Gå til innhold

Jobbtilbud og gravid samboer


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig vært i en jobbsøkerprosess, og har nå fått tilbud om drømmejobben. Jeg har tenkt å takke ja.

Jeg og min samboer venter barn nr 2 i juni, noe jeg ikke har nevnt for arbeidsgiver, da det ikke har blitt diskutert noe rundt det (det skal vel strengt tatt ikke diskuteres i ansettelsesprosess uansett). Bør jeg si dette til arbeidsgiver før jeg signerer eller vente til senere?

Jeg vil unngå at arbeidsgiver føler at jeg har ført de bak lyset. Synes det er veldig vanskelig..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke arbeidsgiver noe med. Det eneste arbeidsgiver har rett på er beskjed om pappa/mammaperm god tid i forveien.

Dette er "circle of life", helt normalt, ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Dette er noe seriøse arbeidsgivere er vant til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig. At du skal ha litt pappaperm er helt greit. Jeg synes det var skikkelig ubehagelig å skulle si det til forrige arbeidsgiver, og nokså ubehagelig for den jeg har nå og. Forrige arbeidsgiver sa noe som var nyttig for meg da. "Vi ansatte en ung, gift mann uten barn. Det er en del av pakka"

Nåværende har en litt mer passiv tilnærming, og sa bare gratulerer, så fint, du ordner deg selv eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin95 skrev (47 minutter siden):

Bør jeg si dette til arbeidsgiver før jeg signerer eller vente til senere?

Du trenger ikke nevne det. Det er lenge til din permisjon, med unntak av de to ukene du får i juni som du i praksis kan se på som en tidlig ferie. De to ukene bør ikke ha noe å si fra eller til, så du kan fortelle det etter du har signert. "Rimelig tid" for den ordinære permisjonen din er å si fra minst 3 måneder i forkant. Jeg ville nevnt det før du starter i en bisetning og da bare sagt noe sånn som at du skal bli far i juni og da blir borte 2 uker, og at du forventer 15 uker (eller hva nå enn dere tenker) kommer på senvinteren/tidlig vår neste år.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det samme skjedde hos meg når vi skulle ha vår første.

Jeg hadde akkurat begynt i jobb, å tenkte å grublet på hvordan jeg skulle legge det frem for arbeidsgiver med tanke på at jeg akkurat hadde fått jobben.

Dette ble tatt godt i mot og skapte ingen problemer for noen av partene.

Ikke tenk så mye på det :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...