Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usakelig oppsigelse av leieforholdet?


Gjest 973f2...285

Anbefalte innlegg

Gjest 973f2...285

Hei, rett før november fikk vi i voksenkollektivet oppsigelse fra huseier da de ikke fikk inn noen flere leietagere der vi bodde. De hadde hatt annonse ute en stund. Kom som et sjokk på meg da jeg antok at flere ville komme i løpet av høsten eller over jul. Beliggenheten er bra. De sa de skulle selge huset ettersom ingen flere kom inn. Jeg fikk tilbud om å flytte inn i et annet kollektiv like i nærheten. Litt betenkt med tanke på aldersforskjellen besluttet jeg å takke ja. Samme dag som vi skulle skrive kontrakt kommer han inn med en utenlandsk familie som visstnok skal leie stedet. Hørte utleier snakket på at det ville koste 30.000 kr å leie hele huset. 

Hva tenker dere, er dette innafor? Vi var igjen 2 leieboere

 

Anonymous poster hash: 973f2...285

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 973f2...285 skrev (10 timer siden):

Hei, rett før november fikk vi i voksenkollektivet oppsigelse fra huseier da de ikke fikk inn noen flere leietagere der vi bodde. De hadde hatt annonse ute en stund. Kom som et sjokk på meg da jeg antok at flere ville komme i løpet av høsten eller over jul. Beliggenheten er bra. De sa de skulle selge huset ettersom ingen flere kom inn. Jeg fikk tilbud om å flytte inn i et annet kollektiv like i nærheten. Litt betenkt med tanke på aldersforskjellen besluttet jeg å takke ja. Samme dag som vi skulle skrive kontrakt kommer han inn med en utenlandsk familie som visstnok skal leie stedet. Hørte utleier snakket på at det ville koste 30.000 kr å leie hele huset. 

Hva tenker dere, er dette innafor? Vi var igjen 2 leieboere

 

Anonymous poster hash: 973f2...285

Jeg mener at hvis man ikke klarer å få nok beboere til kollektiv så er det en saklig grunn til oppsigelse. 

Beboere i kollektiv har så vidt jeg vet heller ikke samme rettighet til saklig grunn til oppsigelse, men kan sies opp så lenge leieavtalen åpner for det. 

Jf husleieloven § 9-5

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Endret av HW1
skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest 973f2...285
HW1 skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at hvis man ikke klarer å få nok beboere til kollektiv så er det en saklig grunn til oppsigelse. 

Beboere i kollektiv har så vidt jeg vet heller ikke samme rettighet til saklig grunn til oppsigelse, men kan sies opp så lenge leieavtalen åpner for det. 

Jf husleieloven § 9-5

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Ja kanskje. Forstår det økonomiske perspektivet men at de plutselig skal leie ut til andre for en høyere pris enn å selge slik de sa, er vel det jeg reagerer på

Anonymous poster hash: 973f2...285

Lenke til kommentar
Gjest 973f2...285
Leo_ skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke salg i seg selv er oppsigelsesgrunn, men om du har akseptert en avtale er det vel verre å bestride den i etterkant. 

Jo salg og oppussing er lovlig oppsigelse. Det står også i oppsigelsen vi fikk skriftelig at de skulle pusse opp og selge. Vet det er lov å ombestemme seg i det daglige men tror ikke det stemmer for utleie og utleiere. Altså å gå fra å si at de skal pusse opp og selge forså å dra inn noen på visning samme dag ny kontrakt skal skrives

Anonymous poster hash: 973f2...285

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...