Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når foreldre dør.. Hva da?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to foreldre som lever i dag. Jeg har også ei søster, men hun her tungt diagnotisert, slik at når mine foreldre går bort, vil jeg være alene om alle type avgjørelser og arbeid i forbindelse med bortgang av foreldre. Dette er ikke et klageinnlegg, jeg sliter bare med mye angst i forhold til hva man skal gjøre når man er alene om noe sånt. Jeg vet at mine foreldre har søsken som har hjulpet hverandre i denne prosessen, men i mitt tilfelle må jeg ivareta søster + at jeg står alene om alt i etterkant av bortgang.

Spørsmålet mitt er, hvis min siste foreldre fks blir dement e.l, hva er gjørelista i forhold til boligen deres, bankkontoene deres, bilene deres og alt det der? Finnes det noen offentlige instanser som hjelper en i slike situasjoner? Ikke mistolk dette innlegget, det kan virke egoistisk, men jeg er bare engstelig for når denne dagen kommer, og hva man skal gjøre i denne situasjonen.. 

 

Om noen av dere har vært i gjennom denne prosessen, hva burde man gjøre, og hva burde man IKKE gjøre? 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enmannpaa27 skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet mitt er, hvis min siste foreldre fks blir dement e.l, hva er gjørelista i forhold til boligen deres, bankkontoene deres, bilene deres og alt det der? Finnes det noen offentlige instanser som hjelper en i slike situasjoner?

Dine foreldre bør opprette en fremtidsfullmakt hver, som beskriver hva som skal gjøres med boliger, kjøretøy og frie midler dersom de ikke lenger kan bo hjemme. Denne oppgir hvem som skal være deres fullmektige, altså verge, når de ikke lenger har samtykkekompetanse. Hvis ikke dette er gjort, vil statsforvalteren oppnevne et verge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det er store verdier/komplekse forhold bør dere opprette fremtidsfullmakt/testamente via advokat.
For de enkle forholdene finnes det mange gode maler for fremtidsfullmakt på nettet.

Avhengig av tidsperspektiv, alder og helse, kan det være smart å starte prosessen med å overføre eiendom og eiendeler til etterkommere. Det kan spare dere for tid og plunder.
Det viktigste er at dere snakker sammen og at dette ikke skaper konflikt i etterkant. Lykke til !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 58bba...427

Fremtidsfullmakt om mulig, liste over passord og koder, mulighet for å sjekke postadresse en del måneder fremover. 

Bankkontoer fryses gjerne i det dødsfallet er registrert og avventer skifte. Det kan dermed være greit å ha penger klart via evt forskudd på arv for inkasso og regninger som ikke slutter å komme. Om mulig god hjelp med hjelp til å informere og svare på spørsmål fra venner og bekjente. 

Det er en lang og vanskelig prosess. 

Ift vergemål over søster bør det planlegges. 

Anonymous poster hash: 58bba...427

Lenke til kommentar
1 hour ago, goonersaurus said:

Har vært igjennom dette ja. Kan hjelpe deg litt på vei på pm om du ønsker.

Ikke at denne saken angår meg direkte, og dette er bare et forslag, men fint om dere heller tar dette i det åpne forumet altså her. Dette fordi mange kan komme hit, lure på det samme, søke på emnet og dermed finne løsningen nettopp gjennom denne tråden basert på ditt svar. Med mindre det er 'hemmelig' er det fint om vi andre kan lese om prosessen også 🙂

Når det gjelder emnet. Jeg tenker at uansett er det aldri feil å ha ting konkret på et papir hvor det senere kan dokumenteres. Når en person er borte blir det litt vanskelig å høre om de fortsatt syntes det samme, derfor er det viktig og få deres siste ønsker og fordelinger ned på papiret og få dette dokumentert gjennom en advokat. Det blir da i dette tilfellet foreldrenes siste ord før de går bort, etterpå er det for sent.

Jeg ville ikke utsatt dette noe mer, du får nok mer ro & sjelefred når det er i orden, men jeg tror mange foreldre kvier seg for å gjøre dette da de kanskje tenker at enden er nær, noe som ikke alltid akkurat er tilfelle men det er jo en bekreftelse.

Endret av opensky
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...