Gå til innhold

Erfaringer med transportabel dieselvarmer?


Anbefalte innlegg

33 minutes ago, arne22 said:

Ja, man bør vel være litt kritisk eller oppmerksom på prisen og velge mellom alternativene.

En liten problemstilling, det er vel også om en slik parafinvarmer er lovlig. I følge denne oversikten så er den ulovlig hvis hytta har strøm og lovlig hvis den ikke har strøm. Parafinovn uten skorstein, slik som vist på bildet er en forferdelig løsning. Den forpester luften innedørs. HVis man ikke kan få ut avgassene, så er det nesten bedre å fryse.

https://www.hyttetorget.no/hyttenytt-regler-for-unntak-fra-parafinforbud 

Den går på diesel, ikke parafin. Innsuget og eksosen til forbrenningskammeret går gjennom egne rør og blandes ikke med den oppvarmede luften. Disse er designet etter Eberspächer Airtronic, men såvidt jeg har skjønt så har patentet gått ut, og derfor er disse nå tilgjengelig fra no-name merker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mr. A said:

Disse er designet etter Eberspächer Airtronic, men såvidt jeg har skjønt så har patentet gått ut, og derfor er disse nå tilgjengelig fra no-name merker.

Tror ikke på noe med patent. Patentvern varer MAKSIMALT 20 år og min svært liknende Eberspächer henger i min båt nå i 26 år. Tviler på at den var den første som fantes.

Mener å huske at 'Kina-varmere' var det snakk om i båtmiljøer allerede i 2005. Vet ikke hvorfor de blir diskutert så mye først nå.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr. A said:

Den går på diesel, ikke parafin. Innsuget og eksosen til forbrenningskammeret går gjennom egne rør og blandes ikke med den oppvarmede luften.

Jeg har tre forskjellige typer.

1.) Dieselvarmer som behøver diesel og elektrisk strøm.

2.) Dieselbrenner som kjører uten strøm. (Taylors)

3.) Parafinovn. (Samme prinsipp som jeg lenket over.)

De to første lar eksosen passere ut av rommet. Den siste typen forpester rommet. Har også en propanovn av samme type. Den er ikke like ille som parafinovnen, men den er litt ille den også. De to første fungerer fint. 

Budskapet var at man bør velge en av de to første typene som har "skorstein" ut.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Tror ikke på noe med patent. Patentvern varer MAKSIMALT 20 år og min svært liknende Eberspächer henger i min båt nå i 26 år. Tviler på at den var den første som fantes.

Mener å huske at 'Kina-varmere' var det snakk om i båtmiljøer allerede i 2005. Vet ikke hvorfor de blir diskutert så mye først nå.

Har ingen førstehånds informasjon om dette. Går bare utifra det jeg har lest og derfor skrev jeg "som jeg har skjønt". Altså ikke nødvendighvis fakta. Kan godt være at disse har blitt kopiert langt tidligere, eller så kan det være et helt annet design, ikke vet jeg. 

Hvorfor de plutselig er blitt populære har kanskje noe med trender i sosiale medier, eller kanskje det har noe med energiprisene, hvem vet. 

1 hour ago, arne22 said:

Jeg har tre forskjellige typer.

1.) Dieselvarmer som behøver diesel og elektrisk strøm.

2.) Dieselbrenner som kjører uten strøm. (Taylors)

3.) Parafinovn. (Samme prinsipp som jeg lenket over.)

De to første lar eksosen passere ut av rommet. Den siste typen forpester rommet. Har også en propanovn av samme type. Den er ikke like ille som parafinovnen, men den er litt ille den også. De to første fungerer fint. 

Budskapet var at man bør velge en av de to første typene som har "skorstein" ut.

Vel, nå var det spesifikt den av merket Vevor det var snakk om. Det er mer eller mindre en Airtronic kopi pakket inn i et metallhus.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Tvilsomt at du finner det i Norge. 
Vi bruker gass mest til bobiler. 

Her i Norge så selges det gassovener i bøtter og spann, som har det til felles at de forpester luften.

https://www.maxbo.no/gassovn-day-med-regulator-4-2kw-infrarod-p3686422/

Hadde det kommet en modell med en løsning for skorstein, så hadde det vært et stort framskritt. Har ikke funnet noen slik modell i utlandet heller.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Her i Norge så selges det gassovener i bøtter og spann, som har det til felles at de forpester luften.

https://www.maxbo.no/gassovn-day-med-regulator-4-2kw-infrarod-p3686422/

Hadde det kommet en modell med en løsning for skorstein, så hadde det vært et stort framskritt. Har ikke funnet noen slik modell i utlandet heller.

Fordi de er beregnet for fast installasjon, hvor de har gassrør på samme måte som vi har vannrør. 

Her er en som brukes i seilbåter.
https://www.amazon.com/Dickinson-Marine-Newport-Propane-Fireplace/dp/B01HU3GR3I

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Fordi de er beregnet for fast installasjon, hvor de har gassrør på samme måte som vi har vannrør. 

Her er en som brukes i seilbåter.
https://www.amazon.com/Dickinson-Marine-Newport-Propane-Fireplace/dp/B01HU3GR3I

Interessant. Ingen på lager ser jeg. Har en ganske lik i seilbåten som går på diesel. (Fabrikat Taylors) Dieselvarianten har den egenskap at den er heller vanskelig å tenne opp. Man skal lirke og lure ganske lenge. Det kan fort ta 15 minuttter eller mer. En gassovn bør være bare å "slå på".

Har også en varmtvannsbereder som går på propan, og den virker slik.

Denne typen ovn for båt pleier ellers å være ganske dyr, ca 35.000 nypris for den modellen som jeg har. Tror det skyldes at dieselbrenneren er laget for å tåle veldig høye temperaturer. Den tåler å bli rødglødende uten å ta skade. Mulig at en gassvariant vil få noe lavere driftstemperatur, slik at den kan produseres litt billigere (?!) 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...