Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ABS-problem: Hvor kan feilen ligge? [ LØST ]


Anbefalte innlegg

Løst! 
 

Jeg byttet selve sensoren. I stedet for å bruke den som fulgte med, som allerede var montert, så byttet jeg den med den originale, og da løste det seg 😄

—-
 

 

2012 Ford Focus mk3 1.0L Bensin

 

Hei! 

For en stund tilbake så hørte jeg ett lite "knepp" fra høyre bakhjul, da jeg skulle avgårde med bilen. Som når den står lenge uten å bli brukt eller etter at den har blitt vasket. At caliperen holder den litt. Og da dukket ABS-lampen og "glatt veibake" lyset opp. 

Jeg regnet med det var en sensor som hadde gått, så jeg byttet. Uten hell. Etter å ha søkt litt så kunne det muligens vere selve "ringen"/mottakeren som ikke virker som den skulle. Så jeg byttet hele kulelageret komplett. Men det hjalp heller ikke. Så jeg mistenkte det kunne vere noe elektrisk, og det orker jeg ikke å feilsøke selv, så jeg leverte inn bilen for å finne ut hva det kunne vere. 

Han kom frem til at feilen var på venstre side, og at det ville løse seg om jeg bare byttet kulelageret på venstresiden, siden den var temmelig rusten og var mest sannsynlig årsaken til problemet. 

Jeg byttet denne også, men lampene lyser fortsatt 🤷‍♂️ Har prøvd å resette via FORScan, men intet. 

Hvor begynner jeg å evt. feilsøke videre på dette? Er det noe som må kalibreres e.l? 

Takker så mye for innspill! 

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjørt bilen etter bytte? Lampen vil lyse en stund etter feilen er ordnet. Du må kjøre et par km på det meste før det ordner seg. Har du fremdeles feil bør du kunne lese feilen med live data i Forscan. Løft opp hjulet og snurr det rundt manuelt, så skal du se det kommer verdier i Forscan på det hjulet du snurrer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Ludvig86 endret tittelen til ABS-problem: Hvor kan feilen ligge? [ LØST ]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...