin ting, men som jeg ikke nødvendigvis vil gi fra meg uten videre. Så resultatet blir at jeg dropper å sjekke meg, og samfunnet ofrer folkehelsen på statistikkens alter. Jeg hadde selvfølgelig bidratt til smittesporing om smitte ble påvist.

Anonymous poster hash: ead2c...595

Olafiaklinikken, som jeg har nevnt er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ead2c...595
thomassit0 skrev (14 minutter siden):

Olafiaklinikken, som jeg har nevnt er gratis.

Fra Olafiaklinikkens hjemmesider: "7. Fyll ut skjeamet og trykk "Send". Sett deg og vent til sykepleier eller lege roper opp nummeret ditt." Jeg antar at det skjemaet har noen av de spørsmålene som jeg, som nevnt, ikke vil svare på.

Anonymous poster hash: ead2c...595

Lenke til kommentar
Gjest ead2c...595 skrev (54 minutter siden):

Var kanskje upresis, men med gratis mener jeg å ikke betale noe. Å gå til fastlegen koster penger, selv om testen i seg selv ikke medfører noen ekstrakostnad. Jeg mener også at å gi fra seg sensitive opplysninger er en form for betaling, ettersom nasjonalitet på partnere, antall, og eventuelt sexkjøp er noe som samles inn for å danne seg et statistikkgrunnlag, som sikkert er en fin ting, men som jeg ikke nødvendigvis vil gi fra meg uten videre. Så resultatet blir at jeg dropper å sjekke meg, og samfunnet ofrer folkehelsen på statistikkens alter. Jeg hadde selvfølgelig bidratt til smittesporing om smitte ble påvist.

Anonymous poster hash: ead2c...595

Hæ? Jeg har vært hos fastlegen min og tatt test for kjønnssykdommer og jeg ble ikke stilt noen slike spørsmål. Hva har nasjonalitet og antall partnere osv med saken å gjøre? Har du noen gang tatt slike tester?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her @Uderzo. Jeg har selv testet meg og aldri fått noen spørsmål utover "hva ønsker du å teste, alt eller noe spesifikt", nå tester jeg jo negativt på kjønnsykdommer hver gang, inkl etter overgrepene jeg ble utsatt for, takk og lov. 

https://www.prosentret.no/tjenester/helsetjenester/hvilke-helsetjenester-tilbyr-vi/

Sjekk ut dette TS. Her kan du også teste deg gratis og anonymt i Oslo. 

(Og ja, jeg skjønner at det er du som kjøper sex og ikke selger det, men det viktigste er at du sjekker deg, behandler deg og gir beskjed til aktuelle personer du har ligget med) og dette virker som den ene løsningen for å faktisk til å sjekke deg. 

Lenke til kommentar

Olafiaklinikken er gratis og anonymt.
Du blir stilt spørsmål i skjema anonymt, og du kan la være å gjøre det hvis du ikke vil. De brukes til å forstå trender og hjelpe mer folk.
Når du er inn hos sykepleier blir du spurt om type seksuell aktiviteter og partnere, evt. salg av sex, rusmisbruk, partnerens kjønn og om det er i Norge og i utlandet. Dette brukes ikke til statistikk, men for å forstå risikoen og gi deg riktig oppfølging.

En annen tilbud som er gratis og anonymt i sentrum er Sjekkpunkt, men er mer rettet mot MSM.

Til slutt, men ikke mindre viktig, fastlege kan ta dette for deg hvis du er komfortabel med det. Det er 100% gratis (fritatt egenandel) og som for alle andre er dette taushetspliktig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...