Gå til innhold

Varmekablene eller termostat-bryteren som kan være ødelagt?


Anbefalte innlegg

Hårek skrev (6 timer siden):

Har opplevd det samme. Potensiometer i termostat / regulator er defekt. Ikke enkelt å bytte bare komponenten, satte inn ny termostat.

Takker og bukker. Ja, noen sier det er det enkleste. Jeg skal prøve meg selv om jeg har rykte på meg at alt jeg tar i blir til stein. Men stein får man heldigvis ikke støt av..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange slike termostater har to følere, en romføler i selve termostaten og en gulvføler som ligger i gulvet. Dersom termostaten er montert ute i gangen og varmekablene er inne på badet så må du være særlig oppmerksom. Ta deg heller en prat med han elektrikkerkompisen din, inviter han over på en dram og be han om å ta med multimeter og noen tykke ullsokker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (3 timer siden):

Mange slike termostater har to følere, en romføler i selve termostaten og en gulvføler som ligger i gulvet. Dersom termostaten er montert ute i gangen og varmekablene er inne på badet så må du være særlig oppmerksom. Ta deg heller en prat med han elektrikkerkompisen din, inviter han over på en dram og be han om å ta med multimeter og noen tykke ullsokker.

Takk Professor. Tror jeg kaster inn håndkle på dette, det skjer garantert noe hazzle hvis jeg prøver på noe selv.. Pleier å gjøre det gitt..🥶

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når varmekablene slutter å virke, er det i minst 95 % av tilfellene termostaten som er defekt. Det er greit å sjekke kablene også, en sjelden gang er det brudd her, og da krever det større tiltak å få dette fikset. Når termostaten byttes, bør det settes inn en ny som bruker de samme sensorløsningene som den gamle. Dette kan være romtemperatur eller gulvtemperatur, eller en kombinasjon av disse, og det er også mulig at det brukes en temperaturbegrensning fra gulvsensoren (vanligvis på parkett/laminat). Dette er noe du ikke bør gjøre selv, men påkalle høyere makter (autorisert installatør).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis termostaten har en golvføler så er det nok at området den ligger i er tildekt med klær eller lignende vil få termostaten til å koble ut, så du bør forsikre deg om at gulvet er rensket før du konkluderer med at termostaten er defekt, og så må du selvsagt måle om den mangler utgangsspenning når den skal være aktivert.

Endret av Powertrainer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...