Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ektepakt, fra særeie til felleseie (men ønsker sikre nåværende kapital)


Gjest a6a15...78c

Anbefalte innlegg

Gjest a6a15...78c

Hei.
Vi er et ektepar hvor vi ved inngåelse av ekteskap signerte en ektepakt for særeie, da ved avhuk "Vi skal ha fullt særeie, jf. ekteskapsloven & 42, 1. ledd". Skjema fra Ektepaktregisteret er benyttet.
Status ved inngåelse av ekteskap:

  • Ektefelle_A eide leilighet ca 50% belånt, hadde også en del kapital på konto
  • Ektefelle_B hadde studielån, og lite, om noe kapital.

Vi har begge levd i den omtalte leiligheten, Ektefelle_A har betalt lånet, både renter og avdrag. Begge parter har delt likt alle andre utgifter (strøm, mat, osv). Ektefelle_B har dermed kunne spart opp noen hundretusner mens Ektefelle_A har betalt ned sitt lån og i så måte tilegnet seg verdi i boligen.
Litt av grunnen til at vi har gjort det slik er at salg av leilighet har vært på planen lenge, det å kjøpe seg inn for Ektefelle_B hadde vært unødvendig komplisert rent matematisk.
Nå er boligens solgt.

 

  • Ektefelle_A står igjen med i underkant av 2 millioner EK
  • Ektefelle_B står igjen med studielån, og EK som matcher studielånet + bittelitt til (tot ca 300k EK + 250k lån).


Nå skal vi kjøpe ny og dyr bolig og ønsker en mer felles økonomi (felleseie), like vell ønsker jeg "Ektefelle_A" å sikre mine verdier "fra dags dato" slik at det blir som jeg tar med det jeg har nå inn i ekteskapet (og Ektefelle_B) det samme. (litt som om vi giftet oss i dag, og ikke for flere år tilbake).


Jeg lurer da på hvordan man skal gjøre dette. Med ny ektepakt går jeg ut i fra.
Tenker da avhuk for "Ektepakt som supplerer/endrer tidligere inngått(e) ektepakt(er)".
Blir kanskje "Formuen skal ikke skjevdeles, jf. ekteskapsloven 8 44, 1. ledd" avhuk i punkt VIII korrekt?
Viser til skjema https://www.brreg.no/wp-content/uploads/GA-4374B.pdf

Er kanskje lurt å skrive inn gjeldende status også i kontrakten, hva hver enkelt innehar?

Anonymous poster hash: a6a15...78c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...