Gå til innhold

Vil bytte modem fra telia


elementz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NULL skrev (25 minutter siden):

Dette er vel en gateway (kombinert modem/ruter) med integrert GPoN ONT ("fibermodem"). I praksis betyr det nok at du er avhengig av å bruke denne, men hvis du skal bruke en annen ruter kan du kanskje sette denne Huawei gateway-en i bridge mode.

Takk for svar. Fant litt ut av dette. Det er en GPON ONT som du nevner. Sjekka med bridge-ing, men ser ut som den er løst til innstillingene fra telia.(Alt er greyed out og jeg kan ikke bytte på de instillingene) 

 

Slik jeg ser det er alternativet å kjøpe inn en egen ONT modem med wifi6 eller kontakte telia og høre om de har noe alternativ. Sjekka ut sidene deres men ser ikke sånn ut. 

 

Lenke til kommentar

Tviler på du kan bare koble til en ont modem sjøl, vil tippe Telia har noen sperrer på hvilke de støtter, kontakter du de så kan du få annen modem, den Huawei ruteren er ganske utdatert, tror det sagemcom ruter de bruker nå evt så kan man oppgradere til en mesh løsning ruter men den må man betale 49kr i måneden for å leie.

https://www.telia.no/kundeservice/internett/rutere-bredband/sagemcom-3890/

tror du kan få byttet i den uten ekstra kostnad hvis du kontakter kundeservice

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Rart om de ikke skulle støtte bridge mode. Sjekket kundeservicesidene til Telia om det ikke ligger noe informasjon? Prøvd å Google om noen andre Telia-kunder har sagt noe om bridge mode på denne?

Som @elementz sier, du kan nok ikke bytte ut denne med en eget GPoN ONT. En slik ONT må være inregistrert i Telia sine systemer for å fungere.

Spørsmål er også hva du ønsker å oppnå. Hvis det kun er for å få bedre WiFi, kan man velge å kjøre en aksesspunktløsning bak Telia-boksen (eller et mesh-sett i aksesspunktmodus).

Lenke til kommentar

Beste løsning for menigmann som ønsker egen ruter er slik jeg ser det å sette ISP'en sin ruter i bromodus (bridge mode) og sette egen ruter eller mesh bak denne. Nest beste løsning dersom bromodus ikke er mulig er å sette egen ruter/mesh i aksesspunkt-modus. Selv har jeg Altibox og bromodus, og er fornøyd med den løsningen.

Etter mitt syn er ISPen sin oppgave å levere nett, ikke noe mer. For meg er det et poeng å være mest mulig uavhengig av ISPen sine ideer om wifi etc. i mitt hus. Da er jeg samtidig best forberedt på å evt. skifte ISP om det skulle bli aktuelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 27.12.2023 at 6:46 PM, NULL said:

Rart om de ikke skulle støtte bridge mode. Sjekket kundeservicesidene til Telia om det ikke ligger noe informasjon? Prøvd å Google om noen andre Telia-kunder har sagt noe om bridge mode på denne?

Som @elementz sier, du kan nok ikke bytte ut denne med en eget GPoN ONT. En slik ONT må være inregistrert i Telia sine systemer for å fungere.

Spørsmål er også hva du ønsker å oppnå. Hvis det kun er for å få bedre WiFi, kan man velge å kjøre en aksesspunktløsning bak Telia-boksen (eller et mesh-sett i aksesspunktmodus).

Har brukt både Sagecom (HFC), Inteno og F1 routeren (Fiber) til Telia. Alle de kan puttes i bridge mode, gjort det selv med Google Nest Wifi.

 

https://www.telia.no/kundeservice/internett/rutere-bredband/

her er en link til alt utstyret og manualer 👍

Lenke til kommentar
46 minutes ago, kUaMooMoo said:

Hmmm. Har inntrykk av at Huawei stort sett har blitt brukt på Trådløst/mobilt bredbånd hos Telia?

Ut i fra Google-søk var vel denne i bruk selv tilbake i "Get-tiden" virker det som. Noen Google-treff gir bufret innhold på gamle Get-sider der modellen er omtalt. 

Lenke til kommentar
On 27.12.2023 at 6:35 PM, elementz said:

Takk for svar. Fant litt ut av dette. Det er en GPON ONT som du nevner. Sjekka med bridge-ing, men ser ut som den er løst til innstillingene fra telia.(Alt er greyed out og jeg kan ikke bytte på de instillingene) 

 

Slik jeg ser det er alternativet å kjøpe inn en egen ONT modem med wifi6 eller kontakte telia og høre om de har noe alternativ. Sjekka ut sidene deres men ser ikke sånn ut. 

 

https://superuser.com/questions/1120909/super-admin-access-to-huawei-hg8245
 

ser ut som det går an å «hacke» routeren litt. Vet ikke om dette hjelper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...