Gå til innhold

Rentefond eller sparekonto


Anbefalte innlegg

For penger man ikke ønsker å sette inn i indeksfond, er rentefond eller sparekonto å foretrekke?

Hvis man har penger fordelt på to alternativ:

- Penger i indeksfond med flere års perspektiv

- Penger på bufferkonto; da på høyrentekonto med fritt uttak

Finnes det en mellomting mellom disse? Hvis du er interessert i å sette vekk et beløp med høyere forventet avkastning enn sparekonto, men mindre risiko enn indeksfond? 

Når jeg f.eks sjekker KLP sine rentefond, så er forventet avkastning lavere enn en helt ordinær sparekonto/høyrentekonto med fritt uttak. Har rentefond noen fordeler ved seg som jeg ikke har skjønt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sparekonto = sikkert som banken ..... 4.5% (inntill 0.8-2mil bankgaranti ;)

Rentefond = f.eks Landkredit høyrente .... ga ca 7.5% i 2023 ... har du uflaks kan det falle kanskje 10% eller mer/mindre

Rentefond HighYield/RISIKO = f.eks Landkredit HighYield/Alfred Berg Nordic High Yield ga ca 13% i 2023 men falt nesten 25% under corona

Aksjer/-fond kan gir deg 20-40% avkastning men kan også falle .....30-40% eller enkeltaksjer kan bli verdiløs (worst case).

Personlig har jeg 1/3  i Rentefond/Global Index og norske enkelt Aksjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eplekasse skrev (På 21.1.2024 den 8:07 PM):

Finnes det en mellomting mellom disse? Hvis du er interessert i å sette vekk et beløp med høyere forventet avkastning enn sparekonto, men mindre risiko enn indeksfond? 

Når jeg f.eks sjekker KLP sine rentefond, så er forventet avkastning lavere enn en helt ordinær sparekonto/høyrentekonto med fritt uttak. Har rentefond noen fordeler ved seg som jeg ikke har skjønt?

Det finnes flere typer rentefond med ulik grad av risiko. Ellers finnes det også kombinasjonsfond som gjør som oljefondet og har en prosentfordeling mellom aksje og rentefond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eplekasse skrev (På 21.1.2024 den 8:07 PM):

For penger man ikke ønsker å sette inn i indeksfond, er rentefond eller sparekonto å foretrekke?

Hvis man har penger fordelt på to alternativ:

- Penger i indeksfond med flere års perspektiv

- Penger på bufferkonto; da på høyrentekonto med fritt uttak

Finnes det en mellomting mellom disse? Hvis du er interessert i å sette vekk et beløp med høyere forventet avkastning enn sparekonto, men mindre risiko enn indeksfond? 

Når jeg f.eks sjekker KLP sine rentefond, så er forventet avkastning lavere enn en helt ordinær sparekonto/høyrentekonto med fritt uttak. Har rentefond noen fordeler ved seg som jeg ikke har skjønt?

Det er bare tull at man må ha flere års perspektiv for å ha penger i indeksfond. 

Forventningsavkastningen for indeksfond er høyere enn penger i bank. Det er en hvis risiko for at du taper penger på det men i snitt så skal det "matematisk" gi høyest avkastning å ha 100 % av pengene sine i indeksfond.  

Indeksfond kan selvfølgelig tape penger. Hvis vi f.eks går tilbake til perioden 2007-2008 så var det med maksimal uflaks mulig å tape 2/3 av pengene på 1 år. 

Hvis du har penger som du har tenkt til å bruke om f.eks 1 år så ville jeg ikke satt så mye i indeksfond at det hadde blitt problem hvis indeksfond et faller 50%. 

Jeg mener at ett mye bedre mål på om du burde investere i indeksfond er at du har råd til å tape en stor andel av pengene. Hvis det går bra for deg å tape 50% så investerer du alt i indeksfond. Hvis det ikke går bra så reduserer du andelen  investert i indeksfond sånn at hvis du taper 50 % så er det ett tap du kan akseptere. 

 

Etter min mening så er den beste måten å balanse risiko på å blande bankinnskudd og indeksfond. 

Jeg ville holdt meg unna rentefond. 

De fleste personer med normal mengde bankinnskudd har under 2 millioner (per bank) og er da 100 % sikret mot bank-konkurs.

Rentefond er i hovedsak fordel for institusjonelle investorer (f.eks pensjonsfond) som har for mye penger til at de er sikret av bankenes sikringsfond. 

Jeg ville uansett forventet at ett rentefond som lånte ut penger til næringslivet skulle ha betydelig høyere avkastning enn innskuddsrente i bank.  Men rentene har jo vært lave en tidligere og hvis du ser på gammel data så blir forventningene til inntjening lave.

Hvis du har sett på rentefond som har mye statsobligasjoner er så er det ikke rart at disse får veldig lav avkastning

Det som også er litt spesielt med rentefond er at ulikt det som er vanlig i f.eks boliglån så er det veldig vanlig med fastrentelån. Så verdien av eksisterende portefølje av lån vil som regel falle i verdi når renta går opp. Og stige i verdi når renta går ned. (Rentefond har litt forskjellig tid på gjennomsnittlig gjenstående løpetid. Men har inntrykk at det vanlige er ca 6mnd til 2 år så det er normalt sett ikke veldig sterke effekter av rentefall/økning pga at det uansett er ganske kort tid til lånenes utløp)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...