Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper ser ut til å ha trukket seg… hva nå?


opensky

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøve å holde dette kort. Selger per. dags dato nå noe på Finn.no

Rett før jul ble jeg og en kjøper enige om salg som skulle skje en gang på nyåret, enige verbalt på telefon og derfor ingen melding med tekst om avtale. Kun verbalt.

Nå svarer ikke kjøper, selv om meldinger står som sett. Som leder meg til å tro at kjøper har trukket seg, og gidder ikke å svare det er dessverre noen av de der ute.

I mellomtiden har jeg 3 andre interessenter som kan komme på dagen å kjøpe produktet. Jeg vil helst ikke vente lenger i tilfelle de også mister interessen og jeg ender opp med å ikke få solgt det til noen.

Har heller ikke lyst til å selge det helt enda i tilfelle kjøper kommer i ettertid å sier vi hadde en avtale.

Så hva bør jeg gjøre, hva gjelder? En del av meg ønsker å selge dette i morgen til neste i køen, men hva gjør en når en man har avtale med ikke svarer?

 

Takker for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier at meldingene blir sett, så hadde jeg sendt en siste melding med beskjed om at hvis kjøper ikke svarer innen en gitt tidsfrist går du videre til nestemann i kø.

(edit: la ikke merke til at dette var postet i juss-delen av forumet. Ta synsingen min for hva det er.)

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Send melding til fyren, skriv at han må bekrefte at han skal kjøpe innen dagens utgang, eller så går den til noen andre. Du vil også ha en sum for å holde av varen. Hvis han ikke henter, beholder du pengene, kjøper han, trekkes det av kjøpesummen. "Håndpenger". 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når dere er enige om kjøp og har en avtale er måten å komme seg ut av avtalen på via heving. At du har andre som er interessert er ikke relevant for den avtalen du allerede har. 

Det følger av kjøpsloven § 50 at kjøperen skal "yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham for at selgeren skal kunne oppfylle kjøpet". Etter kjøpsloven § 55 kan selgeren heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker, hvis dette er et vesentlig kontraktsbrudd. Hvis manglende medvirkning ikke er et vesentlig kontraktsbrudd kan selgeren heve hvis kjøperen ikke medvirker til kjøpet innen en rimelig tilleggsfrist. 

Total stillhet fra kjøper i noe over en uke er ikke et vesentlig kontraktsbrudd i julehøytiden. Du må derfor sette en "rimelig tilleggsfrist" etter § 55 annet ledd. Hvor rimelig tilleggsfristen må være avhenger av hva slags medvirkning det er snakk om. Å følge opp dialog med selger er ikke veldig tyngende for kjøper, og tilleggsfristen kan da være rimelig kort. 

Du kan derfor sende en melding til kjøper om at du vil heve kjøpet dersom kjøper ikke innen 24 timer gir tilbakemelding på om han står ved avtalen. 

Hvis du ønsker det kan du også legge til at du i medhold av kjøpsloven § 62 vil kreve at kjøpesummen blir forskuddsbetalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
joandreas skrev (38 minutter siden):

om dette er juss, er det å tro en muntlig avtale holder på finn.no rimelig naivt.

kjøper har sannsynligvis byttet mening og ville kalle det bortkastet å annmelde det.

Dette innlegget illustrerer godt hvorfor konseptene "dekningssalg og dekningskjøp" burde bli langt mer kjent for alle dem som hobby-handler på finn.no og Facebook-grupper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...