Gå til innhold

65" til under 13000,- - Samsung vs TCL vs ?


Anbefalte innlegg

Vurderer Samsung 65" Q80C 4K QLED som i skrivende stund ligger ute til 11 990,-
Var innom en butikk for en titt, men ble da anbefalt TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED til 11 111,- som et bedre alternativ.

TV vil primært brukes til linær TV-titting og kanskje en netflix-film i ny og ne, det er ikke mulighet for oppheng på vegg og størrelsen skal være 65"

TV'n skal brukes sammen med en Samsung HW-Q710C/XE Lydplanke.
Samsung har noen funksjoner som kun gjelder kombinasjonen samsung TV og lydplanke, men utover at TV-høytalerne kan benyttes har jeg litt problemer med å se hva denne funksjonaliteten er. Er det ting man vil sette pris på

Noen tanker om disse to modellene opp mot hverandre? Det ar vanskelig å finne tester om TCL'n, er det 65" QM8 QLED Mini-LED som er US-navnet på den TV'n?

Takk for all hjelp :)

Endret av schkaidaiv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C805 er navnet på denne TLC modellen utenom elkjøp systemet. Og den er dårligere enn f.eks 835/845/849, men har nyere brikkesett og mindre reflektiv skjermoverflate.

Eneste tester jeg har sett er hos lydogbilde.no og en spansk youtube test.

TLC modeller EU og USA kan ikke direkte sammenlignes. QM8 er en bedre modell enn alle som selges i EU.

Men den er nok en del bedre enn samsungen bildemessig. Eneste kritikken den har fått er dårligere oppskalering av material med lav kvalitet sammenlignet med lg/sony/philips/samsung.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 20.11.2023 den 11:36 AM):

Siden det er begått en Freudian slip og begge linkene går til TLC så har vel underbevisstheten din bestemt seg for det.

Edit: Tror nok TCL er et godt valg her, så ikke la lydplanken avgjøre valget. Det skal godt gjøres at denne ikke fungerer godt med en moderne TV.

Whops. Lenke oppdatert.
Mulig du har et poeng, men jeg tror faktisk jeg generelt har mer lyst på Samsungen enn TLC'n, så tror egentlig underbevisstheten min allerede har valgt den.

Men basert på de to innspillene jeg har fått her, kan det vel virke som TLC'n er et bedre valg. 

 

OC-Freak skrev (På 20.11.2023 den 1:17 PM):

C805 er navnet på denne TLC modellen utenom elkjøp systemet. Og den er dårligere enn f.eks 835/845/849, men har nyere brikkesett og mindre reflektiv skjermoverflate.

Eneste tester jeg har sett er hos lydogbilde.no og en spansk youtube test.

TLC modeller EU og USA kan ikke direkte sammenlignes. QM8 er en bedre modell enn alle som selges i EU.

Men den er nok en del bedre enn samsungen bildemessig. Eneste kritikken den har fått er dårligere oppskalering av material med lav kvalitet sammenlignet med lg/sony/philips/samsung.

Takk for info.
Med tanke på at dene vil bli brukt mye til tv-titting, er det kanskje lurt å gå for en modell som er god på oppskalering. Hmmm.

Lenke til kommentar

Jeg testet en Samsung 7000-serie med digital antenne vs coax fra Telenor (gamle Canal Digital).

DVB-T signalet var 1280x720p mens Telenor-signalet var 1920x1080p Begge deler kjørt ut på 4K-panelet i TVen.

Det var en marginalt bedre skarphet på Telenor-signalet, så den oppskaleringen TVen gjorde fra DVB-T var det ingenting å utsette på. Synes også 480p signaler ser rimelig greit ut oppskalert, så om oppskalering er viktig så har i alle fall Samsung en grei standardmotor som fikser det selv på rimelige modeller (trickle-down av egenskaper fra bedre modeller). Generelt er bildeforbedringene til Samsung bra, og de har holdt på med det lenge, så de har hatt godt tid på seg til å perfeksjonere det.

Virker som TCL er litt tidligere i utviklingskurven enn Samsung. TCL har med det sagt skjerpet seg vesentlig i den senere tid i forhold til hva de leverte før, men de er ikke så jevne på allover-kvaliteten som Samsung er. Hva som er et godt valg kommer helt an på hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar

Rtings compare er nyttig ja.

Kan jo sammenligne samsungen mot en dårligere TCL modell f.eks : https://www.rtings.com/tv/tools/compare/tcl-q7-q750g-qled-vs-samsung-q80c-q80-q80cd-qled/37972/38931?usage=1&threshold=0.10

Og det er klart at TCL scorer bedre på sortnivå og kontrast, men taper på oppskalering. Dette er dog for en dårligere modell enn MQLED80.

Sonyen er såpass dyr at det begynner å bli kort vei til LG B3 OLED.....og da igjen kort vei til LG C3 OLED 🙈.

Edit: Ser at samsungen skal ha IPS panel i følge rtings, dette hadde for min del utelukket samsungen. For egen del er det bakbelyst VA panel eller OLED.

IPS glow og dårligere sortnivå er jeg ikke interessert i.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (10 timer siden):

Sonyen er såpass dyr at det begynner å bli kort vei til LG B3 OLED.....og da igjen kort vei til LG C3 OLED 🙈.

Jeg kjøpte Sony X90J, altså LED, fordi TVn står på døgnet rundt, og jeg ofte sovner av fra TVn. 
Jeg bruker den som PC monitor, har ingen TV kanaler. 

For de med bedre kontroll, og som slår av TVn, så er OLED alltid bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...