Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påkobling til et strømskap på naboens eiendom


Gjest 06309...d42

Anbefalte innlegg

Gjest 06309...d42

Vi holder på å bygge et nytt hus og må i den forbindelse koble oss til et strømskap. Strømskapet står på tomta til naboen som solgte oss tomta og forsyner både hans eget hus og 2 andre naboer med strøm. Skapet står slik at det likevel befinner seg utenfor gjerde hans da det er plassert like utenfor hans garasje. Like ved garasjen og altså skapet, går det en oppkjørsel som blir brukt av flere husholdninger. Oppkjørselen ligger teknisk sett på hans eiendom. For å kunne koble oss til dette skapet må vi grave langs denne oppkjørselen.

Naboen ønsker forøvrig å flytte strømskapene lenger ned slik at disse skal stå utenfor gjerdet vårt isteden for. Hans forutsetning for at vi skal kunne koble oss til strømskapet er at vi betaler for flytting av dette skapet. Flyttingen av skapet, samt 4 ledninger (3 hus + 1 felles ledning) kommer på over kr 50.000,-.

Personlig syns jeg det er urimelig å nekte oss å koble oss til dette skapet da det i dag blir brukt av flere og vi ikke forårsaker altfor store problemer med å grave i oppkjørselen. Det er dessuten ikke slik at vi graver gjennom hagen hans, det ville han nemlig ikke, så i utgangspunktet er vi allerede villig til å påbekoste oss å grave rundt hans tomt for å komme til det skapet. I tillegg til det kjøpte vi tomta med den forventningen at vi kunne koble oss til et eksisterende skap uten å måtte betale over 50.000 for flytting av dette. 

Skapet har vært der angivelig siden 2006 (ca info fra strømleverandøren). Det er videre ingen heftelser ifm strøm eller lignende på eiendommen hans. Det er en bestemmelse om vei fra 2009 og ny trase fra 2015 som jeg antar dekker anlegget av oppkjørselen og endringen av denne. Huset sitt kjøpte han i 2009.

Jeg vet at vi kan klage til Forliksrådet, men hva er våre sjanser her? Vil ikke ende opp med å måtte betale hele saken og alle omkostninger. Det må også sies at han har gode forbindelser i kommunen vi bor i og har gratis tilgang til en advokat som spesialiserer seg på eiendomsrett. 

Anonymous poster hash: 06309...d42

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 06309...d42 skrev (51 minutter siden):

Vi holder på å bygge et nytt hus og må i den forbindelse koble oss til et strømskap. Strømskapet står på tomta til naboen som solgte oss tomta og forsyner både hans eget hus og 2 andre naboer med strøm. Skapet står slik at det likevel befinner seg utenfor gjerde hans da det er plassert like utenfor hans garasje. Like ved garasjen og altså skapet, går det en oppkjørsel som blir brukt av flere husholdninger. Oppkjørselen ligger teknisk sett på hans eiendom. For å kunne koble oss til dette skapet må vi grave langs denne oppkjørselen.

Naboen ønsker forøvrig å flytte strømskapene lenger ned slik at disse skal stå utenfor gjerdet vårt isteden for. Hans forutsetning for at vi skal kunne koble oss til strømskapet er at vi betaler for flytting av dette skapet. Flyttingen av skapet, samt 4 ledninger (3 hus + 1 felles ledning) kommer på over kr 50.000,-.

Personlig syns jeg det er urimelig å nekte oss å koble oss til dette skapet da det i dag blir brukt av flere og vi ikke forårsaker altfor store problemer med å grave i oppkjørselen. Det er dessuten ikke slik at vi graver gjennom hagen hans, det ville han nemlig ikke, så i utgangspunktet er vi allerede villig til å påbekoste oss å grave rundt hans tomt for å komme til det skapet. I tillegg til det kjøpte vi tomta med den forventningen at vi kunne koble oss til et eksisterende skap uten å måtte betale over 50.000 for flytting av dette. 

Skapet har vært der angivelig siden 2006 (ca info fra strømleverandøren). Det er videre ingen heftelser ifm strøm eller lignende på eiendommen hans. Det er en bestemmelse om vei fra 2009 og ny trase fra 2015 som jeg antar dekker anlegget av oppkjørselen og endringen av denne. Huset sitt kjøpte han i 2009.

Jeg vet at vi kan klage til Forliksrådet, men hva er våre sjanser her? Vil ikke ende opp med å måtte betale hele saken og alle omkostninger. Det må også sies at han har gode forbindelser i kommunen vi bor i og har gratis tilgang til en advokat som spesialiserer seg på eiendomsrett. 

Anonymous poster hash: 06309...d42

er det naboen og ikke nettselskapet som eier strømskapet? 

Jeg vet ikke noe særlig om denne typen ting, men jeg gikk utifra at den typen strømskap var eid av nettselskapet og ikke huseierne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (5 minutter siden):

er det naboen og ikke nettselskapet som eier strømskapet? 

Joda, det er nettselskapet som eier skapet og de syns det er helt greit at vi vil koble oss til skapet deres. Men skapet til nettselskapet står egentlig (teoretisk sett) på tomta til naboen og vi må grave oss til skapet for å legge kabler gjennom tomta hans som er da egentlig den felles oppkjørselen. 
Om vi bare setter i gang med gravingen så kan han potensielt klage / anmelde oss for å ha påbegynt gravingen på hans tomt uten hans tillatelse. 

For å sette det på spissen: det mest gunstige for oss er å grave rett fram til det forbaskede skapet gjennom hans hage, men det kan vi vel ikke uten hans tillatelse siden det er hans eiendom? 

Endret av Anonym2022
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 06309...d42 said:

Naboen ønsker forøvrig å flytte strømskapene lenger ned slik at disse skal stå utenfor gjerdet vårt isteden for. Hans forutsetning for at vi skal kunne koble oss til strømskapet er at vi betaler for flytting av dette skapet. Flyttingen av skapet, samt 4 ledninger (3 hus + 1 felles ledning) kommer på over kr 50.000,-.

Har vært borti noe liknende. Jeg tror det som gjelder her er at naboen må betale for flytting av skapet, du betaler kostnaden ved å etablere kabel fra skapet uavhengig av kostnadene ved flytting av skapet.

Forhåpentligvis klarer nettselskapet å regne ut hvor mye dette blir på hver.

 

2 hours ago, Guest 06309...d42 said:

Personlig syns jeg det er urimelig å nekte oss å koble oss til dette skapet da det i dag blir brukt av flere og vi ikke forårsaker altfor store problemer med å grave i oppkjørselen.

Hvis det allerede ligger kabler der så skulle ikke naboen kunne nekte å grave langs disse  - skrev en gang under på en kontrakt for nettselskapet mitt, og der mener jeg huske at et av punktene omhandler at nettselskapet krever rett til å grave langs traseen for fremtiden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
geir__hk skrev (På 1.2.2024 den 6:13 PM):

Hvis det allerede ligger kabler der så skulle ikke naboen kunne nekte å grave langs disse  - skrev en gang under på en kontrakt for nettselskapet mitt, og der mener jeg huske at et av punktene omhandler at nettselskapet krever rett til å grave langs traseen for fremtiden.

Ikke bare i eksisterende trase (for vedlikehold etc); så lenge naboen har strøm, så kan han sannsynligvis* ikke nekte netteier å føre frem strøm til andre kunder over eller under (luftspenn eller jordkabel...) hans eiendom, men grunneier kan (i alle fall til en viss grad...) styre hvor denne kabelen skal legges, så den er minst mulig til hinder for ham. Eventuell flytting av eksisterende skap blir en sak mellom nabo og netteier, han kan ikke trekke dette spørsmålet inn i diskusjonen med trådstarter, for å gi trådstarter (strengt tatt netteier) en rett han allerede har.

Eller, kanskje rettere sagt; trådstarter trenger ikke diskutere med naboen overhodet; det er netteier sin oppgave å ta den krangelen, og fordele utgiftene til hhv flytting av eksisterende installasjon og nyetablering på riktig og rettferdig vis.

Forøvrig, utenom spørsmålet om rettigheter, så er også selve jobben med graving osv frem til trådstarters tilknytningsskap normalt netteiers problem, trådstarter skal "bare" betale regningen (anleggsbidrag) til netteier. Skal du mot formodning få lov å gjøre (deler av) gravejobben selv (sammen med elektriker som skal installere i huset), så kan du vente deg et lite byråkratisk helvete med dokumentasjon (nøyaktig kart og bilder) av hvor kabelen ligger, inkludert hvor dypt det er gravd...

https://www.elklagenemnda.no/contentassets/576de890ea4443379c028600d64190c9/standard-tilknytningsvilkar.pdf

Se punkt 3.4 om fremføring til andre kunder, og punkt 3.10 om flytting av eksisterende installasjon.

*) her må det vel tas et lite forbehold om hvilke leveringsvilkår aktuell netteier følger, om de bruker standardvilkårene, eller om det eventuelt står noe annet/tilsvarende i deres vilkår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...