Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenighet i en utleiehendelse


kuld935

Anbefalte innlegg

Har en sak her, hvor jeg ikke kommer til å nevne navn, men lurer på bare hva som er riktig her. Har da opprinnelig bodd/bor i et bofelleskap, hvor det er årskontrakt (Ingen oppsigelsestid tydligsvis) Har dermed funnet et annet sted å bo som er billigere, også til grunn for at jeg skal flytte inn med min kjære.

Publisert annonse for rommet da under tillatelse av utleier (dvs. de sa at siden det ikke er oppsigelsestid så må jeg finne noen andre for å ta over leien(spesifiserte ikke hvem!)) Annonse publisert, da går vi fremover i tid ca halv måndte, jeg finner ny leielighet som er billigere og passer bedre for 2 stykker. Der skal vi flytte inn om en måndte. (publisert annonse for rommet i 1.5 måndter før flytting, signert kontrakt en måndte før innflytningsdato) Nå har da utleier av dette bofelleskapet valgt at dem også skal flytte ut og publiserer annonse for sitt rom en tusenlapp billigere, inkl møbler (en uke før vi skal flytte ut) og får dermed naturligsvis en leietaker før vi får pga det er billigere. Vi har da nå funnet noen andre som kan leie, men utleier vil ikke ha dem andre som leietaker pga det går gjennom NAV. 

 

Har jeg noen rettigheter her? med tanke på at alt utleier sa i første omgang er at jeg skal finne en ny leietaker som kan ta over dette rommet, men kunn pga det er gjennom nav så ønsker dem altså ikke å gi kontrakt, jeg tenker da det er dems problem ettersom jeg har fullført det jeg skal?

Endret av kuld935
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok ditt problem. Du har signert en kontrakt, og om utleier gir deg mulighet til å bryte den ved å finne ny leietaker, så er jo dette bra. Likevell må utleier godkjenne ny leietaker, og kan her velge fritt. Om du ikke finner noen utleier ønsker at skal overta, må du betale ut tiden du har signert kontrakt. 

Slik er det bare. 

Lenke til kommentar

Du kan ikkje kreva at utleigar lar nokon andre overta kontrakten din, men du kan framleiga. Utleigar kan ikkje nekta deg å framleiga til ein spesifikk person utan sakleg grunn. At personen går på Nav vil nok ikkje i seg sjølv vera sakleg grunn. Mykje av risikoen for depositum og husleige hamnar jo då uansett hos deg, sidan du må betala inn husleiga kvar månad uansett om du har fått den frå framleigetakaren eller ikkje.

Lenke til kommentar
MKap skrev (8 minutter siden):

Du kan ikkje kreva at utleigar lar nokon andre overta kontrakten din, men du kan framleiga. Utleigar kan ikkje nekta deg å framleiga til ein spesifikk person utan sakleg grunn. At personen går på Nav vil nok ikkje i seg sjølv vera sakleg grunn. Mykje av risikoen for depositum og husleige hamnar jo då uansett hos deg, sidan du må betala inn husleiga kvar månad uansett om du har fått den frå framleigetakaren eller ikkje.

Jo, det kan nektes å fremleie. Det er veldig vanlig at nettopp dette er nedfelt i kontrakt.

Lenke til kommentar

Etter husleieloven § 8-1 kan man ikke kreve å få skifte leietaker i leiekontrakten uten utleiers samtykke. Utleier trenger ikke saklig grunn for å nekte. 

Ved tidsbestemte leieavtaler kan leietaker fremleie "for resten av leietiden", med godkjenning fra utleier, husleieloven § 7-5. Dette innebærer at leietaker beholder alle plikter overfor utleier, men han overfører rettighetene til noen andre. Utleier må her ha saklig grunn begrunnet i forhold hos fremleietaker, eller i at boligen blir overbefolket. Ved fremleie vil dårlig økonomi hos fremleietaker (som f.eks. at vedkommende har NAV-garanti) ikke være saklig grunn for å nekte utleie, ettersom utleier ikke forholder seg til fremleietaker mtp. betaling av leie, men til hovedleietaker. Husleieloven § 7-5 kan ikke fravikes i leieavtale, og det kan heller ikke avtales at noe skal være saklig grunn som ikke er det. 

Det er imidlertid en økonomisk risiko ved å fremleie. Du påtar deg å sørge for at utleier får betalt i tråd med din leieavtale, samtidig som du må sørge for å få betalt fra din leietaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...