Gå til innhold

Kan vi motbevise komplett? Byggeprosjekt


Anbefalte innlegg

Mailet med Komplett.no om hjelp til å sette sammen en pakke for å bygge gaming-pc selv til maks 7000,-

Fikk til svar at det kunne jeg bare glemme. Det var ikke mulig å bygge en så billig gaming-pc.

Det kan da ikke stemme?

Jeg har derfor satt meg som mål å bygge en gaming-pc til absolutt maks 7000,- helst 5000,- som kan dra fortnite (som er det barna spiller) med high graphic settings og 150 fps.

Vet det er mulig, men tar gjerne tips. Har skjerm, mus, hdd og tastatur fra før.

Hvor begynner man! 

Finne et godt og billig hovedkort og kabinett? Eller finne grafikkort først å bygge rundt det? Tenkte kanskje 2080 eller 1660 super...

DB3UsXpMrKVKzyt9rT4zs5.jpg

Endret av drajnyrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.

Om vi ser for oss komplett altså.

 

Windows koster 1.650,-

Du kan bruke en ryzen 5600g, den holder som apu til ~medium lav grafikk og ca 60 fps. Koster for tiden 1.900,-

Am4 hovedkort blir ca 1.200,-

Da er vi oppe i 4750,-

 

Minne for ca 700,-

Kabinettet alene på ca 1.000,-

 

Psu blir 1.000,-

 

Tror du kommer til å slite med å få en pc til 5000,- som klarer Fortnite på high med dagens priser...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedkort Gigabyte B760M DS3H DDR4    (kr 1401)    Socket 1700    microATX
Intel Core i3 12100F    (kr 1188)    Socket 1700    
ram 2x 8GB ddr4    (kr 518)        
ssd  1 TB M.2  (kr 685)        
cpu kjøler   (kr 0,   inkludert med cpu)    
Kabinett Fractal Design Core 1100    (kr 504)        microATX
Corsair CV550 Strømforsyning    (kr 700)        
grafikkort Radeon RX 6600    (kr 2675)        
Windows / Linux    (kr 0, Windows er ikke gratis, men ganske fint å ha for spill)        
sum    kr 7671        
 

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (49 minutter siden):

Vel.

Om vi ser for oss komplett altså.

 

Windows koster 1.650,-

Du kan bruke en ryzen 5600g, den holder som apu til ~medium lav grafikk og ca 60 fps. Koster for tiden 1.900,-

Am4 hovedkort blir ca 1.200,-

Da er vi oppe i 4750,-

 

Minne for ca 700,-

Kabinettet alene på ca 1.000,-

 

Psu blir 1.000,-

 

Tror du kommer til å slite med å få en pc til 5000,- som klarer Fortnite på high med dagens priser...

 

Takk!

Ja jeg må nok se på alle mulige nettbutikker og div kupp for å klare det. De har nok rett om alt skulle blitt handlet i deres butikk på samme dag👍

 

Lenke til kommentar
drajnyrb skrev (2 timer siden):

Mye bra der ja. Så prebuilt lønner seg? Tenker 16gb ram er minimum.

Ja ferdig bygget er eneste måten å klare budsjettet ditt. Bare windows koster en tusenlapp om du bygger selv.

Det er også et lite helvete om du får trøbbel med sammensetningen av delene og må sende tilbake.

Lenke til kommentar

En god ide er å følge med litt "over tid" på Demovarene hos komplett. Jeg har alltid gjort det og kommet billigere ut av det. Det forutsetter et visst minimum av kunnskap vedr komponenter man trenger. I våres bygde jeg selv en maskin med et Asus  Z790-Prime HK, Intel, I5-12600KF CPU 4x16 GB GDDR5 5600 RAM, en 240 Asus TUF vannkjøler til CPU, Fractal Design Focus 2 kabinett, RTX 3070 Ti skjermkort og Corsair RM 750X PSU og et Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB for den nette sum av 14839. Satt noen ganger og fulgte med om natta og så at det dukket opp komponenter på Demosiden til kraftig redusert pris og slo til med en gang. Fullpris på varene skulle vært 20193,-. Ved å lese seg litt opp på tester av komponenter, og for den saks skyld se an ytelsen på det enkelte komponent på Passmark.com kan du ende opp med et bedre bygg (og rimeligere) enn det Komplett foreslår. 

Ser jo at mitt eksempel er dobbelt så dyrt som trådstarter ser for seg, men metoden ved valg av komponenter og til hvilken pris har absolutt noe for seg. Og selvfølgelig lønner det seg å bygge noe som er "Futureproof", som f.eks å velge et HK i 700 serien. Den svelger "alle" CPU'er i 12, 13 og 14000 serien til Intel. Ytelsesforskjellen mellom 13 og 14 serien er helt marginal, samt at 12-serien er heller ikke nevneverdig bak 13-serien. På diverse sider som Tweaktown.com, Techspot.com og Tomshardware.com er konklusjonen den samme, i hvertfall sett i fra et "bang for buck" synspunkt. Men uansett, begynn med en platform som er fremtidsrettet, som hovedkort. AMD har jeg ikke hatt på flere år, men vet såpass at de bygger hovedkort som dekker flere generasjoner av CPU. Og det ser de ut til å fortsette med med den nye platformen som støtter DDR5 ram også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 timer siden):

Windows / Linux    (kr 0, Windows er ikke gratis, men ganske fint å ha for spill)   

Kan bruke demoversjon/ulisensiert versjon av Windows. Mister noen funksjoner, men det går ikke utover spill.

 

overhodet skrev (12 timer siden):

Ja ferdig bygget er eneste måten å klare budsjettet ditt. Bare windows koster en tusenlapp om du bygger selv.

Det er også et lite helvete om du får trøbbel med sammensetningen av delene og må sende tilbake.

Fordelen med å kjøpe PCen og bygge selv er at du har garanti på komponentene og ikke hele maskina. Da trenger du ikke sende hele maskina tilbake, men kun den delen du har problemer med. En fordel å kunne feilsøke litt selv, men med hjelp av forumet til å finne feil, går det nok bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (39 minutter siden):

Kan bruke demoversjon/ulisensiert versjon av Windows. Mister noen funksjoner, men det går ikke utover spill.

 

Fordelen med å kjøpe PCen og bygge selv er at du har garanti på komponentene og ikke hele maskina. Da trenger du ikke sende hele maskina tilbake, men kun den delen du har problemer med. En fordel å kunne feilsøke litt selv, men med hjelp av forumet til å finne feil, går det nok bra.

Ulempen er at det kan være vanskelig å finne ut hva som er feil. Det er mye enklere å la produsenten ta seg av det. Hvis du bygger selv må du i verste fall sende alt tilbake på angrerett fordi du ikke finner feilen.

Endret av overhodet
Lenke til kommentar
overhodet skrev (1 time siden):

Ulempen er at det kan være vanskelig å finne ut hva som er feil. Det er mye enklere å la produsenten ta seg av det. Hvis du bygger selv må du i verste fall sende alt tilbake på angrerett fordi du ikke finner feilen.

Derfor jeg skriver at det er en fordel å kunne feilsøke selv. Tror folk har godt av å feilsøke litt selv. Er da man lærer mest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tangent skrev (13 timer siden):

En god ide er å følge med litt "over tid" på Demovarene hos komplett. Jeg har alltid gjort det og kommet billigere ut av det. Det forutsetter et visst minimum av kunnskap vedr komponenter man trenger. I våres bygde jeg selv en maskin med et Asus  Z790-Prime HK, Intel, I5-12600KF CPU 4x16 GB GDDR5 5600 RAM, en 240 Asus TUF vannkjøler til CPU, Fractal Design Focus 2 kabinett, RTX 3070 Ti skjermkort og Corsair RM 750X PSU og et Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB for den nette sum av 14839. Satt noen ganger og fulgte med om natta og så at det dukket opp komponenter på Demosiden til kraftig redusert pris og slo til med en gang. Fullpris på varene skulle vært 20193,-. Ved å lese seg litt opp på tester av komponenter, og for den saks skyld se an ytelsen på det enkelte komponent på Passmark.com kan du ende opp med et bedre bygg (og rimeligere) enn det Komplett foreslår. 

Ser jo at mitt eksempel er dobbelt så dyrt som trådstarter ser for seg, men metoden ved valg av komponenter og til hvilken pris har absolutt noe for seg. Og selvfølgelig lønner det seg å bygge noe som er "Futureproof", som f.eks å velge et HK i 700 serien. Den svelger "alle" CPU'er i 12, 13 og 14000 serien til Intel. Ytelsesforskjellen mellom 13 og 14 serien er helt marginal, samt at 12-serien er heller ikke nevneverdig bak 13-serien. På diverse sider som Tweaktown.com, Techspot.com og Tomshardware.com er konklusjonen den samme, i hvertfall sett i fra et "bang for buck" synspunkt. Men uansett, begynn med en platform som er fremtidsrettet, som hovedkort. AMD har jeg ikke hatt på flere år, men vet såpass at de bygger hovedkort som dekker flere generasjoner av CPU. Og det ser de ut til å fortsette med med den nye platformen som støtter DDR5 ram også.

Yes! God oppsummering av det jeg tenkte. Det som må på plass først er en liste man kan jobbe med og takker der for gode innspill. Vet man hva man skal følge med på blir det ikke så voldsomt! For det er en stor jungel der ute og nye man må sjekke rundt kompatibilitet. Samtidig, det er jod et sånt er gøy. Sette seg inn i ting og lære av de som kan det.

Tips til komponenter som gjør en grei jobb også i fremtiden tas mot med stor takk😄👍

Endret av drajnyrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...