Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av hjullager: Jeg sliter! { LØST }


Anbefalte innlegg

{Løst} 

Jeg måtte til slutt bre ta frem vinkelsliperen og kappe de. Skulle ha gjort det fra starten, da det var gjort på kort tid. 


---

 

 

Hepp! 
 

Jeg er i ferd med å bytte ett hjullager bak på en 2012 Ford Focus. I utgangspunktet er det bare 4 bolter og abs-sensoren som skal løses. Greit nok. 

Men de fire boltene er helt rustne og umulige å få løs, og veldig vanskelig å komme til. Jeg føler jeg har prøvd «alt». Hodene er helt rundet så den E14 pipen var ikke mye hjelp i. Så jeg prøvde en slik sak man bruker på avrundede bolthoder. En slags «erstatningsmutter». Den fungerte litt, men til slutt knakk bolten. Flott! 
 

Har prøvd med flere liter med rustløser og WD-40, men lite hell. Har prøvd med varme også uten hell. Noe av problemet er å komme ordentlig til. Noen tips her…? 
 

//

IMG_0250.jpeg

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Eller slip bort bolthodene, Nav og lager er vel i en enhet på disse.

Jeg har kappet de på utsiden. På innsiden er det verre. Da vil det uansett bli igjen en liten bit med gjenger fast midt i mellom 🤷🏽

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (Akkurat nå):

Jeg har kappet de på utsiden. På innsiden er det verre. Da vil det uansett bli igjen en liten bit med gjenger fast midt i mellom 🤷🏽

Eller bare bruk den som du brukte til og begynne med slik at de andre boltene knekker, du må jo uansett ha nytt nav og bolter her.

 

Endret av Dragonlove
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Eller bare bruk den som du brukte til og begynne med slik at de andre boltene knekker, du må jo uansett ha nytt nav og bolter her.

Jeg har kjøpt nytt nav og bolter. 👍🏾 Men er redd jeg ikke klarer å skru ut resten om de knekker…

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (Akkurat nå):

Jeg har kjøpt nytt nav og bolter. 👍🏾 Men er redd jeg ikke klarer å skru ut resten om de knekker…

Det spiller jo ingen rolle, de nye boltene skal jo i det nye navet, bare knekk boltene i det som står på bilen, så drar du ut hele navet og setter i det nye, se den videoen jeg postet, det viser der hvordan det er.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (7 minutter siden):

Det spiller jo ingen rolle, de nye boltene skal jo i det nye navet, bare knekk boltene i det som står på bilen, så drar du ut hele navet og setter i det nye, se den videoen jeg postet, det viser der hvordan det er.

Takk! Såg ikke du postet en video. Skal se denne 😄

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (17 minutter siden):

Eller bare bruk den som du brukte til og begynne med slik at de andre boltene knekker, du må jo uansett ha nytt nav og bolter her.

 

Takk for denne! Jeg trodde det var gjenget hele veien på begge sider 😄Så da skal det i teorien bare vere å få bort boltehodene og dra ut navet og boltene om jeg forstår det riktig?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Men hvis du har luftkomptessor, så er en slik luftmeisel ekstremt effektivt på alt som har rustet fast...bremseskiver, bolter, fastrusta deler osv for å få ting til å løsne/bryte den rusten. Halvtime med hammer på gammel bremseskive vs 20 sek med luftmeisel.:grin:. Absolutt verd investeringen for senere bruk også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dopus skrev (2 timer siden):

Men hvis du har luftkomptessor, så er en slik luftmeisel ekstremt effektivt på alt som har rustet fast...bremseskiver, bolter, fastrusta deler osv for å få ting til å løsne/bryte den rusten. Halvtime med hammer på gammel bremseskive vs 20 sek med luftmeisel.:grin:. Absolutt verd investeringen for senere bruk også.

Tror jeg skal invistere i en slik sak, ja 😄

Lenke til kommentar
34 minutes ago, _R2D2_ said:

Hva har du varmet med og hvor mye? Erfaringsmessig på rustne bolter må det varmes rødglødene gjerne i flere omganger, da helst med induksjon.

Induksjonsvarmere er ganske dyrt, hvis en kun har tenkt å bruke det til hobbybruk. Begynner vel på rundt 4k hos biltema og jula.

Lenke til kommentar
  • Ludvig86 endret tittelen til Bytte av hjullager: Jeg sliter! { LØST }

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...