Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie for lærer ansatt etter sommerferien.


Eriksen23

Anbefalte innlegg

Ferieloven definerer at ansatte som begynner i ny stilling innen 30.09 har krav på full ferie. Men hvordan fungerer dette med lærere og lektorer som egentlig skal ta ut all ferien mellom juni og august, hvis de ansettes til høstsemesteret i august/september.

Er jo kun et problem første året om en ansettes på høsten, men uklart hvordan dette da løses.

Endret av Eriksen23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må følge ferieloven. I dette tilfellet skal man ha 25 dager ferie med mindre man ikke har opparbeidet seg feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, for da kan man nekte å ta ut feire for de dagene du ikke har feriepenger.

Det er også mulig at ferie er avviklet hos tidligere arbeidsgiver, og dette blir naturligvis fratrekk for den ferie man kan avvikle hos nåværende arbeidsgiver.

Det er flere som bryter ferieloven f.eks. ved å ikke ta ut så mye ferie som de skal ved bytte av jobb, men det korrekte er altså 25 dager ferie hvert år selv om du bytter arbeidsgiver.

Det er arbeidsgiver ansvar og ditt ansvar å sørge for dette. Hvis det er ferie igjen for denne læreren så må nok arbeidsgiver og arbeidstaker lage seg en avtale for når det passer best å ta ut feriedagene. Det er ingenting som heter at du skal ta ut ferie mellom juni og august, det er bare at det er kun i denne perioden du kan kreve minst tre uker sammenhengende ferie.

Ergo kan jobben pålegge ferie som ikke er sammenhengende hvis de ønsker.

Endret av Stender
Lenke til kommentar
Stender skrev (5 minutter siden):

Man må følge ferieloven. I dette tilfellet skal man ha 25 dager ferie med mindre man ikke har opparbeidet seg feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, for da kan man nekte å ta ut feire for de dagene du ikke har feriepenger.

Det er også mulig at ferie er avviklet hos tidligere arbeidsgiver, og dette blir naturligvis fratrekk for den ferie man kan avvikle hos nåværende arbeidsgiver.

Det er flere som bryter ferieloven f.eks. ved å ikke ta ut så mye ferie som de skal ved bytte av jobb, men det korrekte er altså 25 dager ferie hvert år selv om du bytter arbeidsgiver.

Det er arbeidsgiver ansvar og ditt ansvar å sørge for dette. Hvis det er ferie igjen for denne læreren så må nok arbeidsgiver og arbeidstaker lage seg en avtale for når det passer best å ta ut feriedagene. Det er ingenting som heter at du skal ta ut ferie mellom juni og august, det er bare at det er kun i denne perioden du kan kreve minst tre uker sammenhengende ferie.

Ergo kan jobben pålegge ferie som ikke er sammenhengende hvis de ønsker.

Hm.

Men basert på dette så vil altså "alle" nyutdannede lærere ha krav på ferie utover avtalt tid? Med tanke på at mange avslutter utdanning på våren og først får jobb i august. For sommeren deres er jo ikke ferie, det er arbeidssøkende/arbeidsledig.

Rart i såfall at ingen gjør dette, for har ikke hørt om det før.

Endret av Eriksen23
Lenke til kommentar
Eriksen23 skrev (1 time siden):

Hm.

Men basert på dette så vil altså "alle" nyutdannede lærere ha krav på ferie utover avtalt tid? Med tanke på at mange avslutter utdanning på våren og først får jobb i august. For sommeren deres er jo ikke ferie, det er arbeidssøkende/arbeidsledig.

Rart i såfall at ingen gjør dette, for har ikke hørt om det før.

de har rett til ferie hos sin nye arbeidsgiver, men de har ingen rett til feriepenger/lønn i perioden de har ferie. Derfor ikke veldig interessant  krav å fremme. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, HW1 said:

de har rett til ferie hos sin nye arbeidsgiver, men de har ingen rett til feriepenger/lønn i perioden de har ferie. Derfor ikke veldig interessant  krav å fremme. 

 

 

 

Helt rett, og det var det jeg skrev: "...med mindre man ikke har opparbeidet seg feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, for da kan man nekte å ta ut feire for de dagene du ikke har feriepenger."

Det er helt vanlig praksis at en nyansatt ikke tar ut ferie første året pga. dette, og det er også korrekt etter loven da du ikke trenger å avvikle ferie om du ikke har feriepenger fra tidligere arbeidsgiver.

Arbeidsgiver i staten ba om sluttoppgjør fra tidligere jobb for å beregne hvor mye ferie jeg måtte ta ut det året jeg ble ansatt. De fant ut at jeg hadde nok feriepenger fra deltidsjobb på matbutikken til tre dager ferie, så de satt opp at jeg måtte ta ut tre dager det året. Det gjorde jeg selvfølgelig. Arbeidsgiver var da veldig flink til å følge ferieloven.

Jeg fikk også besked om at jeg kunne ta ut resten som ubetalt ferie, men som du sikkert vet da har jeg jo ikke feriepenger og må dekke alt selv. I praksis så tok jeg ut mye mer ubetalt ferie da penger ikke er alt i livet :) 

Endret av Stender
Lenke til kommentar

Hovedtariffavtalen KS bestemmer at undervisningspersonale skal avvikle fem uker ferie sammenhengende med avslutning siste virkedag i juli måned, se Hovedtariffavtalen KS pkt. 7.2, med mindre arbeidsgiver og arbeidstaker avtaler noe annet. Ferieloven viker for tariffavtale på dette punktet, se ferieloven § 6 nr. 4 og § 7 nr. 4. Som kompensasjon får undervisningspersonale feriepenger som om de har vært ansatt et helt år selv om de tiltrer først i høstsemesteret, se HTA KS 7.3. Det er ikke adgang til å fravike § 5 på denne måten ved tariffavtale, men det er et åpent spørsmål om § 5 får gjennomslag. Det er altså langt fra gitt at man som nytilsatt lærer har krav på å få avvikle fem uker ferie, ulønnet eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...