Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Save me!!


Gjest 0c72e...ea5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 0c72e...ea5
Skandinav skrev (33 minutter siden):

Gratulerer. Var selungen gutt eller jente?

It was a brown baby boy!

Spøk til side, jeg klarer kun å bevege meg når jeg har nobligan innabords, kun paracet og ibux er ikke nok.

Og bevege meg.. Tja, med krykker så jeg har noe å stø meg på bruker jeg kanskje ett minutt på å gå 4 meter på dass 😅

Aldri uten smerter.

Anonymous poster hash: 0c72e...ea5

Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5 skrev (19 timer siden):

It was a brown baby boy!

Spøk til side, jeg klarer kun å bevege meg når jeg har nobligan innabords, kun paracet og ibux er ikke nok.

Og bevege meg.. Tja, med krykker så jeg har noe å stø meg på bruker jeg kanskje ett minutt på å gå 4 meter på dass 😅

Aldri uten smerter.

Anonymous poster hash: 0c72e...ea5

Før prolapset er tørket inn har man veldig lav toleranse for bevegelsestrening. Selv den minste bevegelse vil gi forverring og langvarige smerter. Nå er det en drøss med almennpraktiserende leger som anbefaler å starte fysikalsk behandling så snart som mulig, de har overhodet ikke peiling på hva de prater om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5 skrev (På 26.11.2023 den 8:08 PM):

Det jeg må ha hjelp, råd eller svar på er, jeg tisser mindre men like greit som vanlig. Å gjøre nummer 2 er mye værre. Har nå sittet på toalettet nærmere en times tid for å få ut noe (Ja det er noe som skal ut!). (Ikke avføring siden torsdags morgen.) 

Noen som har tips å komme med for å få løst dette?

Fiber og mye vann. Løser opp og gjør det smidig. Får du i deg 20+ gram fiber så har du et godt utgangspunkt.

Se etter matvarer med mye fiber. En "snarvei" er for eksempel en müslibar med høyt fiberinnhold:

https://www.forbrukerradet.no/tester/mslibarer

Hvis du ser på testvinner Ukraft så har den over 10 gram fiber per bar. Så det er en rask og enkel måte å få i seg fiber på, hvis man sliter med å få i seg nok via annet kosthold.

Hvis du ikke liker testvinner så bla det gjennom og se fiberinnholdet i de andre, og smak deg frem til en du liker bedre.

Bare husk å drikke nok vann!

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5 skrev (På 26.11.2023 den 9:36 PM):

Det jeg og tenker, tenker at det er Nobligan som gjør meg forstoppet, eller at det har noe å gjøre med press mot noen nerver eller noe å gjøre som kan hende ved prolaps. 

Nobligan (tramadol) er et opioid, og alle opioider lammer tarmen til en viss grad og fører til forstoppelse. Dette er en ekstremt vanlig (bi)virkning. Klyx er ikke førstevalget egentlig da det er mer for å løse opp noe som allerede er forstoppet, men kjøp movicol, laxoberaldråper eller en annen olje som får innholdet til å passere fortere og lettere gjennom tarmen.

 

Funfact: Imodium (som mange bruker mot løs mage) er også et opioid, bare at det ikke går inn i blodet og gir en sentral effekt i kroppen. Dermed får du samme effekt du sannsynligvis føler på nå: redusert tarmaktivitet og hardere avføring.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...